Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):291-295

Možnosti testování koordinačních předpokladů hráčů ledního hokeje pomocí IOWA brace testu a testové baterie MABC-2

R. Vobr*, R. Heřmánek
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu

Cílem práce bylo ověřit baterii specifických koordinačních testů pro hráče ledního hokeje. Na základě provedené rešerše literatury a po konzultaci s trenéry byly vybrány dvě baterie testů - IOWA brace test a testová baterie MABC-2. Testování se zúčastnilo 90 dětí v průměrném věku 8 let, které pravidelně navštěvují hokejové tréninky HC Motor České Budějovice. Probandi byli rozděleni do 4 věkových kategorií: základna A - 9,6 let, B - 8,4 let, C - 7,9 let a D 6,6 let. Naměřené výsledky byly vzájemně komparovány pomocí Spearmanova korelačního koeficientu a Wilcoxonova pořadového testu. Nízká a střední korelační závislost byla prokázána u všech čtyř věkových kategorií: rA = 0,47, rB = 0,53, rC = 0,67 a rD = 0,43.Závislost pomocí Wilcoxonova testu byla potvrzena pouze u dvou nejmladších kategorií: WA = 80,5, WB = 55, WC = 15,5, WD = 0 (T0,05 = 21). U obou testů byla hodnocena také senzitivita testu v jednotlivých věkových kategoriích. Na základě výsledků IOWA brace testu můžeme konstatovat, že tento test není dostatečně senzitivní pro dvě nejmladší kategorie. Na základě vlastních zkušeností a dosažených výsledků můžeme pro sportující děti ve věku 6-7 let doporučit testovou baterii MABC-2. Pro děti starší jsou pak vhodné obě testové baterie, přičemž z hlediska sportovního doporučujeme spíše využití IOWA brace testu.

Klíčová slova: lední hokej; sportovní trénink; kondiční příprava; testy; sportovní dovednost; docilita

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vobr R, Heřmánek R. Možnosti testování koordinačních předpokladů hráčů ledního hokeje pomocí IOWA brace testu a testové baterie MABC-2. Studia Kinanthropologica. 2018;19(3):291-295.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., Kovář, R., Měkota, K., Stráňai, K., Štěpnička, J., & Zaciorskij, V. M. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN.
  2. Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A. L. (2007). The Movement Assesment Battery for Children - 2nd edition. London: Harcourt Assessment. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnost, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada.
  5. Schmidt, R. A. (1991). Motor learning & performance. From principles to practise. Chapaign: Human Kinetics.
  6. Venetsanou, F., Kambas, A., Ellinoudis, T., Fatouros, I., Giannakidou, D., & Kournessis, T. (2011). Can the Movement Assessment Battery for Children Test bethe "gold standard" for the motor assessment of children with Develop mental Coordination Disorder? Develop mental Disabilities, 1-10. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Zimmeramann, K., Schnabel, G., & Blume, D. (2002). Kordinative Fähigkeiten. Kassel: Universität Kassel.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.