Studia Kinanthropologica 2014, 15(1):49-54
Evaluation of swimming endurance level of students majoring in physical education at University of Jana Evangelisty Purkyne
- Univerzita J. E. Purkyně Ústí nad Labem Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
The aim of this study is to assess the swimming endurance level of students in physical education at the Faculty of Education, University of J.E.Purkyne in Usti nad Labem. The study is based on realisation of the 12-minutes test of continuous swimming. This test is used to evaluate how the general level of fitness aerobic, specific fitness aerobic in the water and also verifies the effective management of swimming locomotion. Achieved results of students were assessed by basic Cooper norms (1983) for the U.S. population and compared with the results of an investigation by students of outdoor activities at the Faculty of Education, University of J.E.Purkyne. The group was consisted of 53 first-year students, which they study physical education. In comparison with the norms was demonstrated decreasing level of swimming performance.
Keywords: swimming; swimming endurance; Cooper test
Published: March 30, 2014 Show citation
References
- Bence, M. (2009). Plavecká výkonnosť uchadzačov o študium telesnej výchovy na FHV UMB v Banskej Bystrici v školskom roku 2009-2010. Šport a zdravie 2009, 81-87.
- Bence, M., Chebeň, D., & Kalečík, L. (2008). Porovnanie plaveckej výkonnosti uchadzačov o štúdium telesnej výchovy na Slovensku. Telesná výchova a špórt, 18(1), 14-19.
- Bunc, V. (2011). Aktivní životní styl v biosociálním kontextu. Česká kinantropologie, 15(3).
- Cooper. (1983). Aerobní cvičení. Praha: Olympia.
- Čechovská, I. (2007). Test souvislého plavání po dobu 12 minut u vysokoškolské populace. Česká kinatropologie, 11(3), 73-80.
- Čechovská, I., & Miler, T. (2001). Plavání. Praha: Grada Publishing.
- Frömel, K., & Bauman, A. (2006). Intenzita a objem pohybové aktivity15-69leté populace České republiky. Česká kinantropologie, 10(1), 13-27.
- Hejtíková, G. (2007). Test souvislého plavání po dobu 12 minut. Diplomová práce. Praha: FTVS UK.
- Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
- Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinium.
- Kalečík, L., & Benčuriková, L. (2009). Plavecké výsledky uchadzačov na FTVŠ UK v Bratislave. Šport a zdravie 2009, 108-114.
- Kopřiva, J. (1993). Normy testu "12 minutové plavání" pro posluchače vysokých škol. Tělesná výchova a sport mládeže, 59(1), 27-29.
- Rychtecký, A. (2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Praha: UK FTVS.
- Vaněčková, J., & Cihlář, D. (2012). The level of swimming ability of students to outdoor activities UJEP. Journal of outdoor activities, 2(6), 55-66.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.