Studia Kinanthropologica 2019, 20(2):161-170

Rozdíly v názorovém hodnocení tělesné výchovy aktivními a hypoaktivními středoškoláky

K. Králová*, L. Fialová
Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Nedostatek pohybové aktivity je palčivým problémem moderní společnosti. Tento trend postihuje rovněž děti a adolescenty. Pravidelnou pohybovou aktivitou, se kterou středoškoláci přicházejí do styku, je školní tělesná výchova. Tělesná výchova má důležitou roli v celkovém utváření vztahu dětí a mládeže k pohybové aktivitě. Její kladné hodnocení je tedy nezbytným předpokladem pro pozitivní ovlivňování jedince. Cílem práce bylo analyzovat studenty s nedostatečným pohybovým režimem (hypoaktivní) a studenty dostatečně aktivní a určit rozdílnost jejich názorů na školní tělesnou výchovu. Z celkových 315 studentů středních odborných škol zapojených do studie vykazovalo hypoaktivitu 93 z nich (56 chlapců a 37 dívek). Na základě výsledků použitého dotazníku lze říci, že hypoaktivní skupina hodnotí tělesnou výchovu negativněji. Byla analyzována nižší oblíbenost a míra snahy v hodinách tělesné výchovy, větší subjektivní náročnost a menší míra nadání hypoaktivních adolescentů.

Klíčová slova: hypoaktivita; adolescence; tělesná výchova; step counting

Zveřejněno: 30. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Králová K, Fialová L. Rozdíly v názorovém hodnocení tělesné výchovy aktivními a hypoaktivními středoškoláky. Studia Kinanthropologica. 2019;20(2):161-170.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Antala, B. et al. (2012). Telesná a športová výchova v názoroch žiakov základných a stredných škôl. Bratislava: END.
  2. Bélanger, M., Sabiston, C. M., Barnett, T. A., O'loughlin, E., Ward, S., Contreras, G., & O'loughlin, J. (2014). Number of years of participation in some, but not all, types of physical aktivity during adolescence predicts level of physical activity in adulthood: Results from a 13-year study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12 (76), 1-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bendíková, E. (2014). Lifestyle, physical and sports education and health benefits of physical activity. European researcher: international multidisciplinary journal, 69 (2), 343-348.
  4. Boudová, J., Fröhlichová, L., Krunclová, M., Martinková, D., Nejedlá, M., Pavlíková, M., Reissmannová, J., & Sládková, A. (2015). Program Škola podporující zdraví. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze v NLN s.r.o., Nakladatelství Lidové noviny.
  5. Cooper, A. R. et al. (2015). Objectively measured physical activity and sedentary time in youth: the International children's accelerometry database (ICAD). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12 (1), 113-128. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Cruiz, J. (2017). Obesity Weight Loss: Sedentary Lifestyle [online]. Budapest: Publish Drive, [cit. 2019-1-20]. Dostupné z: https://www.kobo.com/my/en/ebook/obesity-weight-loss
  7. Diehl, K., & Hilger, J. (2015). Nutrition and physical aktivity during the transition from adolescence to adulthood. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 27 (1), 101-104. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Dobrý, L., & Čechovská, I. (2011). Zdravotní benefity pohybové aktivnosti a behaviorální intervence. In J. Hendl, L. Dobrý, et al. Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum, 16-18.
  9. Dumith, S. C., Gigante, D. P., Domingues, M. R., & Kohl, H. W., (2011). Physical aktivity change during adolescence: a systematic review and a pooled analysis. Int J Epidemiol, 40 (3), 685-698. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Frömel, K., Svozil, Z., & Novosad, J. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
  11. Gába, A., Rubín, L., Badura P., & Roubalová, E. (2018). Results from the Czech Republic's 2018 Report Card on Physical Activity for Children and Youth. Journal of Physical Activity & Health, 15 (2), 338-340. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Chiarlitti, M. A. & Kolen, A. M. (2017). Parental Influences and the Relationship to their Children's Physical Activity Levels. International Journal of Exercise Science, 10 (1), 205-212. Přejít na PubMed...
  13. Jago, R. et al. (2011). Parenting styles, parenting practices, and physical activity in 10- to 11-year olds. Preventive Medicine, 52 (1), 44-47. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Kurka, J. M. et al. (2015). Patterns of neighborhood environment attributes in relation to children's physical activity. Health & Place, 34 (1), 164-170 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Lindqvist, A., C. Kostenius, G. Gard, & Rutberg, S. (2015). Parent participation plays animportant part in promoting physical activity. International journal of qualitative study health well being, 10 (10). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Logstrup S. (2001). Children and young people - the importance of physical activity. A paper published in the context of the European Heart Health Initiative. Brussels
  17. Neely, K., & Holt, N. (2014). Parent's perspectives on the benefits of sport participation for young children. Sport Psychology, 28, 255-268. Přejít k původnímu zdroji...
  18. OECD/European Observatory on Health Systems and Policies. (2017). Česká republika: zdravotní profil země 2017, State of Health in the EU. Brussels: OECD Publishing.
  19. Park,W., Lee, V. J., Ku, B., & Tanaka, H. (2014). Effect of walking speed and placement position interactions in determining the accuracy of various newer pedometers. Journal of Exercise Science and Fitness, 12 (1), 31-37. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Penedo, F. J., & J. R. Dahn. (2005). Exercise and well-being: a review of mental and physical health benefits associated with physical activity. Current Opinion in Psychiatry, 18 (2), 189-193. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál.
  22. Rychtecky, A., & Tilinger, P. (2017). Životní styl české mládeže: pohybová aktivita, standardy a normy motorické výkonosti. Praha: Karolinum.
  23. Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Sigmundova, D., Sigmund, E., Bucksch J., Bad'ura, P., Kalman, M., & Hamrik, Z. (2017). Trends in screen time behaviours in Czech school children between 2002 and 2014: HBSC study. Cent Eur J Public Health, 25 (88), 15-20. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Special Eurobarometer 472, European Commission-Directorate General for Education, Youth, Sport and Culture. (2018).
  26. Tannehill, D. et al. (2013). What young people say abou tphysical activity: the Children's Sport Participation and Physical Activity (CSPPA) study. Sport, Education and Society, 20 (4), 442-462. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Timmons, B., Leblanc, A., Carson, V., Connor, G., Dillman, C., Janssen, I., Kho, M., Spence, J., Stearns, J., & Tremblay, M. (2012). Systematic review of physical activity and health in the early years (aged 0-4 years). Applied Physiology Nutrition and Metabolism, 37 (4), 773-792. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Trapp, G. S., et al. (2013). Measurement of children's physical aktivity using a pedometer with a built-in memory. Journal of Science and Medicine in Sport, 16 (3), 222-226. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.