Studia Kinanthropologica 2021, 22(1):21-29
Efekt záměrné pozornosti v plavání
- Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
Používání slovních instrukcí je běžným nástrojem ke zlepšení motorického učení a výkonu. Aktuální výsledky ukazují, že instrukce, které zaměřují pozornost sportovce externě (zaměřené na pohybový efekt), spíše než interně (zaměřené na pohyby těla sportovce), mají obecně za následek zlepšení motorické výkonnosti. Tato studie poskytuje komplexní přehled stávající literatury, která zkoumala vliv verbálních instrukcí zaměřených na pozornost v plavání. Cílem studie bylo zjistit, jaké pokyny jsou vhodné pro motorické učení a plavecké výkony. Analýza ukázala, že většina dostupných studií se zaměřuje hlavně na samotný výkon, nikoli na motorické učení. Několik studií nicméně potvrdilo hypotézu, že externě zaměřená instrukce má obecně efektivnější účinek - pro závodní plavce i pro nesoutěžní plavce. Na základě výsledků lze také dojít k závěru, že pokyny zaměřené na hnací síly (tj. pohyby paží a nohou) se zdají být pro samotný výkon účinnější než pokyny, které vedou ke správné poloze těla nebo dýchání. Je zřejmé, že ve srovnání s jinými sporty podobného druhu je v oblasti plavání potřeba dalších experimentů zaměřených nejen na výkon, ale také na celý proces motorického učení.
Klíčová slova: záměrná pozornost; vnější záměrná pozornost; vnitřní záměrná pozornost; plavání; motorické učení
Zveřejněno: 30. březen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Abdollahipour, R., Psotta, R., & Land, W. M. (2016). The influence of attentional focus instructions and vision on jump height performance. Research Quarterly for Exercise and Sport, 87, 408-413. doi: 10.1080/02701367.2016.1224295
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Alberty, M., Sidney, M., Huot-Marchand, F., Dekerle, J., Bosquet, L., Gorce, P., & Lensel, G. (2006). Reproducibility of performance in three types of training test in swimming. Int J Sports Med, 27 (8), 623-628. doi: 10.1055/s-2005-865814
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Asadi, A., Abdoli, B., Farsi, A., & Saemi, E. (2015). Effect of various attentional focus instructions on novice javelin throwing skill performance. Medicina dello Sport, 68, 99-107.
- Brocken, J. A. E., Kal, E. C., & van der Kamp, J. (2016). Focus of attention in children's motor learning: examining the role of age and working memory. Journal of Motor Behavior, 48 (6), 527-534. doi: 10.1080/00222895.2016.1152224
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Capelli, C., Pendergast, D. R., & Termin, B. (1998). Energetics of swimming at maximal speeds in humans. Eur J Appl Physiol Occup Physiol, 78 (5), 385-393. doi: 10.1007/s004210050435
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Čechovská, I. (2001). Plavecký výkon. Aquasport a triatlon, 3 (4), 31.
- Freudenheim, A., Madureira, F., Pasetto, S., & Corrêa, U. (2010). An External Focus of Attention Results in Greater Swimming Speed. International Journal of Sports Science and Coaching, 5, 533-542. doi: 10.1260/1747-9541.5.4.533
Přejít k původnímu zdroji...
- Guthrie, E.R. (1952). The psychology of learning. New York: Harper & Row.
