Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):280-287

Physical education teachers and realization of school education programs at primary schools

J. Pokorná1,*, P. Jansa2
1 Univerzita Karlova Praha, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra plavání a plaveckých sportů
2 Univerzita Karlova Praha, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

The paper deals with problems of physical education (PE) at upper primary schools after the introduction of educational programs (SEP) in practice. The results of the questionnaire survey at 218 primary schools show that the SEP PE joined approximately 60 % of the current PE teachers. Nearly 90 % of these teachers perceived object assembly SEP PE as time consuming, more than half a professionally challenging. Only one third of teachers perceive the development of SEP for their work to be beneficial, slightly more men (40 %) than women (30 %). Only 16 % of teachers (and another 30 % partly) combines the introduction ofthe SEP in schools with the necessary changes in the previewon the concept of PE. Dominantly was recorded a progressive grades of curriculum development demands in PE model in schools. Were cordeda lower percentage inclusion of dance or exercise with music andutensils, as well as combats and seasonal activities.The most common elements in the PE lessons activation are part of the lessons guide by students and students participation in decision-making games (by 70 to 80 % of teachers). More than 80 % of teachers with in hours of PE solves theoretical topics in relation to the movement, sport and health. 15 % of teachers admitted the absence of PE health related topics. Significant difference in responses between genders was observed.

Keywords: education; school educational programs; teacher of physical education; curriculum; questionnaire

Published: September 30, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pokorná J, Jansa P. Physical education teachers and realization of school education programs at primary schools. Studia Kinanthropologica. 2012;13(3):280-287.
Download citation

References

  1. Bílá kniha. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: ÚIV.
  2. Bláha, L. & Cihlář, D. (2010). Pohybová aktivita dětí ve starším školním věku. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola, pohyb a zdraví. Výzkumné výsledky a projekty (pp. 123-136). Brno: MU.
  3. Čábalová, D. (2011). Pedagogika. Praha: Grada.
  4. Dobrý, L. (2012, leden). Tělesná výchova v roce 2012. Tělesná výchova a sport mládeže, 78 (1), 8-13.
  5. Dobrý, L., & Čechovská, I. (2011). Zdravotní benefity pohybové aktivnosti a behaviorární intervence. In J. Hendl et al. Zdravotní benefity pohybových aktivit. Monitorování, intervence, evaluace (pp. 14-60). Praha: Karolinum.
  6. Fialová, L. (2002, leden). Systém české školní tělesné výchovy v evropském kontextu. Telesná výchova &šport, XII (1), 7-10.
  7. Fialová, L. (2008, únor). Interkulturní kompetence a jejich rozvoj prostřednictvím tělesné výchovy. Pedagogika, LVIII (1), 21-28.
  8. Frömel, K. et al. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
  9. Mužík, V. (2010). Názory občanů České republiky na realizaci kurikula tělesné výchovy v základním vzdělávání. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola, pohyb a zdraví. Výzkumné výsledky a projekty (pp. 57-74). Brno: MU.
  10. Mužík, V. (2012, leden). Víme, jaké názory má česká veřejnost na úroveň tělesné výchovy? (I. část) Tělesná výchova a sport mládeže, 78 (1), 2-8.
  11. Mužík, V., & Dobrý, L. (2008). Charakteristiky kvalitní tělesné výchovy. Tělesná výchova a sport mládeže, 2008, 74 (4), 5.
  12. Pokorná, J., & Jansa, P. (2011). Zastoupení činností ovlivňující úroveň pohybových dovedností ve školních vzdělávacích programech na základních a středních školách. In P. Matošková & P. Pravečková (Eds.), Fórum pedagogické kinantropologie (pp. 41-48). Praha: UK FTVS.
  13. Rychtecký, A., & Fialová, L. (2004). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
  14. Rýgl, P. (2006, květen). Tvorba školních vzdělávacích programů pro oblast tělesné výchovy na základní škole, Česká kinantropologie, 10 (2), 29-45.
  15. RVP pro základní školy. (2007). Praha: VÚP.
  16. Semiginovský, B. (2007, leden). Školní tělesná výchova - soudobé výzvy a návrh východisek jejich řešení. Tělesná výchova a sport mládeže, 73, 1, 5-11.
  17. Skalková, J. (2000, únor). Výchova a vzdělání v kontextu soudobých globalizačních tendencí, Pedagogika, XLX (1), 13-22.
  18. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  19. Slepičková, I. (1993, prosinec). Výchova ke zdraví na školách. Tělesná výchova a sport mládeže, 59 (8), 13-15.
  20. Jansa, P. et al. (2012). Pedagogika sportu. Praha: Karolinum.
  21. Tubino, M. (2007, listopad). Telesná výchova a šport v súčasnomsvete. Telesná výchova &šport, XVII(3-4), 2-4.
  22. Tupý, J. (2009). Cíle a obsahy základního vzdělávání (2. Stupeň). In J. Průcha (Eds.). Pedagogická encyklopedie (pp. 154-158). Praha: Portál.
  23. Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republiky Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.
  24. Walterová, E. (2001, březen). Evropské záležitosti: výzva pro českou pedagogiku. Pedagogika, LI (1), 42-61.
  25. Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti - 2. díl. Brno: Paido.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.