Studia Kinanthropologica 2021, 22(2):105-113 | DOI: 10.32725/sk.2021.012

Porovnání volnočasových aktivit aktivních a inaktivních adolescentů

K. Králová1, L. Fialová1
Univerzita Karlova, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Nedostatek pohybové aktivity je negativním trendem moderní společnosti a projevuje se ve všech věkových skupinách. Jednou z příčin tohoto stavu je upřednostňování pasivních volnočasových aktivit. Velké popularitě ve skupině mládeže se těší pasivní aktivity s obrazovkou (mobilem, televizí, počítačem apod.). Cílem tohoto výzkumu je porovnání preferencí volnočasových aktivit mezi skupinou aktivních a inaktivních středoškoláků (15-16 let, n = 315) studujících instituce nabízející střední vzdělání s výučním listem. Pro analýzu inaktivity respondentů byl použit týdenní monitoring chůze za využití nositelné elektroniky. Jedinec byl označen za pohybově nedostatečně aktivního, v případě nedosažení stanoveného průměrného počtu kroků za den (11 000 kroků chlapci, 9 000 kroků dívky). Inaktivita byla zjištěna u 29,5 % respondentů (35 % chlapců a 24 % děvčat). Šetření obsahové náplně volného času prokázalo statisticky významné rozdíly mezi aktivními a inaktivními skupinami studentů středních odborných škol (povětšinou na hladině významnosti p < 0,001). Nejpopulárnější volnočasovou aktivitou obou skupin byl poslech hudby. Na druhém místě aktivní studenti uvedli sportování (54 %), které zmiňuje méně než čtvrtina inaktivních studentů (22 %). Naopak práce s počítačem či mobilem byla výrazně častěji zmiňována inaktivními studenty středních odborných škol (44 % oproti 25 % aktivních studentů). Obě skupiny by se ve svém volném čase rády více věnovaly pohybovým aktivitám.

Klíčová slova: adolescence; volnočasové aktivity; inaktivita; step counting; pohybová aktivita

