Studia Kinanthropologica 2019, 20(1):9-15

Záujmové preferencie adolescentov o jednotlivé oblasti športových aktivít

J. Broďáni*, V. Šutka, Ľ. Šiška
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, Katedra telesnej výchovy a športu

Cieľom práce bolo poukázať na diferenciev záujme o pohybové aktivity medzi študentmi stredných škôl z hľadiska rozdielneho veku. Výskumu sa zúčastnilo 1064 študentov vo veku 16 - 18 rokov. Záujem o pohybové aktivity bol zisťovaný prostredníctvom dotazníka PACES (physical activity enjoyment scale) v ktorom respondenti uvádzali najväčší záujem, druhý a tretí najväčší záujem pri výbere z 10 rôznych oblastí športových aktivít. Záujem o športové aktivity na jednotlivých úrovniach uvádzame v percentuálnom vyjadrení a rozdiely medzi študentmi rôzneho veku posudzujeme testom chí-kvadrát na 5% hladine štatistickej významnosti a vecnú významnosť effect size sme posudzovali Cramerovým phi ϕc. Najväčší záujem prejavovali všetky vekové kategórie o kolektívne športy ako futbal, volejbal, basketbal a pod. od 20 do 27 % pričom so zvyšujúcim sa vekom tento záujem klesal. Druhý najväčší záujem bol o posilňovanie, aerobic, spinning od 17 do 20 % a tretí najväčší záujem predstavovali iné pohybové aktivity ako rafting, bicyklovanie, florbal a pod. od 17 do 22 %. Percentuálne rozdiely boli najvýraznejšie pri hodnotení najväčšieho záujmu avšak ani na jednej úrovni neboli štatisticky významné p > 0,5 a tak isto aj vecná významnosť bola nízka ϕc < 0,1.Výsledky poukázali na rozdiely v záujme o pohybové aktivity medzi študentami rôzneho veku a možu prispieť ku lepšiemu riadeniu školských a mimoškolských pohybových aktivít a napomôcť k zvýšeniu radosti z pohybových aktivít u adolescentov. Príspevok je súčasťou grantu KEGA 003UKF-4/2016 Pohybová aktivita a kvalita života žiakov stredných škôl.

Klíčová slova: adolescent; diferencia; pohybová aktivita; záujem

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Broďáni J, Šutka V, Šiška Ľ. Záujmové preferencie adolescentov o jednotlivé oblasti športových aktivít. Studia Kinanthropologica. 2019;20(1):9-15.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al-Shamli, A. K. (2011). Male Adolescents Sports Activities. Current Research Journal of Social Sciences, 3 (3), 224-228.
  2. Anderson, C. H. B., Baranowski, T., & Watson, K. B. (2005). Adolescent Patterns of Physical Activity Differences by Gender, Day, and Time of Day. American Journal of Preventive Medicine, 28 (5), 447-452. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Babiar, M. (2012). Porovnanie preferencií pohybových a športových aktivít žiakov vo vzťahu k zážitkovému učeniu v prírodnom prostredí. Motus in verbo, I (1), 64-73.
  4. Broďáni, J. (2011). Effect size pre chí kvadrát v MS Excel. In J. Broďáni, (Ed.), Šport a rekreácia (pp. 26-32). Nitra: UKF.
  5. Broďáni, J., Spišiak, M., & Paška, Ľ. (2015). The interaction of physical activity and quality of life of adolescents. Journal of Physical Education and Sport, 15 (3), 518-524.
  6. Broďáni, J., Lipárová, S., & Kráľ, M. (2016). The interaction of physical activity and the life quality of students in mid and late adolescence. Physical Activity Review, 4 (1), 124-131. DOI: http://dx.doi.org/10.16926/par.2016.04.15. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Broďáni, K., Šutka, V., & Šiška, Ľ. (2018). Genderové rozdiely adolescentov v záujme o pohybové aktivity. In J. Šimonek, (Ed.), Sport Science in Motion - Proceedings from scientific conference (pp. 167-173). Komárno, Slovakia: University J. Selyeho.
  8. Cohen, J. (1992). A Power Primer. Psychological Bulletin, 112 (1), 155-159. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Garcia, A., Pender, N. J., Antonakos, C. L., & Ronis, D. L. (1998). Changes in Physical Activity Beliefs and Behaviors of Boys and Girls Across the Transition to Junior High School. Journal of Adolescent Health, 22 (5), 394-402. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Heesch, K. C., Mâsse, L. C., & Dunn, A. L. (2006). Using Rasch modeling to re-evaluate three scales related to physical activity: enjoyment, perceived benefits and perceived barriers. Health Education Research, 21 Suppl 1:i, 58-72. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Korvínová, K. (2004). Preferences in the sphere of outdoor activities, tourism and sports. In Physical activity in integrating Europe. Warszawa: Academy of physical education.
  12. Kudláček, M. (2008). Sport preferences survey - future of martial arts. Archives of Budo, 4, 101-105.
  13. Kudláček, M., & Frömel, K. (2012). Sportovní preference a pohybová aktivita studentek a studentů středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  14. Kudláček, M. (2013). Increase of the effectiveness of school pe classes through sport preferences survey: contextual prediction of demanded sport activities. Acta Univ. Palacki. Olomuc., Gymn., 43 (1), 41-48. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Lenková, R., Bebčáková, V., Boržíková, I., & Durkáč, P. (2010). Preferencie pohybových aktivít 15-ročných žiakov základných škôl. In M. Majherová, (Ed.), Pohybová aktivita v živote človeka pohyb detí (pp. 104-110). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove.
  16. Moghaddaszadeh, A., Ahmadi, Y., & Belcastro, A. (2016). Children and adolescent physical activity participation and enjoyment during active play. The Journal of sports medicineand physical fitness, 57 (10), 1375-1381. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Norris, R., Carroll, D., & Cochrane, R. (1992). The effects of physical activity and exercise training on psychological stress and well-being in an adolescent population. Journalof Psychosomatic Research, 36 (1), 55-65. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Preacher, K. J. (2010). Calculation for the Chi-Square test: An interactive calculation tool for chi-square tests of goodness of fit and independence. (online). University of Kansas: [cit. 2011-02-22] Available from: http://people.ku.edu/∼preacher/chisq/chisq.htm.
  19. Rank, M., Wilks, D. C., Foley, L., Jiang, Y., Langhof, H., Siegrist, M., & Halle, M. (2014). Health-related quality of life and physical activity in children and adolescents 2 years after an inpatient weight-loss program. Journal of Pediatrics, 165 (4), 732-737. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Romanová, M., & Sollár, T. (2016). Vnímaná športová kompetencia, aktuálna norma pohybovej aktivity a radosť z pohybovej aktivity v období adolescencie. In Broďáni, J. (Ed.), Šport a rekreácia (pp. 5-13). Nitra, Slovakia: UKF.
  21. Sigvartsen, J., Gabrielsen, L., & Abildsnes, E., et al. (2016). Exploring the relationship between physical activity, life goals and health-related quality of life among high school students: a crosssectional Study. BMC Public Health, 16, 709. DOI: 10.1186/s12889-016-3407-0. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Valach, P., Frömel, K., Jakubec, L., Benešová, D., & Salcman, V. (2017). Pohybová aktivita a sportovní preference západočeských adolescentov. Tělesná kultura, 40 (1), 45-53. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.