Studia Kinanthropologica 2020, 21(2):189-196
Sledování úrovně držení těla a vztahu mezi držení těla a tělesnou zdatností u mladších školních dětí
- Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
V práci jsme se zabývali především úrovní držení těla u sledované skupiny 147 mladších školních dětí ve věkovém rozmezí 6,3-9,7 let. Zjišťovali jsme, zda jsou přítomny statisticky významné vztahy mezi držením těla, jednotlivými složkami zdatnosti a pohybovým režimem. Hodnocení držení těla bylo provedeno modifikovaným testem dle Matthiase, k testování zdatnosti byly využité testy vycházející z testové baterie UNIFITTEST 6-60 včetně zjišťování základních somatických parametrů. Ke zjištění objemu pohybových aktivit byl využit dotazník, resp. anketa, kterou s ohledem na věk dětí vyplňovali rodiče.
Výsledky prokázaly velký výskyt vadného držení těla u sledované skupiny dětí mladšího školního věku. Neprokázal se významný vztah mezi složkami zdatnosti nebo objemem organizované pohybové aktivity a úrovní držení těla. Byla zjištěna pouze slabá pozitivní závislost mezi objemem pohybové aktivity a držením těla a to jen u skupiny dívek a také vztah mezi věkem a kvalitou držení těla (s rostoucím věkem bylo zaznamenáno horší držení těla). Dále byly nalezeny slabé závislosti mezi objemem pohybové aktivity, zdatností a množstvím podkožního tuku. Děti, které se ve volném čase méně věnují organizovaným pohybovým aktivitám, dosahovaly horších výsledků ve většině položek testujících zdatnost a měly větší množství podkožního tuku než děti s vyšším objemem mimoškolních pohybových aktivit.
Klíčová slova: držení těla; pohybová aktivita; zdatnost; děti mladšího školního věku
Zveřejněno: 30. září 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Bunc, V. (2005). Role pohybových aktivit v životě dětí a mládeže. Závěrečná zpráva o řešení výzkumného záměru MSM 115100001. Praha: FTVS UK.
- Dostálová, I. (1999). Funkční profil žáka mladšího školního věku. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole (pp. 111-114). Brno: PdF MU.
- Hnízdil, J., Šavlík, J., & Chvátalová, O. (2005). Vadné držení těla dětí. Praha: Nakladatelství Triton s.r.o.
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
- Chytráčková, J. (Ed.) (2002). UNIFITTEST (6-60). Příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Praha: UK FTVS.
- Chytráčková, J., & Kovář, R. (1994). Frekvence výskytu extrémních variant v projevech motorické výkonnosti a jejich vazba na vybrané somatické charakteristiky. In P. Slepička, (Ed.), Školní tělesná výchova a celoživotní pohybová aktivita: sborník z vědeckého semináře - Praha (pp. 18-20). Praha: FTVS UK.
- Kolisko, P. (2003). Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kopřivová, J. (1998). Poruchy funkce svalového systému dětí mladšího školního věku. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. Brno: PdF MU.
- Kovář, R. (1994). Some theoretical aspects of giftedness. Acta Univ. Carol. Kinanthropol., 30 (2), 33-42.
- Kratěnová, J. (2005). Výskyt vadného držení těla u dětí školního věku v ČR, výsledky grantu IGA MZ ČR. In Sborník z 1. mezinárodní konference Škola a zdraví. (Vol. 21).
- Krátký, P. (1999). Týdenní mimoškolní energetická náročnost pohybu dětí a její vztah k tělesné zdatnosti a somatickému rozvoji. In Pyšný, L. & Vavrušková, M. (eds.). Teorie a praxe v tělesné výchově a sportu: Sborník referátů vědeckého semináře s mezinárodní účastí - Ústí nad Labem (pp. 54-56). Ústí nad Labem: UJEP.
- Maciałczyk-Paprocka, K., Stawińska-Witoszyńska, B., Kotwicki, T., Sowińska, A., Krzyżaniak, A., Walkowiak, J., & Krzywińska-Wiewiorowska, M. (2017). Prevalence of incorrect body posture in children and adolescents with overweight and obesity. European journal of pediatrics, 176 (5), 563-572. Získáno z https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s00431-017-2873-4.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Molina-Garcia, P., Mora-Gonzalez, J., Migueles, J. H., Rodriguez-Ayllon, M., Esteban-Cornejo, I., Cadenas-Sanchez, C., & Vanrenterghem, J. (2020). Effects of Exercise on Body Posture, Functional Movement, and Physical Fitness in Children With Overweight/Obesity. Journal of Strength and Conditioning Research. Získáno z https://europepmc.org/article/med/32459738
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mužík, V., & Mužíková, L. et al. (2014). Pohyb a výživa, edukační program pro žáky 1. stupně ZŠ. Pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žák ZŠ (Pohyb a výživa) (č.j. MSMT-5488/2013-210). Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Získáno z https://pav.rvp.cz/
- Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza ve školní a mimoškolní tělesné výchově. Praha: Nakladatelství Olympia a.s.
- Suchomel, A. (2004). Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: Pedagogická fakulta, Technická univerzita. Získáno z https://www.researchgate.net/profile/Ales_Suchomel/publication/40329014_Somaticka_charakteristika_deti_skolniho_veku_s_rozdilnou_urovni_motoricke_vykonnosti/links/5c2e2807458515a4c70a530f/Somaticka-charakteristika-deti-skolniho-veku-s-rozdilnou-urovni-motoricke-vykonnosti.pdf
- SZÚ. (2016). Výsledky studie "Zdraví dětí 2016" řešitelé: Kratěnová, J., Žejglicová, K., Malý, M., Puklová V., SZÚ. Získáno z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/odborne_zpravy/OZ_16/Zdravotni_stav_2016.pdf
- Vařeková, R., & Vařeka, I. (2001). Vliv věku a pohlaví na výskyt svalových dysbalancí a držení těla u dětí školního věku. K. Martiník et al. Optimální působení tělesné zátěže a výživy, 280-281.
- Vojtašák, J. (1985). Držanie tela detí materských a základných škôl. Rehabilitácia, 18 (2), 99-102.
- Vrbas, J. (2010). Nové přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti žáků-součást výchovy ke zdraví na 1. stupni ZŠ (Disertační práce, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika). Získáno z https://is.muni.cz/th/e20gg/Vrbas_DisP_IS.pdf
- Wyszyńska, J., Podgórska-Bednarz, J., Drzał-Grabiec, J., Rachwał, M., Baran, J., Czenczek-Lewandowska, E., & Mazur, A. (2016). Analysis of relationship between the body mass composition and physical activity with body posture in children. BioMed research international. Získáno z https://www.hindawi.com/journals/bmri/2016/1851670
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.