Vloženo: 21. září 2021; Revidováno: 19. prosinec 2021; Přijato: 31. prosinec 2021; Zveřejněno: 15. únor 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Králová K, Fialová L. Porovnání volnočasových aktivit aktivních a inaktivních adolescentů. Studia Kinanthropologica. 2021;22(2-3):105-113. doi: 10.32725/sk.2021.012.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adams, M.A., Johnson, W.D., & Tudor-Locke, C. (2013). Steps/day translation of the moderate-tovigorous physical activity guideline for children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10, 49. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-49 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Antala, B., Šimonek, J., Čillík, I., Labudová, J., Medeková, H., Bebčáková, V., Dančíková, V., Kraček, S., Pavlíková, A., & Melek, P. (2012). Telesná a športová výchova v názoroch žiakov základných a stredných škôl. Bratislava: END.
  3. Barnett, T. A., Kelly, A. S., Young, D. R., Perry, C. K., Pratt, C. A., Edwards, N. M., Rao, G. & Vos, M. B. (2018). Sedentary behaviors in today's youth: Approaches to the prevention and management of childhood obesity: A scientific statement from the American Heart Association Circulation, 138, 142-159. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000591 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Bertuol, C., Silva, K., Barbosa Filho, V., Bandeira, A., Lopes, M., & Nahas, M. (2019). Preference for leisure activities among adolescents in southern Brazil: What changed after a decade? Revista de Psicologia del Deporte, 28, 71-80.
  5. Brug, J., Van Stralen, M. M., Te Velde, S. J., Chinapaw, M. J. M., De Bourdeaudhuij, I., & Lien, N. (2012). Differences in Weight Status and Energy-Balance Related Behaviors among Schoolchildren across Europe: The ENERGY-Project, 7 (4), e34742. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Coll, C. D. V. N., Knuth, A. G., Bastos, J. P., Hallal P. C., & Bertoldi, A. D. (2014). Time Trends of Physical Activity Among Brazilian Adolescents Over a 7-Year Period. Journal of Adolescent Health, 54 (2), 209-213. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Clemes, S. A., & Griffiths, P. L. (2008). How many days of pedometr monitoring predict monthly ambulatory activity in adults? Medicine and Science in Sports and Exercise, 40 (9), 1589-1595. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Cureau, F. V., da Silva, N. T. L., Bloch, K. V., Fujimori, E., Belfort, D. R., de Carvalho, K. M. B.
  9. de Leon, E. B., de Vasconcellos, M. T. L., Ekelund, U., & Schaan, B. D. (2016). Erica: leisuretime physical inactivity in Brazilian adolescents. Revista de Saúde Pública [online]. 23 (1) [cit. 2020-03-30]. Dostupné z: https://www.scielosp.org/article/rsp/2016.v50suppl1/4s/es/ Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Dishman, R. K., Heath, G., & Lee, I. M. (2018). Physical activity epidemiology. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics.
  11. Faria, F.R., Neves, M., Howe, C.A., Sasaki, J.E., & dos Santos Amorim, P.R. (2020). Behavioral classes related to physical activity and sedentary behavior on the evaluation of health and mental outcomes among Brazilian adolescents. PLoS ONE, 15 (6), e0234374. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Heradstveit, O., Haugland, S., Hysing, M., Stormark, K.M., Sivertsen, B., & Bøe, T. (2020). Physical inactivity, non-participation in sports and socioeconomic status: a large population-based study among Norwegian adolescents. BMC Public Health, 20, 1010. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Gába, A., Rubín, L., Badura, P., & Roubalová, E. (2018). Results from the Czech Republic's 2018 Report Card on Physical Activity for Children and Youth. Journal of Physical Activity & Health, 15 (2), 338-340. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Jansa, P. (2017). Komparace postojů a názorů adolescentů ve věku 15-18 let ke sportu a pohybovým aktivitám. Studia Sportiva, 11 (1), 90-99. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Králová, K. (2020). Bariéry aktivního životního stylu hypokinetické mládeže (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Langøy, A., Smith, O.R.F., Wold, B., Samdal, O., & Haug, E.M. (2019). Associations between family structure and young people's physical activity and screen time behaviors. BMC Public Health, 19, 433. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6740-2 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Lizandra, J., Devís-Devís, J., Valencia-Peris, A., Tomás, J.M., & Peiró-Velert, C. (2019). Screen time and moderate-tovigorous physical activity changes and displacement in adolescence: A prospective cohort study. European Journal of Sport Science, 19 (5), 686-695. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Nagy Á., Székely L., & Barbarics M. (2017). Youth and Leisure Time. In Z. Benkö, I. Modi, & K. Tarkó (Eds.), Leisure, Health and Well-Being. Leisure Studies in a Global Era (pp. 153-170). Přejít k původnímu zdroji...
  18. Patriksson, G., & Kougioumtzis, K. (2014). Active Lifestyles. Physical Literacy as a way to promote Physical Actvity in inactive groups.
  19. Rideout, V., & Robb, M. B. (2019). The Common Sense census: Media use by tweens and teens. San Francisco, CA: Common Sense Media.
  20. Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Sigmund, E., Sigmundová, D., Baďura, P., Voráčová, J., Pavelka, J., Kalman, M., Vokáčová, J., & Hamřík, Z. (2016). Trends in excessive body weight, physical activity and screen time in Czech adolescents (2002-2014). European Journal of Public Health, 26 (1), 174-215. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckw174.215 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Sigmund, E., Sigmundová, D., & El Ansari, W. (2009). Changes in physical activity in pre-schoolers and first-grade children: longitudinal study in the Czech Republic. Child: Care, Health and Development, 35 (3), 376-382. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Sigmundová, D., Sigmund, E., Bucksch, J., Bad'ura, P., Kalman, M., & Hamřík, Z. Trends in screen time behaviours in Czech schoolchildren between 2002 and 2014: HBSC study. Central European Journal of Public Health, 25 (88), 15-20. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Simón, L., Aibar, A., García-González, L., Abós, Á., & Sevil, J. (2017). "Hyperconnected" Adolescents: Sedentary Screen Time According To Gender and Type of Day. European Journal of Human Movement, 43 (18), 49-66.
  25. Tudor-Locke, C. E., & Myers, A. M. (2001). Methodological considerations forr researchers and practitioners using pedometers to measure physical (ambulatory) activity. Research Quartely for Exercise and Sport, 72 (1), 1-12. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Zeijl, E., te Poel, Y., Du Bois-Reymond, M., Ravesloot, J., & Meulman, J.J. (2000). The Role of Parents and Peers in the Leisure Activities of Young Adolescents. Journal of Leisure Research, 32 (3), 281-302. https://doi.org/10.1080/00222216.2000.11949918 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.