Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):319-324
Rozvoj koordinačních schopností (rovnováhy) u dětí předškolního věku
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
- 2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra výchovy ke zdraví
Práce se zabývá zjištěním vlivu pohybové intervence na rozvoj koordinačních schopností v oblasti rovnováhy u dětí předškolního věku ve vybrané mateřské škole. Výzkumné šetření bylo zaměřeno zejména na sledování změn rovnováhových schopností u experimentální skupiny. U kontrolní skupiny ze stejné mateřské školy pohybová intervence neprobíhala. U obou skupin bylo provedeno vstupní a výstupní šetření standardizovanými testy balancování vpřed a stoj na jedné noze. Tento test jsme aplikovali ve variantách s otevřenýma očima a se zavřenýma očima pro pravou i levou nohu. Analýza získaných dat potvrdila statisticky významné zlepšení u experimentální skupiny v obou variantách pro levou i pravou nohu. Ve stoji na pravé noze s otevřenýma očima T = 0,008481897 , se zavřenýma očima T = 0,000669329 , ve stoji na levé noze s otevřenýma očima T = 0,018550394 , se zavřenýma očima T = 0,0323247 .
Klíčová slova: pohyb; předškolní věk; pohybové schopnosti; koordinační schopnosti; rovnováha
Zveřejněno: 30. září 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Allen, K. E., & Marotz, L. R. (2005). Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál.
- Bunc, V. (2006). Zvláštnosti kondiční přípravy žen. In V. Novotná, I. Čechovská, V. Bunc. Fit programy pro ženy. Praha: Grada Publishing.
- Bursová, M., & Rubáš, K. (2001). Základy teorie tělesných cvičení. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., & Kovář, R. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN.
- Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela.
- Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
- Kovář, R., & Blahuš, P. (1989). Aplikace vybraných statistických metod v antropomotorice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Langmeier, J., & Krejčířová D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
- Matějček, Z., & Pokorná M. (1998). Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H & H.
- Matějček, Z., & Žlab, Z. (1995). Zkouška laterality. Bratislava: Psychodiagnostika.
- Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál.
- Pavlik, J., Sebera, M., Stochl, J., Vespalec, T., & Zvonař, M. (2010). Vybrané kapitoly z antropomotoriky. Brno: Masarykova univerzita.
- Račanová, P. (2013). Úroveň základních motorických dovedností předškolních dětí ve vztahu k podmínkám mateřské školy. (Diplomová práce). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
- Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
- Válková, H. (2000). Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Olomouc: Fakulta Tělesné kultury Univerzity Palackého.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.