Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):83-93

Physical activities and diet regime as indicators of teachers life style

J. Pokorná1, P. Jansa2
1 Univerzita Karlova Praha, fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra plavání a plaveckých sportů
2 Univerzita Karlova Praha, fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra psychologie, pedagogiky a didaktiky

The results of the investigation realised via questionnaire "The importance of kinetic activities and sport for pedagogues of secondary schools" are presented. All round 999 respondents were included in the sampling. In the first stage of the research the data according to male sex (N=477) and female sex (N=522) splitted into four age groups (18-30 years, 31-45 years, 46-60 years and 60 + years) were processed. There was a further classing between certified physical training teachers and teachers of other subjects. It is evident from the results, that the majority of the sampling considers the kinetic activities (sport) as highly important in human life (more than 90 % of the sampling), the inclusion into the active lifestyle is mentioned by 80 % of respondents only, etc. The monthly frequence of the kinetic activities (sport) practice prevails in teachers ranging from 1 - 10 x and it's recorded in followed groups between 40-50 % of respondents. From the schematic tendency the youngest age group and teachers with physical education teaching qualification are separated. The results and discussion are completed by regimen characteristics of the secondary school teachers with most interesting datas concerning the alcohol consumption (more than 20 % of the sampling) and regular smoking (15 % of the respondents).

Keywords: teacher; lifestyle; kinetic activities; regimen

Published: September 30, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pokorná J, Jansa P. Physical activities and diet regime as indicators of teachers life style. Studia Kinanthropologica. 2010;11(2):83-93.
Download citation

References

  1. Bunc, V. (2009a). Problémy a možnosti monitorování pohybových aktivit. In Mužík, V. & Sűss, L. (Eds.). Tělesná výchova a sport mládeže. Brno: PF MU, KTV.
  2. Bunc, V. (2009b). Tělesné složení u adolescentů jako indikátor aktivního životního stylu. Česká kinantropologie, 13, 3, s. 11-17.
  3. Čech, A. (2008). Význam pohybových aktivit v životním stylu učitelů. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
  4. Dobrý, L. (2008). Náměty do diskuse o základních kinantropologických pojmech. In. Mužík, V., Dobrý, L. & Sűss, V. (Eds.). Tělesná výchova a sport mládeže v biologickém, psychologickém, sociálním a didaktickém kontextu. Brno: PF MU, KTV.
  5. Duffková, J. (2006). Životní způsob/styl a jeho variantnost [online]. [cit. 15. 09. 2010], Dostupný z www:http://www.janaduff.estranky.cz/clanky/sociologie-zivotniho-stylu/Duffkova_zivotni_zpusob_styl_variantnost
  6. Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Pedagogika, 58, 3, s. 222-235.
  7. Helus, Z. (2007). Učitelství - rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 57, 4, s. 349-363.
  8. Jansa, P. et al. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS.
  9. Jansa, P., Kovář, K. (2010). Vybrané determinanty životního stylu učitelů základních škol. Tělesná kultura, 33, 1, s. 57-68. Go to original source...
  10. Jůva, V. et al. (2001). Základ pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido.
  11. Kalíšková, V. (2010). Názory a postoje na sport a pohybové aktivity v životním stylu učitelů středních škol. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
  12. Kalman, M., Hamřík, Z., Pavelka, J. (2009). Podpora pohybové aktivity pro odbornou veřejnost. 1. vyd. Olomouc: Ore institut.
  13. Kračmar, B. (2007). Nové pohledy na pohybové aktivity člověka. Těl. Vých. Sport Mlád., 73, 3, s. 2-7.
  14. Kraus, B. & Polášková, V. et al. (2001). k otázkám sociální pedagogiky - člověk, prostředí, výchova. 1. vyd. Brno: Paido.
  15. Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha: Portál.
  16. Kučera, M. (1997). Působení jednotlivých typů pohybu na pohybový aparát. In. Kol. Pohyb a zátěž. 1. vyd. Praha: Grada.
  17. Linhart, J. et al. (1996). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum.
  18. Machonin, P. & Tuček, M. (1996). Česka společnost v transformaci: k proměnám sociální struktury. Praha: Slon.
  19. Pike, G. & Selby, D. (1994). Globální výchova. 1. vyd. Praha: grada.
  20. Valach, M. (1998). Poslání učitele pro 21. století. In Střelec, S., et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. vyd. Brno: Paido.
  21. Vališová, A. & Kasíková, H. et al. (2007). Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada.
  22. Valjent, Z. (2010). Aktivní životní styl vysokoškoláků. Praha: ČVUT.
  23. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. 1. vyd. Brno: Paido.
  24. Skalková, J. (2007). Kategorie vzdělání a pojetí vzdělání v soudobé učící se informační společnosti. In Sak, P. et al. Člověk a vzdělání v informační společnosti: vzdělání a život. 1. vyd. Praha: Portál.
  25. Slepičková, I. & Flemr, L. (2007). Sportovní politika obcí ve vztahu k aktivnímu životnímu stylu. Česká kinantropologie, 11, 3, s. 31-39.
  26. Spilková, V. et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido.
  27. Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neo-liberární době. Pedagogika, 57, 4, s. 327-337.
  28. Vele, F. (2004). Úvaha o kineziologii, nauce o účelovém pohybu člověka. Těl. Vých. Sport Mlád., 70, 3, s. 2-5.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.