Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):274-279

Emotional stability and motor docility of students of the department of physical education and sports PF UJEP

R. Peřinová1,*, D. Cihlář2
1 Univerzita Karlova Praha, fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra psychologie, pedagogiky a didaktiky
2 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, pedagogická fakulta, katedra tělesné výchovy a sportu

This study is part of the research dealing with the relationship between emotional stability and motor docility. The article builds on previous research on the specifics of physical education students. This study describes the experimental group students PF UJEP in terms of their personality structure and level of motor docility. The group showed the expected characteristics of the structure of personality, but the relationship between the motor docility (Iowa Brace test, expert evaluation scales) and emotional stability (neuroticism) was not confirmed.

Keywords: motor docility; emotional stability; Iowa Brace test

Published: September 30, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peřinová R, Cihlář D. Emotional stability and motor docility of students of the department of physical education and sports PF UJEP. Studia Kinanthropologica. 2012;13(3):274-279.
Download citation

References

  1. Boržíková, I. (2006). Diagnostika motorickej docility v školskej telesnej výchove. In Pavlov, I. (Ed.), Zborník prác z vedecko - pedagogickej konferencie učiteľov telesnej výchovy. (63 - 73.) Prešov: Metodicko - pedagogické centrum v Prešove.
  2. Boržíková, I. & Belej, M. (2003). Application of Rasch Model Calibration of Iowa Brace. In Antropomotoryka. 13 (25), 53-61. ISSN 1731-0652.
  3. Břicháček, V. (1978). Úvod do psychologického škálování. 1. vyd. Bratislava: Psychologické a didaktické testy.
  4. Čepička, L. (2004). Struktura motorických předpokladů v Brace testu. In Sborník vědecké konference Diagnostika motoriky mládeže. (23-26.) Ostrava: PF OU.
  5. Čepička, L. (2007). Využití škálogramové analýzy v diagnostice motorických předpokladů. Habilitační práce. Praha: FTVS UK.
  6. Čelikovský, S. (1972). Antropomotorika. Praha: SPN.
  7. Eysenck, H. & Sibil, B., G. (1993). Eysenck personality scales. (Adult). Bratislava: Psychodiagnostika.
  8. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
  9. Gajda, V. (1983). Posuzování sportovních dovedností v povinné tělesné výchově se zaměřením na gymnastiku. In Tělovýchovný sborník. 17, (214-232).
  10. Havel, Z. & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica: PF UMB.
  11. Hošek, V., Vaněk, M., & Svoboda, B. (1974). Studie osobnosti ve sportu. Praha: Univerzita Karlova.
  12. Hurych, E. (2006). Analýza vzájemné závislosti úrovně motorické a intelektuální vyspělosti, úrovně pohybového nadání a struktury osobnosti u vybraného souboru dětí a mládeže. Disertační práce. Školitel Pavlík, J., Brno: Masarykova univerzita.
  13. Charvát, L. (2004). Modifikace IOWA - BRACE testu. Diplomová práce. Vedoucí práce Kovář,R., Praha: FTVS UK.
  14. Jansa, P., et al. (1990). Škálování v tělesné výchově. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu UK, 51 s. Zpráva dílčího výzkumného úkolu.
  15. Junger, J. & Belej, M. (2007). Štandardizácia motorických testov koordinačných schopností. [online]. [cit. 20. 2. 2011] Dostupné z WWW:
  16. Kavalířová, G. (2004). Konstrukce a využití posuzovacích škál ve školní tělesné výchově. Disertační práce, školitel Jansa, P., Praha: Univerzita Karlova.
  17. Kovář, R. (1982). Genetická podmíněnost schopností řazených do oblasti obratnosti. In: Koordinační schopnosti. (pp. 27 - 35). Praha: ÚV ČSTV VMO /metodický dopis/.
  18. Knotek, P. & Kubička, L. (1971). Závislosti medzi tělovýchovnou aktivitou a některými vlastnostmi osobnosti poslucháčů tělesné výchovy pedagogických fakult. Teor. praxe tel. výchovy, 20, 129-138.
  19. Kirkcaldy, B., D. (1982). Personality profiles at various levels of athletic participation. Personality and Individual Differences, 3, 321-326. Go to original source...
  20. Lemieux, P., McKelvie, S., J., & Stout, D. (2003). Extraversion and Neuroticism in Contact Athletes, No Contact Athletes and Non - athletes: A Research Note. Athletic Insight, [Online] 5 (3). [cit. 2007 - 06 - 13]. Dostupný z WWW: < http://www.athleticinsight.com/Vol5Iss3/ExtraversionNeuroticism.html >
  21. Libra, J. (1984). Speciální motorická docilita a učení. Praha: Karolinum.
  22. Měkota, K. & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN.
  23. Měkota, K. & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  24. Mechling, H. (1984). Aspekte der Bewegungs - und Trainingswissenschaft: Motorisches Lernen - Leistungdiagnostik - Trainingssteuerung. (Referát und Disskusion) Sergebnise der Symposien: Motorisches Lernen - Trainingssteuerung. Berlin: Januar 1984.
  25. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  26. Stejskal, T. (1998). Reaktibilita športovcov. Prešov: Manacon.
  27. Stejskal, T. (1993). Vztah medzi úrovňou plaveckej docility a typom reaktibility. In: Teoretické a didaktické problémy plávania a plaveckých športov. Bratislava: FTVŠ UK.
  28. Štěpnička, J.(1976). Somatotyp, držení těla, motorika a pohybová aktivita mládeže. Praha: Univerzita Karlova.
  29. Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  30. Urbánek, T., Denglerová, D. & Širůček J. (2011). Psychometrika. Praha: Portál.
  31. Valach, P. (2008). Tvorba gymnastických pohybových dovedností v procesu motorického učení. Dizertační práce, školitel Pavlík, J., Brno: Masarykova univerzita.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.