Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):185-193
Úroveň výkonnosti elitních adolescentních běžců v dospělém věku
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
- 2 Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu
Běžci na střední a dlouhé tratě v ČR pouze občas proniknou do světové špičky. Aby talentovaný běžec dosáhl své limitní výkonnosti, je potřeba určité míry talentu a absolvování optimálního tréninkového zatížení. Rozeznáváme dva krajní postupy dosažení vrcholné výkonnostní úrovně v průběhu dospívání: raná specializace a trénink odpovídající věku. Prostřednictvím analýzy výkonnosti nejlepších běžců v ČR v mládežnických kategoriích v daném věku a v dospělosti jsme zjišťovali, zda vysoká výkonnostní úroveň běžců v adolescentním věku má souvislost s vrcholnou výkonností v dospělém věku. Výkonnost nejlepších běžců ČR je věcně významně vyšší, než osobní rekordy nejlepších adolescentních běžců. Ti se nedokázali dostat na svoji limitní výkonnost, pravděpodobně kvůli urychlenému výkonnostnímu vývoji. Také dosahují vrcholné výkonnostní úrovně dříve, než je obvyklé. Pouze malé procento těchto běžců se dokáže zlepšit i po dosažení dospělosti. Vrcholná výkonnost v adolescentním běhu není zárukou vrcholné výkonnosti v dospělém věku, ani zárukou dosažení individuální limitní výkonnosti.
Klíčová slova: běh; talent; adolescent; vývoj výkonnosti; raná specializace
Zveřejněno: 30. září 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Arens, D. (1983). Train or play for the young runner: a study of specialization vs. general development for our young. Australian Track and Field Coaches Association, 31. Sydney.
- Arens, D. (1983). Young runners avoid specialization. Modern Athlete & Coach Jan, 21 (1), 22-24.
- Bahenský, P., & Semerád, M. (2014). Analýza vývoje výkonnosti v běhu mužů na 1500 m v ČR 1945-2013. Studia Kinanthropologica, 15 (3), 131-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bar-Or, O. (1996). Role of exercise in the assessment and management of neuromuscular disease in children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 28 (4), 421-427.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Birrer, R. B., Griesemer, B. A., & Cataletto, M. B. (2002). Pediatric sports medicine for primary care. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
- Bompa, T. O. (2000). Total Training for Young Champions. Proven conditioning programs for athletes ages 6 to 18. Champaing: Humans Kinetics.
- Bunc, V. (2004). Současné pohledy na identifikaci sportovního talentu (na příkladu biatlonu a fotbalu). In Sborník mezinárodní konference "Identifikace pohybových talentů", Praha: UK FTVS, 19-24.
- Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2005). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
- Drabik, J. (1996). Children and sports training: how your future champions should exercise to be healthy, fit and happy. Island Pond, Vt.: Stadion Publishing Company, Inc.
- Feige, K. (1973). Vergleichende Studien zur Leistungsentwicklung von Spitzensportlern. Schorndorf: Karl Hofmann.
- Grasgruber, P., & Cacek, J. (2008). Sportovní geny. Brno: Computer Press.
- Helgerud, J., Hoydal, K., Wang, E., Karlsen, T., Berg, P., Bjerkaas, M.... & Hoff, J. (2007). Aerobic High-Intensity Intervals Improve VO2 max More Than Moderate Training. Medicine and science in sports and exercise, 39 (4), 665.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hofmann, S., & Schneider, G. (1985). Eignungsbeurteilung und Auswahl im Nachwuchsleistungssport. Theorie Praxis Körperkultur, 34, 44-52.
- Kampmiller, T., Vanderka, M., Laczo, E., & Peráček, P. (2012). Teória športu a didaktika športového tréningu. Bratislava: ICM Agency.
- Máček, M., & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
- Malina, R. M. (1993). Youth Sports: readiness, selection and trainability. In W. Duquet, J. A. P. Day, (Eds), Kinanthropometry IV (pp.285-310). London: E & FN Spon.
- Malina, R. M., & Bouchard, C. (1991). Growth, maturation and physical activity. Champaign: Human Kinetics.
- Malina, R., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth maturation and physical activity. 2nd ed. Champaign IL: Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moss, D. (2004). Tricks of the Trade for Middle Distance, Distance & Cross-country Running. Physical Education Digest-Book Division.
- Moss, D., & Dick, R. W. (2004). Avoid Early Specialization for Runners. Tricks of the Trade for Middle Distance, Distance & Cross-Country Running, 6 (1), 4-9.
- Neumann, G., Pfützner, A., & Hottenrott, K. (2005). Trénink pod kontrolou: Metody, kontrola a vyhodnocení vytrvalostního tréninku. Grada Publishing as.
- Newel, A., & Rosenbloom, P. S. (1981). Mechanisms of skill acquisition and the law of practice. In J. R. Anderson (Ed.), Cognitive skills and their acquisition (pp. 1-55), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Perič, T. (2004). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
- Perič, T. (2006). Výběr sportovních talentů. Praha: Grada.
- Písařík, M., & Liška, J. (1985). Běhy na střední a dlouhé tratě - Základní programový materiál pro vrcholový sport, I. část. Praha: ÚV ČSTV - vědeckometodické oddělení.
- Schnabel, G., Harre, H. D., & Krug, J. (2008). Trainingslehre - Trainingswissenschaft. Aachen: Meyer & Meyer.
- Schumacher, Y. U. (2007). Erfolg im Spitzenradsport - eine pro- und retrospektive Ranglistenanalyse. Leistungssport, 37 (5), 23-28.
- Spiriev, B., & Spiriev, A. (2011). IAAF scoring tables of athletics. International Association of Athletics Federations.
- Tucker, R. (2013). Long-term athlete development: Foundations and challenges for coaches, scientists & policy-makers, Dostupné dne 12. červenec 2013, z http://www.sportsscientists.com/2013/02/long-term-athlete-development.html.
- Vobr, R. (2009). Vývoj věku vrcholné výkonnosti v atletice, plavání, běžeckém lyžování, ledním hokeji a fotbalu v letech 1970 - 2007. České Budějovice: JU v Českých Budějovicích.
- Zmajic, H. (1996). Are the top tennis players born in January? Coaching and Sport Science Review, 4 (9), 3-4.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.