Studia Kinanthropologica 2022, 23(3):147-157 | DOI: 10.32725/sk.2023.005

Vliv tříměsíční pohybové intervence na rozvoj vybraných pohybových předpokladů předškolních dětí z Plzně

G. Kavalířová, L. Čepička, V. Knappová
Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Centrum tělesné výchovy a sportu

Cílem výzkumné studie bylo posoudit vliv tříměsíční pohybové intervence na úroveň rozvoje vybraných pohybových předpokladů dětí předškolního věku z plzeňských mateřských škol, a to na základě výsledků z kvalifikačního a finálového kola Sportovních her mateřských škol. Finálové kolo se koná za 12 týdnů po kvalifikaci. Výzkum zpracovává výsledky dvaceti mateřských škol (110 dětí – 53 dívek a 57 chlapců). Individuálními disciplínami, ve kterých děti soutěží, jsou člunkový běh 4 × 6 m, skok z místa odrazem snožmo, přeskakování/přelézání a podlézání překážky a hod jednoruč vrchem. Předpokládali jsme, že tříměsíční pohybová intervence bude mít pozitivní vliv na úroveň vybraných
pohybových předpokladů dětí předškolního věku. Z dvaceti MŠ, které se studie zúčastnily, se čtrnáct průměrně zlepšilo ve všech čtyřech disciplínách. Statistická významnost rozdílu mezi výsledky kvalifikačního a finálového kola byla testována Wilcoxonovým testem. Předpoklad byl na hladině významnosti p < 0,001 ve všech disciplínách potvrzen (hod W = 1409, běh W = 6035, skok W = 392 a překážka W = 4761). Výsledky poukazují na přínos pravidelného cíleného cvičení již v předškolním věku, které může pozitivně ovlivnit rozvoj pohybových předpokladů dětí.

Klíčová slova: pohybové schopnosti; pohybové dovednosti; předškolní věk; Sportovní hry mateřských škol; pohybová intervence

Vloženo: 22. listopad 2022; Revidováno: 26. leden 2023; Přijato: 30. leden 2023; Zveřejněno: 9. únor 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kavalířová G, Čepička L, Knappová V. Vliv tříměsíční pohybové intervence na rozvoj vybraných pohybových předpokladů předškolních dětí z Plzně. Studia Kinanthropologica. 2022;23(3):147-157. doi: 10.32725/sk.2023.005.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Butterfield, S. A., & Loovis, E. M. (1993). Influence of Age, Sex, Balance, and Sport Participation on Development of Throwing by Children in Grades K-8. Perceptual and Motor Skills, 76 (2), 459-464. https://doi.org/10.2466/pms.1993.76.2.459 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Clements, R. L., & Schneider, S. L. (2017). Moving with words & actions. Physical literacy for preschool and primary children. Human Kinetics.
  3. Colella, D., & Morano, M. (2011). Gross motor development and physical activity in kindergarten age children. International Journal of Pediatric Obesity, 6 (S2), 33-36. https://doi.org/10.3109/17477166.2011.613661 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Dvořáková, H. (2011). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Portál.
  5. Dvořáková, H. (2014). Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Raabe.
  6. Dvořáková, H., & Baboučková, V. (2014). Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  7. Giagazoglou, P., Papadaniil, M., Dampa, A., & Fotiadou, E. (2019). The effects of a movement intervention on motor performance of preschool aged children. European Psychomotricity Journal, 11 (1), 39-49. https://www.researchgate.net/publication/332107815_The_effects_of_a_movement_intervention_on_motor_performance_of_preschool_aged_children
  8. Gümüşdağ, H. (2019). Effects of Pre-school Play on Motor Development in Children. Universal Journal of Educational Research, 7 (2), 580-587. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070231 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Kolář, P. (2021). Posilování stresem: cesta k odolnosti. Euromedia Group.
  10. Kouba, V. (1995). Motorika dítěte. Jihočeská univerzita.
  11. Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Grada.
  12. Marouli, A., Papavasileiou, G. E., Aspasia, D. & Venetsanou, F. (2016). Effect of a psychomotor program on the motor proficiency and self-perceptions of preschool children. Journal of Physical Education and Sport, 16 (4), 1365-1371. https://doi.org/10.7752/jpes.2016.04218 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Měkota, K., Kovář, J., Chytráčková, J., Gajda, V., Kohoutek, M., & Moravec, R. (2002). Unifittest 6-60: Příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu. https://el.lf1.cuni.cz/unifittest6-60/
  14. Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého.
  15. Mond, J. M., Stich, H., Hay, P. J., Kraemer, A., & Baune, B. T. (2007). Associations between obesity and developmental functioning in pre-school children: a population-based study. International Journal of Obesity, 31 (7), 1068-1073. https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0803644 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Nadace sportující mládeže (n.d.). Sportovní hry mateřských škol. https://www.shms.cz/
  17. Papalia, D. E., Wendkos Olds, S., & Feldman, R. D. (1989). Human Development. McGraw-Hill.
  18. Piek, J. P., Hands, B., & Licari, M. K. (2012). Assessment of Motor Functioning in the Preschool
  19. Period. Neuropsychology Review, 22 (4), 402-413. https://doi.org/10.1007/s11065-012-9211-4 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Hanex.
  21. RStudio Team (2022). RStudio: Integrated Development for R. RStudio, PBC, Boston. MA URL http://www.rstudio.com/
  22. Tremblay, L., Boudreau-Larivière, C., & Cimon-Lambert, K. (2012). Promoting physical activity in preschoolers: A review of the guidelines, barriers, and facilitators for implementation of policies and practices. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 53 (4), 280-290. https://doi.org/10.1037/a0030210 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.