Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):297-303

Interakční styly učitelů tělesné výchovy na základních a středních školách

K. Kotlík*, P. Jansa
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Práce navazuje na dřívější šetření Svobody & Kocourka (1987), kteří zjišťovali v rámci analýzy didaktické interakce interpersonální charakteristiky učitelů tělesné výchovy pomocí Learyho metody (ICL). Pro potřeby našeho příspěvku byla pro určování interakčního stylu využita novější odvozená metoda QTI, která umožňuje i následnou typologizaci učitelů. Hlavním úkolem práce byla analýza interakčního stylu učitelů tělesné výchovy na vybraném vzorku základních a středních škol v České republice, a to prostřednictvím dotazníku QTI ve vztahu k výchovně vzdělávacím procesům. Na základě dotazníku QTI analyzujeme celkem osm proměnných (oktantů), přičemž každý oktant odpovídá určitému typu interakce. Celkově lze konstatovat, že mezi muži a ženami jsou v interakčním a komunikačním stylu pouze malé rozdíly. Obě základní dimenze (dominance i submisivita) jsou mezi učiteli převážně v rovnováze. Všechny dotazované skupiny učitelů tělesné výchovy vyjadřující se ke své interakci, jsou pozitivní a vzhledem ke konkrétním skórům lze předpokládat, že spíše spokojené. Ženy mají obecně tendenci hodnotit se z hlediska svého interakčního stylu lépe než muži.

Klíčová slova: interakce; vyučování; školy; dotazník; učitel tělesné výchovy

Zveřejněno: 30. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kotlík K, Jansa P. Interakční styly učitelů tělesné výchovy na základních a středních školách. Studia Kinanthropologica. 2016;17(3):297-303.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Janíková, M. (2012). Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. Brno: Paido.
  2. Jansa, P., Kotlík, K., & Němec, J. (2015). Interakční styly budoucích učitelů tělesné výchovy. Česká kinantropologie, 19 (4), 64-76.
  3. Jansa, P., & Kovář, K. (2010). Vybrané determinanty životního stylu učitelů základních škol. Tělesná kultura, 33 (1), 57-68. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Kožený, J., & Ganický, P. (1976). Learyho dotazník interpersonální diagnózy. Bratislava: Psychodiagnostika.
  5. Lukas, J. (2011). Učitel - jeho profesní vývoj a sociální vztahy ve škole. Disertační práce. Brno: PSS MU.
  6. Mareš, J., & Gavora, P. (2004). Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumů. Pedagogika, 54 (2), 101-128.
  7. Miková, M. (2006). Typologie budoucích učitelů v závislosti na jejich interakci a komunikaci. Disertační práce. Brno: MU PF.
  8. Sochorová, V. (2015). Rozdíly v interakčním stylu z pohledu učitelů a jejich žáků. Magisterská práce. Brno: FSS MU.
  9. Svoboda, B., & Kocourek, J. (1987). Výzkum osobnosti a vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy. In Tělovýchovný sborník, svazek 20. (pp. 48-63). Praha: PF UK.
  10. Wubbels, T., Creton, H., Levy, J., & Hooymayers, H. (1993). The model for interpersonal teacher behavior. Do you know what you look like? 9 (7), 13-28.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.