Studia Kinanthropologica 2022, 23(2):83-90 | DOI: 10.32725/sk.2022.009

Ověření vlivu sportovní gymnastiky na rozvoj obratnostních schopností

G. Bago
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu

Cílem našeho prezentovaného článku bylo ověření vlivu sportovní gymnastiky na rozvoj obratnostních schopností u gymnastek mladšího školního věku při přechodu do systému výkonnostních skupin. Testovanou skupinu pro tuto práci tvořila děvčata ve věku mladšího školního věku tedy 6-7 let, které přešly z přípravky do výkonnostního oddílu. Dívky závodí v Českých Budějovicích v klubu Merkur ČB. V této práci byla použita metoda kvaziexperimentu. Na začátku tréninkového období jsme udělali vstupní testování a po 3 měsících před Vánoci jsme realizovali závěrečné testování. Ověření obratnostních schopností jsme prováděli na základě standardizovaných testů. Vybrány byly čtyři testy zaměřené hlavně na obratnostní schopnosti. Zjištěné hodnoty jsme zaznamenávali do tabulek a grafů, které jsme vyhodnotili. Statistickou významnost jsme ověřili pomocí párového t-testu a věcnou významnost pomocí Cohenova d. U všech čtyř testů se potvrdila vysoká statistická významnost a spíše menší věcná významnost.

Klíčová slova: sportovní gymnastika, sportovní trénink, obratnostní schopnosti, děti mladšího školního věku, diagnostika

Vloženo: 28. říjen 2022; Revidováno: 4. listopad 2022; Přijato: 19. prosinec 2022; Zveřejněno: 11. leden 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bago G. Ověření vlivu sportovní gymnastiky na rozvoj obratnostních schopností. Studia Kinanthropologica. 2022;23(2):83-90. doi: 10.32725/sk.2022.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bahenský, P., & Bunc, V. (2018). Trénink mládeže v bězích na střední a dlouhé tratě. Karolinum.
  2. Bahenský, P., Marko, D., Malátová, R., Krajcigr, M., & Schuster, J. (2021). Fyziologie tělesných cvičení. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
  3. Grexa, J. (2007). Přehled světových dějin sportu. Masarykova univerzita.
  4. Havlíčková, L., Bartůňková, S., Dlouhá, R., Melichna, J., Šrámek, P., & Vránová, J. (2006). Fyziologie tělesné zátěže I: obecná část. Karolinum.
  5. Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova pro učitele na 2. stupni základních škol. Karolinum.
  6. Ježek, S., Vaculík, M., & Wortner, V. (2006). Základní pojmy z metodologie psychologie. Definice a vysvětlení. Masarykova univerzita.
  7. Kovaříková, K. (2017). Aerobik a fitness. Karolinum.
  8. Piňos, A. (2007). Sportovní trénink: rozšiřující učební texty k předmětu Teorie a didaktika sportovního tréninku. Střední pedagogická škola Přerov.
  9. Shadish, W. R., Cook, T. D., & Campbell, D. T. (2002). Experimental and Quasi-experimental Designs for Generalized Causal Inference. Houghton Mifflin Company.
  10. Skolnik, H., & Chernus, A. (2011). Výživa pro maximální sportovní výkon: správně načasovaný jídelníček. Grada Publishing.
  11. Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Univerzita Karlova.
  12. Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (1996). Reasearch Methods in Physical Atcivity. Human Kinetics.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.