Studia Kinanthropologica 2020, 21(2):159-169

Sebevzdělávání trenérů z pohledu ekonomického charakteru jejich trenérské činnosti

K. Kotlík*, P. Jansa
Univerzita Karlova, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Příspěvek se zabývá dalším vzděláváním trenérů individuálních a týmových sportů ve vztahu ke skutečnosti, zda trenérskou činnost vykonávají jako svoji hlavní ekonomickou aktivitu, vedlejší ekonomickou aktivitu či dobrovolnou činnost bez nároku na finanční odměnu. Cílem práce bylo zjistit přístup trenérů k vlastnímu vzdělávání.
Hlavní výzkumnou metodou byl dotazník Svobody (1998), v upravené verzi. Získaná data byla zpracována pomocí deskriptivní statistiky, konkrétně kontingenčních tabulek, dále byl využito chí-kvadrát testu, vše pomocí programu NCSS (verze 6.0.21). Našeho šetření se zúčastnilo celkem 511 respondentů (z toho bylo 311 mužů a 200 žen) z řad trenérů různých kvalifikačních stupňů. Výběr souboru proběhl záměrným způsobem, kdy byli osloveni frekventanti kurzů trenérských licencí na FTVS UK.
Zatímco ke vzdělávání směřujícímu k získání nějakého druhu trenérské licence mají trenéři obecně kladný postoj, zcela odlišně přistupují k vzdělávání mimo obor své trenérské činnosti. Snaha získat trenérskou licenci, resp. stupeň licence, je zřetelně spjata s ekonomickým charakterem trenérské činnosti. Z hlediska rozdílů mezi individuálními a týmovými sporty je rozdíl zejména v oblasti dalšího, nelicenčního zvyšování trenérské odbornosti, a to opět ve vztahu k ekonomickému charakteru činnosti trenéra.
Lze konstatovat, že se dotázaní trenéři staví k různým druhům jejich vzdělávání velice různě a zřetelný je především formalismus.

Klíčová slova: vzdělání; trenér; ekonomická činnost; školení; profesionál; dobrovolník

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kotlík K, Jansa P. Sebevzdělávání trenérů z pohledu ekonomického charakteru jejich trenérské činnosti. Studia Kinanthropologica. 2020;21(2):159-169.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Crisp, P. (2018). Sports Coach Mentoring - Impacts on the Mentors, not the 'Mentees'. A Case Study of the Active Sussex Coach Support Officers Scheme. Sport Journal, May 17 2018. Dostupné z http://thesportjournal.org/article/sports-coach-mentoring/
  2. Gállová, T., & Jůva, V. (2018). Rozvoj neformálního vzdělávání sportovních trenérů. Studia Sportiva, 12 (2), 122-135. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Gilbert, W. (2009). Formal vs. Informal Coach Education: A Commentary. International Journal of Sports Science & Coaching, 4 (3), 335-337. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Jansa, P., & Kovář, K. (2008). Názory a postoje trenérů v týmových sportech. In Hry 2008 (pp. 113-120). Plzeň: ZU PF KTV.
  5. Jůva,V., & Tomková, Z. (2010). Cesta k trenérské profesi. Studia Sportiva, 4 (1), 89-100. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Kovář, K. (2011). Současné trendy ve vzdělávání trenérů. Čes. Kinantropologie, 15 (3), 8-18.
  7. Lara-Bercial, S., North, J., Hämäläinen, K., Oltmanns, K., Minkhorst, J., & L. Petrovic (2017). European Sport Coaching Framewor. Champaign, Illinois, United State: Human Kinetics.
  8. Lyle, J., & Cusion, CH. (2016). Sport Coaching Concepts: A Framework for coaching practice. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Nelson, L., Groom, R., & Potrac, P. (2016). Learning in Sports Coaching: Theory and Application. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Potrac, P., Gilbert, W., & Denison, J. (2013). Routledge Handbook of Sport Coaching. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Svoboda, B. (1998). Trenéři a současný sport. TVSM, 64 (4), 37-42.
  12. Vaněk, M., Hošek, V., & Svoboda, B. (1974). Studie osobnosti ve sportu. Praha: UK.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.