Studia Kinanthropologica 2013, 14(3):215-219

Physical fitness students University of South Bohemia

V. Kukačka*, R. Kokeš, L. Růžičková
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra výchovy ke zdraví

The aim of the study was to determine the physical fitness of students at the University of South Bohemia on the basis of Ruffier test. Compare physical fitness for particular groups of students presenting various University of South Bohemia faculties. For this research was used heart rate measurer - heart rate monitor, which allows wireless heart rate with ECG accuracy. In this case the heart rate was scanned by the device of Polar firm, model RS 400. The numerical value Ruffier index of physical fitness 10.7 is at students of the Faculty of Education lower than at students of other faculties - 13.0. JU students of the Faculty of Education have higher fitness on average. The worst physical fitness was found at JU students of the Faculty of Theology (RI = 13.9).

Keywords: physical fitness; JU students; Ruffier test

Published: September 30, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kukačka V, Kokeš R, Růžičková L. Physical fitness students University of South Bohemia. Studia Kinanthropologica. 2013;14(3):215-219.
Download citation

References

  1. Bašková, M., & kol. (2009). Výchova ke zdraviu. Martin: Osveta, 226.
  2. Benson, R., & Connoly, D. (2012). Trénink podle srdeční frekvence. Praha: Grada.
  3. Dovalil, J. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  4. Hnízdil, J., Kirchner, J., & Novotná, D. (2005). Spinning. Praha: Grada.
  5. Kasa, J. (2001). Športová kinantropológia. Bratislava: Fakulta tělesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.
  6. Krištofič, J. (2007). Kondiční trénink. Praha: Grada.
  7. Kukačka, V. & Michalov, L. (2008). Denní režim stravování a cvičení aikido. In V. Kukačka (Eds.). Aikido a budo 2008 (s. 33-35). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  8. Kukačka, V. (2010). Pravidelný pohyb jako prevence a lék mnoha onemocnění. In V. Kukačka (Eds.). Význam pohybových aktivit pro osobní rozvoj a podporu zdraví (s. 5-13). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  9. Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  10. Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
  11. Mularčikas, A., & Lednický, A. (2008). Využití šport testerov pr iriezeni tréninkového procesu běžcov na dlhé vzdialenosti. Telesná výchova a šport. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport s podporou Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 18, 15-17.
  12. Mužík, V., & Süss, V. (2009). Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. Brno: Masarykova univerzita.
  13. Neuman, J. (2003). Cvičení a testy vytrvalosti, obratnosti a síly. Praha: Portál.
  14. Seliger, V. (1980). Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
  15. Semiginovský, B. (1988). Praktická cvičení z fyziologie pohybu a pohybového výkonu. Praha: SPN.
  16. Skopová, M., & Beránková, J. (2008). Aerobik: kompletní průvodce. Praha: Grada.
  17. Skopová, M., & Zítko, M. (2008). Základní gymnastika. Praha: Univerzita Karlova.
  18. Štefanovský, M., Kraček, S., Minár, P., & Kručanica, L. (2013). The level of general motor performance of young judokas in Slovakia. In Soloveychik, S., Capelleti, F., Rouby, B., & Carratala, V. (Eds.). Budapest: 4TH European Science of Judo Poster Exhibition., 24-25.
  19. Tůma, J., & Kokeš, R. (2010). Formování jedinců sebeobranou. In Kukačka, V. (Eds.), Význam pohybových aktivit pro osobní rozvoj a podporu zdraví (s. 196-198). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  20. Vilikus, Z., Brandejský, P., &. Novotný, V. (2004). Tělovýchovné lékařství. Praha: Univerzita Karlova.
  21. Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita.
  22. Vrbas, J. (2010). Škola a zdraví pro 21. století: Zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku. Analýza vybraných ukazatelů. Brno: Masarykova univerzita.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.