Studia Kinanthropologica 2023, 24(2-3):51-58 | DOI: 10.32725/sk.2024.003

Přínosy zapojení do sportu u osob s mentálním postižením

L. Francová, K. Mrštinová, I. Růžička
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu

Sportovní příležitosti zaměřené na sportovce s mentálním postižením procházejí vývojem. Sportovní příprava osob s mentálním postižením má svá specifika, v mnoha případech je vyžadován speciální přístup, asistence a podpora. Existuje mnoho případů, kdy se jeden z rodičů nebo dokonce oba stanou trenéry nebo doprovází své dítě s postižením na sportovní akci. Vzniká tak prostor nejen pro potřebnou podporu, poznání, rozvoj, ale i výjimečné chvíle společných zážitků. Cílem této studie bylo zjistit názory a přínos sportu z pohledu rodičů. Zvolenou metodou výzkumu byly rozhovory s rodiči dětí s mentálním postižením. Získané informace byly zdokumentovány, na základě kódování byly vytvořeny kategorie a postupně analyzovány. Výsledky potvrdily, že existuje přínos sportu pro jedince s mentálním postižením i jejich rodiče. Výzkum popisuje vliv na motivaci, emoční vývoj, samostatnost, seberealizaci a sounáležitost. Velmi důležitá je podpora rodiny, zejména v době inkluze, při hledání sportovních aktivit a cílů rodin dětí s postižením. Pomocnou roli mají školy a kluby, jejich role je menší než v období před inkluzivním vzděláváním.

Klíčová slova: mentální postižení; zapojení do sportu; trénink; soutěž; rodiče

Vloženo: 30. listopad 2023; Revidováno: 10. leden 2024; Přijato: 29. leden 2024; Zveřejněno: 15. únor 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Francová L, Mrštinová K, Růžička I. Přínosy zapojení do sportu u osob s mentálním postižením. Studia Kinanthropologica. 2023;24(2-3):51-58. doi: 10.32725/sk.2024.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Burns, J. (2012). What Does the Olympics mean to you? The Psychologist, 25 (7), 508-509.
  2. Daňková, K., Manová, Z., Frančeová, E., Hutařová, I., & Bláhová, Z. (2006). Cesty k vítězství. SPMP ČR - SPMP OV.
  3. Francová, L., Válková, H., & Šinkovský, R. (2013). Comparison of training and competition opportunities in leisure time among people with intellectual disabilities in selected European countries. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine, 2 (2), 15.
  4. Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál.
  5. Jinkinson, B., & Hammond, C. (2012). How the Paralympics checks intellectual disability. https://www.bbc.com/news/magazine-19371031
  6. Ješina, O., Hamřík, Z., Bartoňová, R., Janečka, Z., Kalman, M., Kučera, M., Panská, S., Rybová, L., & Vyhlídal, T. (2011). Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Univerzita Palackého v Olomouci.
  7. Kudláček, M., & Ješina, O. (2013). Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Univerzita Palackého.
  8. Lantz, E., & Marcellini, A. (2017). Sports games for people with intellectual disabilities. Institutional analysis of an unusual international configuration. Sport in Society, 21 (4), 1-14. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Lahtinen, U., Rantala, P., & Malin, A. (2007). Physical performance of individuals With Intellectual Disability: A 30-Year Follow-Up. Adapted physical activity quarterly, 24, 125-143. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada.
  11. MPSV (2020). Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením. https://www.mpsv.cz/umluvaosn-o-pravech-osob-se-zdravotnim-postizenim
  12. Mrštinová, K. (2022). Sport v životě osob s mentálním postižením [Diplomová práce, Univerzita Hradec Králové]. Archiv závěrečných prací UHK.https://theses.cz/vyhledavani/?search=mr%C5%A1tinov%C3%A1+kl%C3%A1ra+/
  13. Pipeková, J., & Vítková, M. (2014). Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Masarykova Univerzita.
  14. Pož˙erien˙e, J., Adomaitien˙e, R., Ostasevičien˙e, V., R˙eklaitien˙e, D., & Kragnien˙e, I. (2008). Sport participation motivation of athletes with intellectual disabilities. Ugdymas. Kûno kultûra. Sportas, 3, 69-75.
  15. Tilinger, P. (2009). Sport osob s mentálním postižením. Projekt FRVŠ, UK FTVS.
  16. Tilinger, P., & Lejčarová A. (2012). Sport osob s intelektovým postižením. Karolinum.
  17. Válková, H. (2000). Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Univerzita Palackého.
  18. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., & Štech, S. (2000). Psychologie handicapu. Karolinum.
  19. Shapiro, R. D., & Ulrich, A. D. (2001). Social Comparisons of Children With and Without Learning Disabilities When Evaluating Physical Competence. Adapted physical activity quarterly, 18, 273-288. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Albert.
  21. Sports take (2012). Sports Take s paralympijským vítězem v cyklistice Jiřím Ježkem [rozhovor]. Radio Wave, 17. září 2012. https://wave.rozhlas.cz/sports-take-s-paralympijskym-vitezem-v-cyklisticejirim-jezkem-5254509?print=1
  22. Virtus. (2023). Global Games 2023 Highlights. https://www.virtus.sport/virtus-global-games

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.