Studia Kinanthropologica 2020, 21(3):211-217

Vliv externí informace na výkon v testu výdrž ve shybu

D. Benešová*, K. Švátora, P. Kalistová
Centrum tělesné výchovy a sportu Fakulty pedagogické Západočeské university v Plzni

Předložený výzkum si klade za cíl posoudit, zda je možno externí informací ovlivnit výkon v testu statického silového výkonu. Výzkumný soubor tvořili studenti ve věku 15 - 24 let. Testovaný soubor čítal 112 osob (n = 112), z toho bylo 50 mužů a 62 žen. Testované osoby byly náhodně rozděleny do tří skupin. Kontrolní skupina čítá 35 osob, experimentální skupinu probandů, kteří byli pozitivně intervenováni, tvoří 39 osob a experimentální skupinu, jejíž probandi byli negativně intervenováni, čítá 38 osob. Motorický výkon byl zastoupen testem statické silové schopnosti horních končetin a trupu, výdrž ve shybu. Všichni probandi provedli pretest a s odstupem jednoho až dvou týdnů vykonali posttest. Přičemž před posttestem byla provedena u experimentálních skupin pozitivní či negativní intervence. Z hodnocení vlivu intervence jsme použili relativní vyjádření četností probandů jednotlivých skupin, kteří se mezi pretestem a posttestem zlepšili, zhoršili nebo jejich výkon stagnoval. Zjistili jsme, že ve skupině pozitivně intervenované došlo u 87 % probandů ke zlepšení, ve skupině negativně intervenované došlo u 74 % probandů ke zhoršení. Statisticky i věcně byl tento trend potvrzen. Experiment dokázal, že externí informace může signifikantně ovlivnit následný motorický výkon.

Klíčová slova: mentální reprezentace; priming; silový výkon

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Benešová D, Švátora K, Kalistová P. Vliv externí informace na výkon v testu výdrž ve shybu. Studia Kinanthropologica. 2020;21(3):211-217.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Carpenter, C. B. (1894). Principles of mental physiology (4th ed.). New York: Appleton.
  2. Förster, J., & Liberman, N. (2007). Knowledge activation. In A.W. Kruglanski & E.T. Higgins (Eds.). Social psychology: Handbook of basic principles (pp. 201-231). New York: Guilford Press.
  3. Hoffmann, F. (2002). Symptomatische Therapie. In M. Schmidt & F. Hoffmann (Eds.). Multiple Sklerose (pp. 182-236). München: Urban & Fischer.
  4. Cherry, K. (2020). Priming and the Psychology of Memory. Získáno 15. březen 2020, z https://www.verywellmind.com/priming-and-the-psychology-of-memory-4173092
  5. Jeannerod, M. (2001). Neural stimulation of action: A unifying mechanism for motor cognition. NeuroImage, 14, 103-109. doi: 10.1006/nimg.2001.0832 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Koukolík, F. (2006). Sociální mozek. Praha: Karolinum.
  7. Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v antropomotorice. Praha: SPN.
  8. Ranganathan, V. K., Semionow, V., Liu, J. Z., Sahgal, V., & Yue, G. H. (2004). From mental power to muscle power-gaining strenght by usin the mind. Neuropsychologia, 42, 944-956. doi: 10.1080/09638288.2017.1300333 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Reiser, M. (2005). Kraftgewinne durch Vorstellung maximaler Muskelkontraktionen. Zeitschrift für Sportpsychologie, 12 (1), 11-12. doi: 10.1026/1612-5010.12.1.11 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Salcman, V. (2015). Erforschung von Synergien der Sehfunctionen und der menschlichen äusser Bewegungausdrücke. Köln: GUC - Verlag der Gesellschaft für Unternehmensrechnung und Controlling m.b.H.
  11. Scott, M., Taylor, S., Cherston, P., Vogt, S., & Eaves, D. L. (2017). Motor imagery during action observation increase eccentric hamstring force: an acute non-physical intervention. Disability and Rehabilitation, 40 (12), 1443-1451. doi: 10.1080/09638288.2017.1300333 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Singer, I. (2001). Feeling and imagination: The vibrant flux of our existence. Rowman & Littlefield.
  13. Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  14. Švátora, K. (2018). Vliv předchozí informace na sebehodnocení v průběhu senzomotorického učení. Studia Kinanthropologica, 19 (3), 267-276. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2001). Research Methods in Physical Activity. Champaign: Humanics Kinetics.
  16. Wiemeyer, J. (1996). "Je mehr ich denke, desto schlechter werde ich!" Bewußtsein - "Motor" oder "Bremse" des Bewegungslernens? Psychologie und Sport, 3 (3), 92-108.
  17. Yue, G., & Cole, K. J. (1992). Strength increases from the motor program: comparison of training with maximal voluntary and imagined muscle contractions. Journal of Neurophysiology, 67, 1114-1123. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.