- Halperin, I., Chapman, D. W., Martin, D. T., Abbiss, C. (2017). The effects of attentional focus instructions on punching velocity and impact forces among trained combat athletes. J Sports Sci, 35 (5), 500-507. doi: 10.1080/02640414.2016.1175651
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hodges, N. J., & Franks, I. M. (2002). Modelling coaching practice: the role of instruction and demonstration. J Sports Sci, 20 (10), 793-811. doi: 10.1080/026404102320675648
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ille, A., Selin, I., Do, M. C., & Thon, B. (2013). Attentional focus effects on sprint start performance as a function of skill level. Journal of Sports Sciences, 31, 1705-1712. doi: 10.1080/02640414.2013.797097
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jurák, D. (2019). Transfer silových předpokladů do kvalitativního provedení plaveckého způsobu kraul (Disertační práce, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/165846/
- Jürimäe, J., Haljaste, K., Cicchella, A., Mäestu, E., Purge, P., Leppik, A., & Jürimäe, T. (2007). Analysis of Swimming Performance From Physical, Physiological, and Biomechanical Parameters in Young Swimmers. Pediatric exercise science, 19, 70-81. doi: 10.1123/pes.19.1.70
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Leblanc, H., Seifert, L., Baudry, L., & Chollet, D. (2005). Arm-leg coordination in flat breaststroke: a comparative study between elite and non-elite swimmers. Int J Sports Med, 26 (9), 787-797. doi: 10.1055/s-2004-830492
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Makaruk, H., Porter, J. M., & Makaruk, B. (2013). Acute effects of attentional focus on shot put performance in elite athletes. Kinesiology, 45, 55-62.
- Neuls F., & Viktorjeník D. (2017). Technická příprava v plavání: cvičení pro rozvoj a zdokonalení techniky plaveckých způsobů. Praha: Český svaz plaveckých sportů.
- Pasetto, S. C., Ried, B. U. W., Freudenheim, A. M., & Corrêa, U. C. (2011). Effects of attentional focus in the Crawl performance: Body positioning and breathing components. Brazilian Journal of Motor Behavior, 6 (1), 31-36. doi: 10.20338/bjmb.v6i1.27
Přejít k původnímu zdroji...
- Peřinová, R. (2018). Teorie OPTIMAL a možnosti jejího využití ve školní tělesné výchově a výuce sportovních her. In P. Valach & L. Charvát., Hry 2018: sborník příspěvků s tématikou her v programech tělovýchovných procesů (pp. 19-20). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
- Porter, J. M., Anton, P. M., & Wu, W. F. W. (2012). Increasing the distance of an external focus of attention enhances standing long jump performance. Journal of Strength and Conditioning Research, 26, 2389-2393. doi: 10.1519/JSC.0b013e31823f275c
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Porter, J. M., Nolan, R. P., Ostrowski, E. J., & Wulf, G. (2010). Directing attention externally enhances agility performance: A qualitative and quantitative analysis of the efficacy of using verbal instructions to focus attention. Frontiers in Psychology, 1 (216), 1-7. doi: 10.3389/fpsyg.2010.00216
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Porter, J. M., & Sims, B. (2013). Altering focus of attention influences elite athletes' sprinting performance. International Journal of Coaching Science, 7, 41-51.
- Porter, J. M., Wu, W. F. W., Crossley, R. M., & Knopp S. W. (2015). Adopting an external focus of attention improves sprinting performance in low-skilled sprinters. Journal of Strength and Conditioning Research, 29, 947-953. doi: 10.1097/JSC.0000000000000229
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Porter, J., Wu, W., & Partridge, J. (2010). Focus of Attention and Verbal Instructions: Strategies of Elite Track and Field Coaches and Athletes. Sport Science Review, 19, 199-211. doi: 10.2478/v10237-011-0018-7
Přejít k původnímu zdroji...
- Poujade, B., Hautier, Ch., & Rouard, A. (2002). Determinants of the energy cost of front-crawl swimming in children. European journal of applied physiology, 87, 1-6. doi: 10.1007/s00421-001-0564-2
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ried, B., Fugita, M., Freudenheim, A., Basso, L., & Corrêa, U. (2012). Verbal instruction: Requesting an attentional focus does not ensure compliance and better performance. Motriz: Revista de Educação Física, 18. 449-455. doi: 10.1590/S1980-65742012000300005
Přejít k původnímu zdroji...
