Studia Kinanthropologica 2022, 23(2):99-106 | DOI: 10.32725/sk.2022.008

Inovace ve výuce rytmické gymnastiky na UK FTVS

A. Kozáková, J. Černá, V. Novotná
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky a úpolových sportů

Rytmická gymnastika (RG) je formou hudebně-pohybové výchovy spojené s taneční výchovou a manipulací s náčiním. Kultivuje studenty po stránce pohybové, estetické, kulturní a sociální. Výsledky výzkumů ukazují, že je RG málo zařazována do výuky na školách. Důvodem je zejména používání způsobu tradiční formy výuky RG a nedostatečná připravenost učitelů na výuku cvičení úzce spojeného
s hudbou.
Proto jsme v přípravě budoucích učitelů na UK FTVS ověřovali v předmětu RG a Didaktika gymnastiky inovovaný způsob výuky, který akcentuje vybrané složky výuky RG. Zaměřili jsme se zejména na psychickou stránku výuky – na motivaci ke cvičení s hudbou a na rozvoj percepčních dovedností – rytmické cítění a smysl pro rytmus. Jestliže budoucí učitelé sami prožijí a pochopí význam a široké možnosti působení výuky RG na celkový rozvoj osobnosti, předpokládáme, že ve své budoucí praxi využijí komponenty RG pro ovlivňování pohybové tvořivosti, rozvoj specifických dovedností, manipulaci i s netradičním náčiním a pomůckami. Z pohybových schopností jsme se zaměřili na ovlivňování flexibility,
rovnováhy, na osvojování pohybu v prostoru, na celkovou podporu individuálního pohybového projevu a na socializační aspekty při společném cvičení s hudbou.
Předpokládáme, že inovovaný přístup ve výuce RG bude pozitivně ovlivňovat připravenost budoucích učitelů a rozšíří jejich dovednosti, které povedou k modernizaci výuky častějším využíváním spojení pohybu s hudbou, k podněcování pohybové improvizace svých žáků a ke zvyšování rozsahu jejich pohybové aktivity.

Klíčová slova: školní tělesná výchova, příprava učitelů, hudebně-pohybová výchova, rytmus, cvičení s hudbou

Vloženo: 10. říjen 2022; Revidováno: 15. listopad 2022; Přijato: 19. prosinec 2022; Zveřejněno: 11. leden 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kozáková A, Černá J, Novotná V. Inovace ve výuce rytmické gymnastiky na UK FTVS. Studia Kinanthropologica. 2022;23(2):99-106. doi: 10.32725/sk.2022.008.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brtníková, M. (2009). Modernizace hudebně-pohybové výchovy [Disertační práce, UK FTVS].
  2. Doležalová, K. (2019). Ovlivnění úrovně hudebně-pohybových schopností novým programem hudebně-pohybové výchovy u žákyň na II. Stupni ZŠ [Disertační práce, UK FTVS].
  3. Chrudimský, J., & Novotná, V. (2009). Gymnastické aktivity na základních školách. Pohybové aktivity v biosociálním kontextu. Karolinum.
  4. Kašparová, A. (2020). Ověření rytmických schopností u vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání Tělesná výchova a sport [Disertační práce, UK FTVS].
  5. Kubáň, A. (2019). Vytvoření a ověření účinnosti hudebně-pohybového programu pro děti předškolního věku [Disertační práce, UK FTVS].
  6. Mihule, J., & Šťastná, D. (1993). Rytmická gymnastika. Karolinum.
  7. Novotná, V., Kašparová, A., & Chrudimský, J. (2022). Didaktika gymnastiky. Dokument projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na Univerzitě Karlově", reg. č. Projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093.
  8. Novotná, V. et al. (2020). Programy gymnastiky a tance. Karolinum.
  9. Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2011). Rytmická gymnastika a pohybová skladba. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2761-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova_skladba.pdf
  10. Pokorná, J., & Jansa, P. (2012). Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách. Studia Kinanthropologica, 13 (3), 280-287. Přejít k původnímu zdroji...
  11. RVP. (2022). To hlavní z hlavních směrů revize RTP ZV. MŠMT ČR. Dokument pro vypořádání připomínek z 15. 6. 2022.
  12. Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele (Vyd. 2). Karolinum.
  13. Sigmund, E., Frömel, K. Chmelík, F., Lokvencová, P., & Groffik, D. (2009). Oblíbený obsah vyučovacích jednotek tělesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura, 32 (2), 45. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. (2019). MŠMT ČR. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
  15. VÚP. (2005). Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. https://archiv-nuv.npi.cz/t/rvp-prozakladni-vzdelavani.html

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.