Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):280-287

Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách

J. Pokorná1,*, P. Jansa2
1 Univerzita Karlova Praha, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra plavání a plaveckých sportů
2 Univerzita Karlova Praha, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Příspěvek se věnuje problematice tělesné výchovy (TV) na druhém stupni základních škol po zavedení školních vzdělávacích programů (ŠVP) do praxe. Výsledky zdotazníkového šetřenína 218 základních školách ukazují, že do tvorby ŠVP TVse zapojilo přibližně 60 % současných učitelů TV. Téměř 90 % z těchto učitelů vnímalo sestaveníŠVPpro předmět TV jako časově náročné, více jak 1/2 odborně náročné. Pouze 1/3učitelů vnímá vypracování ŠVP pro svoji práci jako přínosné, o něco více muži (40 %) než ženy (30 %). Jen 16 % učitelů (a dalších 30 % částečně) spojuje zavedení ŠVP na školách s potřebnou změnou v náhledu na pojetí TV. Dominantně byl na školách zaznamenán v TV model rozvíjení náročnosti učiva v postupových ročnících. Na školách jsme zaznamenali nižší procento zařazení tanců nebo cvičení s hudbou a s náčiním, dále úpolů a sezónních aktivit. Nejčastějšími aktivačními prvky v hodinách TV jsou vedení části hodiny žáky a účast žáků na rozhodování her (uvádí 70 - 80 % učitelů). Více jak 80 % učitelů v rámci hodin TV řeší teoretická témata ve vazbě na pohyb, sport a zdraví. 15 % učitelů TV přiznalo absenci zdravotně orientovaných témat. Signifikantní rozdíl odpovědí mezi pohlavím nebyl zaznamenán.

Klíčová slova: vzdělávání; školní vzdělávací programy; učitel tělesné výchovy; učivo; dotazník

Zveřejněno: 30. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pokorná J, Jansa P. Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách. Studia Kinanthropologica. 2012;13(3):280-287.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bílá kniha. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: ÚIV.
  2. Bláha, L. & Cihlář, D. (2010). Pohybová aktivita dětí ve starším školním věku. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola, pohyb a zdraví. Výzkumné výsledky a projekty (pp. 123-136). Brno: MU.
  3. Čábalová, D. (2011). Pedagogika. Praha: Grada.
  4. Dobrý, L. (2012, leden). Tělesná výchova v roce 2012. Tělesná výchova a sport mládeže, 78 (1), 8-13.
  5. Dobrý, L., & Čechovská, I. (2011). Zdravotní benefity pohybové aktivnosti a behaviorární intervence. In J. Hendl et al. Zdravotní benefity pohybových aktivit. Monitorování, intervence, evaluace (pp. 14-60). Praha: Karolinum.
  6. Fialová, L. (2002, leden). Systém české školní tělesné výchovy v evropském kontextu. Telesná výchova &šport, XII (1), 7-10.
  7. Fialová, L. (2008, únor). Interkulturní kompetence a jejich rozvoj prostřednictvím tělesné výchovy. Pedagogika, LVIII (1), 21-28.
  8. Frömel, K. et al. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
  9. Mužík, V. (2010). Názory občanů České republiky na realizaci kurikula tělesné výchovy v základním vzdělávání. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola, pohyb a zdraví. Výzkumné výsledky a projekty (pp. 57-74). Brno: MU.
  10. Mužík, V. (2012, leden). Víme, jaké názory má česká veřejnost na úroveň tělesné výchovy? (I. část) Tělesná výchova a sport mládeže, 78 (1), 2-8.
  11. Mužík, V., & Dobrý, L. (2008). Charakteristiky kvalitní tělesné výchovy. Tělesná výchova a sport mládeže, 2008, 74 (4), 5.
  12. Pokorná, J., & Jansa, P. (2011). Zastoupení činností ovlivňující úroveň pohybových dovedností ve školních vzdělávacích programech na základních a středních školách. In P. Matošková & P. Pravečková (Eds.), Fórum pedagogické kinantropologie (pp. 41-48). Praha: UK FTVS.
  13. Rychtecký, A., & Fialová, L. (2004). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
  14. Rýgl, P. (2006, květen). Tvorba školních vzdělávacích programů pro oblast tělesné výchovy na základní škole, Česká kinantropologie, 10 (2), 29-45.
  15. RVP pro základní školy. (2007). Praha: VÚP.
  16. Semiginovský, B. (2007, leden). Školní tělesná výchova - soudobé výzvy a návrh východisek jejich řešení. Tělesná výchova a sport mládeže, 73, 1, 5-11.
  17. Skalková, J. (2000, únor). Výchova a vzdělání v kontextu soudobých globalizačních tendencí, Pedagogika, XLX (1), 13-22.
  18. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  19. Slepičková, I. (1993, prosinec). Výchova ke zdraví na školách. Tělesná výchova a sport mládeže, 59 (8), 13-15.
  20. Jansa, P. et al. (2012). Pedagogika sportu. Praha: Karolinum.
  21. Tubino, M. (2007, listopad). Telesná výchova a šport v súčasnomsvete. Telesná výchova &šport, XVII(3-4), 2-4.
  22. Tupý, J. (2009). Cíle a obsahy základního vzdělávání (2. Stupeň). In J. Průcha (Eds.). Pedagogická encyklopedie (pp. 154-158). Praha: Portál.
  23. Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republiky Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.
  24. Walterová, E. (2001, březen). Evropské záležitosti: výzva pro českou pedagogiku. Pedagogika, LI (1), 42-61.
  25. Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti - 2. díl. Brno: Paido.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.