Studia Kinanthropologica 2019, 20(1):77-82

Přínos pohybové skladby v procesu vzdělávání různých skupin populace

V. Novotná*, A. Kubaň, I. Holá
Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky

Gymnastická cvičení spojená s hudbou do formy pohybové skladby nachází stále větší uplatnění jako součást programů specifického vzdělávání podporujícího rozvíjení pohybové tvořivosti, osvojování hudebně-pohybových dovedností a tvůrčí spolupráce. Dovednost vytvořit a prezentovat pohybovou skladbu na veřejnosti se uplatňuje ve školní tělesné výchově, ve sportovním prostředí v oblasti Gymnastiky pro všechny, v pohybovém vzdělávání osob se specifickými potřebami a v nabídce pohybových aktivit pro dospělé a seniory.
Na základě teoretických poznatků a analýzou dlouhodobých zkušeností byly vymezeny podmínky pro realizaci tvorby pohybových skladeb a principy pro tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb pro různé skupiny populace. Východiskem pro vlastní tvorbu jsou znalosti z oblasti hudební teorie, tvůrčí činnosti a nauky o pohybu. Tvůrčí postupy respektují principy: celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace a frázování. Odlišnosti mezi pohybovými skladbami jsou dány hlavně pohybovým obsahem přizpůsobeným potřebám jednotlivých skupin cvičenců.

Klíčová slova: tvůrčí činnost; gymnastická cvičení; hudba; tvořivost; principy tvorby

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novotná V, Kubaň A, Holá I. Přínos pohybové skladby v procesu vzdělávání různých skupin populace. Studia Kinanthropologica. 2019;20(1):77-82.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AŠSK. (2018). Seznam a základní pravidla pro pořádání školních sportovních soutěží. Praha: AŠSK ČR.
  2. Frömel, K., Stratton, G., Vasendovas, J., & Pangrazi, R. P. (2002). Dance as a Fitness Activity. The Impact of Teaching Style and Dance Form. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 73 (5), 26-30. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod. Praha: Portál.
  4. Novotná, V., & Holá, I. (2016). Hlediska motivace k účasti v hromadné skladbě pro Světovou gymnaestrádu. Studia Kinanthropologica, 17 (3), 363-368. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Novotná, V., Chrudimský, J., & Šimůnková, I. (2013). Gymnastika v programech pohybových aktivit Sportu pro všechny. Česká kinantropologie, 17 (1), 47-57.
  6. Novotná, V. et al. (2012). Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum, a.s.
  7. Výzkumný ústav pedagogický. (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR.
  8. Váňová, H. (2001). Myšlení v dětské hudební tvořivosti a jeho diagnostika. In Psychologické aspekty hudební výchovy. Sborník z konference (pp. 51-56). Olomouc: UP PedF.
  9. Whitehead, M. (2010). Physical literacy: through out the life course. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Whitehead, M., & Murdoch, E. (2006). Physical Literacy and Physical Education: Conceptual Mapping. PE Matters, 1 (1), 6-9.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.