Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):274-279

Emocionální stabilita a motorická docilita studentů katedry tělesné výchovy a sportu PF UJEP

R. Peřinová1,*, D. Cihlář2
1 Univerzita Karlova Praha, fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra psychologie, pedagogiky a didaktiky
2 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, pedagogická fakulta, katedra tělesné výchovy a sportu

Tato studie je součástí výzkumné práce zabývající se vztahem emocionální stability a motorické docility. Navazuje na předchozí výzkumy v oblasti specifik studentů tělesné výchovy. Příspěvek popisuje výzkumný soubor studentů PF UJEP z hlediska jejich struktury osobnosti a úrovně motorické docility. Soubor vykazoval předpokládané charakteristiky z hlediska struktury osobnosti, avšak vztah mezi motorickou docilitou (Iowa Brace test, expertní hodnocení) a emocionální stabilitou (neuroticismus) nebyl potvrzen.

Klíčová slova: motorická docilita; emocionální stabilita; Iowa brace test

Zveřejněno: 30. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peřinová R, Cihlář D. Emocionální stabilita a motorická docilita studentů katedry tělesné výchovy a sportu PF UJEP. Studia Kinanthropologica. 2012;13(3):274-279.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Boržíková, I. (2006). Diagnostika motorickej docility v školskej telesnej výchove. In Pavlov, I. (Ed.), Zborník prác z vedecko - pedagogickej konferencie učiteľov telesnej výchovy. (63 - 73.) Prešov: Metodicko - pedagogické centrum v Prešove.
  2. Boržíková, I. & Belej, M. (2003). Application of Rasch Model Calibration of Iowa Brace. In Antropomotoryka. 13 (25), 53-61. ISSN 1731-0652.
  3. Břicháček, V. (1978). Úvod do psychologického škálování. 1. vyd. Bratislava: Psychologické a didaktické testy.
  4. Čepička, L. (2004). Struktura motorických předpokladů v Brace testu. In Sborník vědecké konference Diagnostika motoriky mládeže. (23-26.) Ostrava: PF OU.
  5. Čepička, L. (2007). Využití škálogramové analýzy v diagnostice motorických předpokladů. Habilitační práce. Praha: FTVS UK.
  6. Čelikovský, S. (1972). Antropomotorika. Praha: SPN.
  7. Eysenck, H. & Sibil, B., G. (1993). Eysenck personality scales. (Adult). Bratislava: Psychodiagnostika.
  8. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
  9. Gajda, V. (1983). Posuzování sportovních dovedností v povinné tělesné výchově se zaměřením na gymnastiku. In Tělovýchovný sborník. 17, (214-232).
  10. Havel, Z. & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica: PF UMB.
  11. Hošek, V., Vaněk, M., & Svoboda, B. (1974). Studie osobnosti ve sportu. Praha: Univerzita Karlova.
  12. Hurych, E. (2006). Analýza vzájemné závislosti úrovně motorické a intelektuální vyspělosti, úrovně pohybového nadání a struktury osobnosti u vybraného souboru dětí a mládeže. Disertační práce. Školitel Pavlík, J., Brno: Masarykova univerzita.
  13. Charvát, L. (2004). Modifikace IOWA - BRACE testu. Diplomová práce. Vedoucí práce Kovář,R., Praha: FTVS UK.
  14. Jansa, P., et al. (1990). Škálování v tělesné výchově. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu UK, 51 s. Zpráva dílčího výzkumného úkolu.
  15. Junger, J. & Belej, M. (2007). Štandardizácia motorických testov koordinačných schopností. [online]. [cit. 20. 2. 2011] Dostupné z WWW:
  16. Kavalířová, G. (2004). Konstrukce a využití posuzovacích škál ve školní tělesné výchově. Disertační práce, školitel Jansa, P., Praha: Univerzita Karlova.
  17. Kovář, R. (1982). Genetická podmíněnost schopností řazených do oblasti obratnosti. In: Koordinační schopnosti. (pp. 27 - 35). Praha: ÚV ČSTV VMO /metodický dopis/.
  18. Knotek, P. & Kubička, L. (1971). Závislosti medzi tělovýchovnou aktivitou a některými vlastnostmi osobnosti poslucháčů tělesné výchovy pedagogických fakult. Teor. praxe tel. výchovy, 20, 129-138.
  19. Kirkcaldy, B., D. (1982). Personality profiles at various levels of athletic participation. Personality and Individual Differences, 3, 321-326. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Lemieux, P., McKelvie, S., J., & Stout, D. (2003). Extraversion and Neuroticism in Contact Athletes, No Contact Athletes and Non - athletes: A Research Note. Athletic Insight, [Online] 5 (3). [cit. 2007 - 06 - 13]. Dostupný z WWW: < http://www.athleticinsight.com/Vol5Iss3/ExtraversionNeuroticism.html >
  21. Libra, J. (1984). Speciální motorická docilita a učení. Praha: Karolinum.
  22. Měkota, K. & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN.
  23. Měkota, K. & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  24. Mechling, H. (1984). Aspekte der Bewegungs - und Trainingswissenschaft: Motorisches Lernen - Leistungdiagnostik - Trainingssteuerung. (Referát und Disskusion) Sergebnise der Symposien: Motorisches Lernen - Trainingssteuerung. Berlin: Januar 1984.
  25. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  26. Stejskal, T. (1998). Reaktibilita športovcov. Prešov: Manacon.
  27. Stejskal, T. (1993). Vztah medzi úrovňou plaveckej docility a typom reaktibility. In: Teoretické a didaktické problémy plávania a plaveckých športov. Bratislava: FTVŠ UK.
  28. Štěpnička, J.(1976). Somatotyp, držení těla, motorika a pohybová aktivita mládeže. Praha: Univerzita Karlova.
  29. Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  30. Urbánek, T., Denglerová, D. & Širůček J. (2011). Psychometrika. Praha: Portál.
  31. Valach, P. (2008). Tvorba gymnastických pohybových dovedností v procesu motorického učení. Dizertační práce, školitel Pavlík, J., Brno: Masarykova univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.