Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):291-295
Možnosti testování koordinačních předpokladů hráčů ledního hokeje pomocí IOWA brace testu a testové baterie MABC-2
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
Cílem práce bylo ověřit baterii specifických koordinačních testů pro hráče ledního hokeje. Na základě provedené rešerše literatury a po konzultaci s trenéry byly vybrány dvě baterie testů - IOWA brace test a testová baterie MABC-2. Testování se zúčastnilo 90 dětí v průměrném věku 8 let, které pravidelně navštěvují hokejové tréninky HC Motor České Budějovice. Probandi byli rozděleni do 4 věkových kategorií: základna A - 9,6 let, B - 8,4 let, C - 7,9 let a D 6,6 let. Naměřené výsledky byly vzájemně komparovány pomocí Spearmanova korelačního koeficientu a Wilcoxonova pořadového testu. Nízká a střední korelační závislost byla prokázána u všech čtyř věkových kategorií: rA = 0,47, rB = 0,53, rC = 0,67 a rD = 0,43.Závislost pomocí Wilcoxonova testu byla potvrzena pouze u dvou nejmladších kategorií: WA = 80,5, WB = 55, WC = 15,5, WD = 0 (T0,05 = 21). U obou testů byla hodnocena také senzitivita testu v jednotlivých věkových kategoriích. Na základě výsledků IOWA brace testu můžeme konstatovat, že tento test není dostatečně senzitivní pro dvě nejmladší kategorie. Na základě vlastních zkušeností a dosažených výsledků můžeme pro sportující děti ve věku 6-7 let doporučit testovou baterii MABC-2. Pro děti starší jsou pak vhodné obě testové baterie, přičemž z hlediska sportovního doporučujeme spíše využití IOWA brace testu.
Klíčová slova: lední hokej; sportovní trénink; kondiční příprava; testy; sportovní dovednost; docilita
Zveřejněno: 30. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., Kovář, R., Měkota, K., Stráňai, K., Štěpnička, J., & Zaciorskij, V. M. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN.
- Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A. L. (2007). The Movement Assesment Battery for Children - 2nd edition. London: Harcourt Assessment.
Přejít k původnímu zdroji...
- Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnost, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada.
- Schmidt, R. A. (1991). Motor learning & performance. From principles to practise. Chapaign: Human Kinetics.
- Venetsanou, F., Kambas, A., Ellinoudis, T., Fatouros, I., Giannakidou, D., & Kournessis, T. (2011). Can the Movement Assessment Battery for Children Test bethe "gold standard" for the motor assessment of children with Develop mental Coordination Disorder? Develop mental Disabilities, 1-10.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zimmeramann, K., Schnabel, G., & Blume, D. (2002). Kordinative Fähigkeiten. Kassel: Universität Kassel.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.