- Salmoni, A. W., Schmidt, R. A., & Walter, C. B. (1984). Knowledge of results and motor learning: a review and critical reappraisal. Psychol Bull, 95 (3), 355-386.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sewell, D. F., (1996). Attention-Focusing Instructions and Training Times in Competitive Youth Swimmers. Perceptual and Motor Skills, 83 (3), 915-920. doi:10.2466/pms.1996.83.3.915
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Schmidt, R. A. (1991). Motor learning & performance: From principles to practice. Human Kinetics Books.
- Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2005). Motor control and learning: A behavioral emphasis (4th ed.). Human Kinetics.
- Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2014). Motor learning and performance. From principles to application (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Schramm, E. et al. (1987). Sportschwimmen. Berlin: Sportverlag.
- Schücker, L., Hagemann, N., Strauss, B., & Völker, K. (2009). The effect of attentional focus on running economy. Journal of Sports Sciences, 27 (12), 1241-1248. doi: 10.1080/02640410903150467
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Schücker, L., Heil, O., Brand, R., & Hagemann, N. (2014). Attentional Focus Strategies of Triathletes During the Ironman World Championships. Journal of Sport Behavior, 37 (3), 306-316.
- Stoate, I., & Wulf, G. (2011). Does the Attentional Focus Adopted by Swimmers Affect Their Performance? International Journal of Sports Science and Coaching, 6, 99-108. doi: 10.1260/1747-9541.6.1.99
Přejít k původnímu zdroji...
- Winkelman, N. C., Clark, K. P., & Ryan, L. J. (2017). Experience level influences the effect of attentional focus on sprint performance. Human Movement Science, 52, 84-95. doi: 10.1016/j.humov.2017.01.012
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wulf, G. (2007). Attention and motor skill learning. Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wulf G. (2013). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years, International Review of Sport and Exercise Psychology, 6 (1), 77-104. doi: 10.1080/1750984X.2012.723728
Přejít k původnímu zdroji...
- Wulf, G., & Dufek, J. S. (2009). Increased jump height with an external focus due to enhanced lower extremity joint kinetics. Journal of Motor Behavior, 41, 401-409. doi: 10.1080/00222890903228421
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wulf, G., Dufek, J. S., Lozano, L., & Pettigrew, C. (2010). Increased jump height and reduced EMG activity with an external focus of attention. Human Movement Science, 29, 440-448. doi: 10.1016/j.humov.2009.11.008
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wulf, G., Höß, M., & Prinz, W. (1998). Instructions for Motor Learning: Differential Effects of Internal Versus External Focus of Attention, Journal of Motor Behavior, 30 (2), 169-179. doi: 10.1080/00222899809601334
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wulf G, & Lewthwaite R. (2016). Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychon Bull Rev, 23 (5), 1382-1414. doi: 10.3758/s13423-015-0999-9
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wulf, G., Wächter, S. & Wortmann, S. (2003). Attentional Focus in Motor Skill Learning: Do Females Benefit from an External Focus? Women in Sport and Physical Activity Journal, 12, 37-52. doi: 10.1123/wspaj.12.1.37
Přejít k původnímu zdroji...
- Wulf, G., Zachry, T., Granados, C., & Dufek, J. S. (2007). Increases in jump-and-reach height through an external focus of attention. International Journal of Sports Science & Coaching, 2, 275-284. doi: 10.1260/174795407782233182
Přejít k původnímu zdroji...
- Zamparo, P., Bonifazi, M., Faina, M., Milan, A., Sardella, F., Schena, F., & Capelli, C. (2005). Energy cost of swimming of elite long-distance swimmers. Eur J Appl Physiol, 94 (5-6), 697-704. doi: 10.1007/s00421-005-1337-0
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Zarghami, M., Saemi, E., & Fathi, I. (2012). External focus of attention enhances discus throwing performance. Kinesiology, 44, 47-51.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.