Studia Kinanthropologica 2022, 23(2):99-106 | DOI: 10.32725/sk.2022.008
Inovace ve výuce rytmické gymnastiky na UK FTVS
- Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky a úpolových sportů
Rytmická gymnastika (RG) je formou hudebně-pohybové výchovy spojené s taneční výchovou a manipulací s náčiním. Kultivuje studenty po stránce pohybové, estetické, kulturní a sociální. Výsledky výzkumů ukazují, že je RG málo zařazována do výuky na školách. Důvodem je zejména používání způsobu tradiční formy výuky RG a nedostatečná připravenost učitelů na výuku cvičení úzce spojeného
s hudbou.
Proto jsme v přípravě budoucích učitelů na UK FTVS ověřovali v předmětu RG a Didaktika gymnastiky inovovaný způsob výuky, který akcentuje vybrané složky výuky RG. Zaměřili jsme se zejména na psychickou stránku výuky – na motivaci ke cvičení s hudbou a na rozvoj percepčních dovedností – rytmické cítění a smysl pro rytmus. Jestliže budoucí učitelé sami prožijí a pochopí význam a široké možnosti působení výuky RG na celkový rozvoj osobnosti, předpokládáme, že ve své budoucí praxi využijí komponenty RG pro ovlivňování pohybové tvořivosti, rozvoj specifických dovedností, manipulaci i s netradičním náčiním a pomůckami. Z pohybových schopností jsme se zaměřili na ovlivňování flexibility,
rovnováhy, na osvojování pohybu v prostoru, na celkovou podporu individuálního pohybového projevu a na socializační aspekty při společném cvičení s hudbou.
Předpokládáme, že inovovaný přístup ve výuce RG bude pozitivně ovlivňovat připravenost budoucích učitelů a rozšíří jejich dovednosti, které povedou k modernizaci výuky častějším využíváním spojení pohybu s hudbou, k podněcování pohybové improvizace svých žáků a ke zvyšování rozsahu jejich pohybové aktivity.
Klíčová slova: školní tělesná výchova, příprava učitelů, hudebně-pohybová výchova, rytmus, cvičení s hudbou
Vloženo: 10. říjen 2022; Revidováno: 15. listopad 2022; Přijato: 19. prosinec 2022; Zveřejněno: 11. leden 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Brtníková, M. (2009). Modernizace hudebně-pohybové výchovy [Disertační práce, UK FTVS].
- Doležalová, K. (2019). Ovlivnění úrovně hudebně-pohybových schopností novým programem hudebně-pohybové výchovy u žákyň na II. Stupni ZŠ [Disertační práce, UK FTVS].
- Chrudimský, J., & Novotná, V. (2009). Gymnastické aktivity na základních školách. Pohybové aktivity v biosociálním kontextu. Karolinum.
- Kašparová, A. (2020). Ověření rytmických schopností u vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání Tělesná výchova a sport [Disertační práce, UK FTVS].
- Kubáň, A. (2019). Vytvoření a ověření účinnosti hudebně-pohybového programu pro děti předškolního věku [Disertační práce, UK FTVS].
- Mihule, J., & Šťastná, D. (1993). Rytmická gymnastika. Karolinum.
- Novotná, V., Kašparová, A., & Chrudimský, J. (2022). Didaktika gymnastiky. Dokument projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na Univerzitě Karlově", reg. č. Projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093.
- Novotná, V. et al. (2020). Programy gymnastiky a tance. Karolinum.
- Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2011). Rytmická gymnastika a pohybová skladba. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2761-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova_skladba.pdf
- Pokorná, J., & Jansa, P. (2012). Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách. Studia Kinanthropologica, 13 (3), 280-287.
Přejít k původnímu zdroji...
- RVP. (2022). To hlavní z hlavních směrů revize RTP ZV. MŠMT ČR. Dokument pro vypořádání připomínek z 15. 6. 2022.
- Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele (Vyd. 2). Karolinum.
- Sigmund, E., Frömel, K. Chmelík, F., Lokvencová, P., & Groffik, D. (2009). Oblíbený obsah vyučovacích jednotek tělesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura, 32 (2), 45.
Přejít k původnímu zdroji...
- Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. (2019). MŠMT ČR. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
- VÚP. (2005). Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. https://archiv-nuv.npi.cz/t/rvp-prozakladni-vzdelavani.html
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.