Studia Kinanthropologica 2025, 26(1):31-37 | DOI: 10.32725/sk.2025.006

Blokový a střídavý nácvik dovedností ve školní tělesné výchově

R. Peřinová
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu

Cílem studie bylo zjistit, zda je střídavý nácvik v prostředí běžné školy realizovatelný a zda u našeho výzkumného souboru, tvořeného školní třídou, povede ke vyšší míře retence dovedností ve srovnání s blokovým nácvikem. Studie vycházela z dosavadních výzkumů zaměřených na vliv kontextuální interference, avšak nově na tuto problematiku nahlížela z didaktického hlediska v kontextu standardního prostředí české školy. Výzkumného šetření se zúčastnilo 38 žáků šesté třídy základní školy. V rámci hodin tělesné výchovy byla zkoumána efektivita blokového a střídavého nácviku při osvojování tří specifických pohybových dovedností. Vybrané dovednosti byly pro účastníky nové, atraktivní a odpovídaly jejich úrovni obtížnosti. Nácvik probíhal ve dvou skupinách (dívky a chlapci) za rovnocenných podmínek, přičemž jedna dovednost byla nacvičována blokově a zbývající dvě střídavě. Každé dovednosti bylo věnováno celkem 30 minut nácviku rozdělených do tří týdnů. Výsledky učení byly hodnoceny bezprostředně po skončení nácviku a následně po čtyřtýdenní pauze pomocí retenčního testu. Srovnání blokového a střídavého režimu nácviku pomocí Mann-Whitneyho U testu ukázalo, že střídavý nácvik byl u našeho souboru efektivnější metodou učení. Z řízených rozhovorů a pozorování vyplynulo, že střídavý nácvik kladl vyšší nároky na organizaci výuky, motivaci žáků a didaktické kompetence učitele. Celkově lze konstatovat, že střídavý nácvik je v podmínkách školní tělesné výchovy realizovatelný a z hlediska retence dovedností může být efektivnější než tradiční blokový přístup.

Klíčová slova: pohybové učení; retence; tělesná výchova; žonglování

Vloženo: 12. prosinec 2024; Revidováno: 13. březen 2025; Přijato: 19. březen 2025; Zveřejněno: 12. květen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peřinová R. Blokový a střídavý nácvik dovedností ve školní tělesné výchově. Studia Kinanthropologica. 2025;26(1):31-37. doi: 10.32725/sk.2025.006.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Albaret, J. M., & Thon, B. (1998). Differential effects of task complexity on contextual interference in a drawing task. Acta Psychologica, 100 (1-2), 9-24. https://doi.org/10.1016/S0001-6918(98)00022-5 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Battig, W. F. (1966). Facilitation and interference. In E. A. Bilodeau (Ed.), Acquisition of sklil (pp. 215-244). Academic Press.
  3. Brady, F. (1997). Contextual interference and teaching golf skills. Perceptual and Motor Skills, 84 (1), 347. https://doi.org/10.2466/pms.84.1.347-350 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Buszard, T., Reid, M., Krause, L., Kovalchik, S., & Farrow, D. (2017). Quantifying contextual interference and its effect on skill transfer in skilled youth tennis players. Frontiers in Psychology, 8, Article 1931. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01931 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Farrow, D., & Maschette, W. (1997). The effects of contextual interference on children teaching forehand tennis ground strokes. Journal of Human Movement Studies, 33, 47-57.
  6. French, K. E., Rink, J. E., & Werner, P. H. (1990). Effects of contextual interference on retention of three volleyball skills. Perceptual and Motor Skills, 71 (1), 179-186. https://doi.org/10.2466/PMS.71.4.179-186 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Lee, T. D., & Magill, R. A. (1985). Can forgetting facilitate skill acquisition? In D. Goodman, R. B. Wilberg, & I. M. Franks (Eds.), Advances in psychology (27, pp. 3-22). North-Holland. https://doi.org/10.1016/S0166-4115(08)62528-5 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Menayo, R., Sabido, R., Fuentes, J. P., Moreno, F. J., & García, J. A. (2010). Simultaneous treatment effects in learning four tennis shots in contextual interference conditions. Perceptual and Motor Skills, 110 (2), 661-673. https://doi.org/10.2466/pms.110.2.661-673 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Státní pedagogické nakladatelství.
  10. Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2019). Motor learning and performance: From principles to application (6th Ed.). Human Kinetics.
  11. Shea, J. B., & Morgan, R. L. (1979). Contextual interference effects on the acquisition, retention, and transfer of a motor skill. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 5 (2), 179-187. https://doi.org/10.1037/0278-7393.5.2.179 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Shea, J. B., & Zimny, S. T. (1983). Context effects in memory and learning movement information. In R. A. Magill (Ed.), Advances in psychology (12, pp. 345-366). North-Holland. https://doi.org/10.1016/S0166-4115(08)61998-6 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Shea, J. B., & Graf, R. C. (1994). A model for contextual interference effects in motor learning. In C. R. Reynolds (Ed.), Cognitive assessment: Perspectives on individual differences (pp. 89-116). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-9730-5_4 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Smith, P. J. K. (2002). Applying contextual interference to snowboarding skills. Perceptual and Motor Skills, 95 (3), 999-1005. https://doi.org/10.2466/PMS.95.7.999-1005 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Srem-Sai, M., Hagan, J. J., Baba, J., & Schack, T. (2019). Assessment of random and blocked practice schedules on motor skills' acquisition, retention and transfer among selected senior high school students. American Journal of Sports Science, 7, 26-33. https://doi.org/10.11648/j.ajss.20190701.15 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.