Studia Kinanthropologica 2022, 23(2):99-106 | DOI: 10.32725/sk.2022.008

Innovations in the teaching of rhythmic gymnastics at UK FTVS

A. Kozáková, J. Černá, V. Novotná
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky a úpolových sportů

Rhythmic gymnastics (RG) is a form of music-movement education combined with dance education and manipulation od equipment. It cultivates students in terms movement, aesthetic, cultural and social aspects. Research results show that RG is rarely included in teaching at schools. The reason is mainly the use of the traditional form of RG teaching and the insufficient preparation of teachers for teaching exercises closely connected with music.
That´s why, in the preparation of future teachers at UK FTVS, we verified in the subject RG and Didactics of gymnastics an innovative teaching method that accentuates selected components of RG education. We focused especially on the psychological side of teaching – on the motivation to practice with music and on the development of Perceptual skills – Rhythmic feeling and sense of rhythm. If future teachers themselves experience and understand the importance and wide possibilities of the impact of RG teaching on the overal development of personality, we assume that in our future practice we use components of RG to influence movement creativity, develop specific skills, manipulate
even no-traditional tools and hand apparatuses. From movement skills, we focus on flexibility, influencing, balance, mastering movement in space, overal support of individual movement expression and socialization aspects when exercising with music.
We assume that the innovative approach in the teaching of RG will positively influence the preparedness of future teachers and expand their skills, which will lead to the modernization of teaching by more frequent use of the connection of movement with music, to simulate the movement improvisation of their students and to increase the range of their movement aktivity.

Keywords: school physical education, teacher preparation, music-movement education, rhythm, exercise with music

Received: October 10, 2022; Revised: November 15, 2022; Accepted: December 19, 2022; Published: January 11, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kozáková A, Černá J, Novotná V. Innovations in the teaching of rhythmic gymnastics at UK FTVS. Studia Kinanthropologica. 2022;23(2):99-106. doi: 10.32725/sk.2022.008.
Download citation

References

  1. Brtníková, M. (2009). Modernizace hudebně-pohybové výchovy [Disertační práce, UK FTVS].
  2. Doležalová, K. (2019). Ovlivnění úrovně hudebně-pohybových schopností novým programem hudebně-pohybové výchovy u žákyň na II. Stupni ZŠ [Disertační práce, UK FTVS].
  3. Chrudimský, J., & Novotná, V. (2009). Gymnastické aktivity na základních školách. Pohybové aktivity v biosociálním kontextu. Karolinum.
  4. Kašparová, A. (2020). Ověření rytmických schopností u vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání Tělesná výchova a sport [Disertační práce, UK FTVS].
  5. Kubáň, A. (2019). Vytvoření a ověření účinnosti hudebně-pohybového programu pro děti předškolního věku [Disertační práce, UK FTVS].
  6. Mihule, J., & Šťastná, D. (1993). Rytmická gymnastika. Karolinum.
  7. Novotná, V., Kašparová, A., & Chrudimský, J. (2022). Didaktika gymnastiky. Dokument projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na Univerzitě Karlově", reg. č. Projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093.
  8. Novotná, V. et al. (2020). Programy gymnastiky a tance. Karolinum.
  9. Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2011). Rytmická gymnastika a pohybová skladba. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2761-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova_skladba.pdf
  10. Pokorná, J., & Jansa, P. (2012). Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách. Studia Kinanthropologica, 13 (3), 280-287. Go to original source...
  11. RVP. (2022). To hlavní z hlavních směrů revize RTP ZV. MŠMT ČR. Dokument pro vypořádání připomínek z 15. 6. 2022.
  12. Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele (Vyd. 2). Karolinum.
  13. Sigmund, E., Frömel, K. Chmelík, F., Lokvencová, P., & Groffik, D. (2009). Oblíbený obsah vyučovacích jednotek tělesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura, 32 (2), 45. Go to original source...
  14. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. (2019). MŠMT ČR. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
  15. VÚP. (2005). Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. https://archiv-nuv.npi.cz/t/rvp-prozakladni-vzdelavani.html

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.