Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):159-163

Vliv ideomotorické intervence v průběhu senzomotorického učení

D. Benešová*, P. Hranáč, K. Švátora
Centrum tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni

Cílem našeho šetření je posoudit vliv ideomotorické intervence při senzomotorickém učení se pohybovému úkolu, který je zaměřen na schopnost balancování s předmětem. Výzkumný soubor tvořilo 60 osob ve věku 21-35 let (n = 60). Experimentální skupina čítala 30 probandů (nE = 30), kontrolní skupina rovněž 30 probandů (nK = 30). Testování proběhlo formou pretestu a posttestu, přičemž experimentální skupina se mezi pre- a posttestem podrobila krátké relaxaci a ideomotorické intervenci. K zhodnocení rozdílů mezi kontrolní a experimentální skupinou jsme provedli porovnáním aritmetických průměrů t-testem pro nezávislé soubory, ke grafickému porovnání změny ve výkonech v pretestu a posttestu byl použit korelační diagram. Věcná významnost byla posouzena za pomoci Cohenova d. Z výsledků vyplývá, že ideomotorická intervence měla vliv na senzomotorický výkon v posttestu. Rovněžrozdíl mezi výkony v pretestu a posttestu dosahuje u experimentální skupiny statisticky i věcně významně vyšších hodnot. Domníváme se, že ideomotorická intervence pozitivně ovlivnila senzomotorické učení.

Klíčová slova: ideomotorika; imaginace; senzomotorické učení

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Benešová D, Hranáč P, Švátora K. Vliv ideomotorické intervence v průběhu senzomotorického učení. Studia Kinanthropologica. 2018;19(3):159-163.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adams, J. A. (1971). A closed-loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavioral, 3, 111-149. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Artistic gymnasts. The Sport Psychologist, 12, 387-403.
  3. Farah, M. J. (1984). The neurological basis of mental imagery: A componential analysis. Cognition, 18, 245-272. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Hacken, H., Kelso, J. A. S., & Bunz, H. (1985). A Theoretical Model of Phase Transition in Human Hand Movements. Biol. Cyber. 51, 139-151. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Hoffmann, F. (2002). Symptomatische Therapie. In M. Schmidt & F. Hoffmann (Hrsg.), Multiple Sklerose (S. 182-236). München: Urban & Fischer.
  6. Kunde, W., & Wühr, P. (2006). Sequential modulations of correspondence effect across spatial dimensions and tasks. Memory and Cognition, 34 (2), 356-367. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Mayer, J., & Hermann, H. D. (2014). Mentales Training : Grundlagenund Anwendung in Sport, Rehabilitation, Arbeitund Wirtschaft. Springer.
  8. Munzert, J. (2001). Bewegungsvorstellungen - Bewegungshandlungsvorstellungen. In D. Hackfort (Hrsg.). Handlungspsychologische Forschung für die Theorieund Praxis der Sport psychologie (pp. 49-63). Köln: bps.
  9. Munzert, J., Lorey, B., & Zentgraf, K. (2009). Cognitive motor processes: The role of motor imagery in the study of motor representation. Brain Research Reviews, 60, 306-326. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Olivier, N., & Rockmann, U. (2003). Theoretische Ansätze der Sportmotorik. In N. Olivier & U. Rockmann, Grundlagen der Bewegungswissenschaft und -lehre. Schorndorf: Hofmann.
  11. Reiser, M., Büsch, D., & Munzert, J. (2011). Strength Gains by Motor Imagery with Different Ratios of Physical to Mental Practice. Frontiers in Psychology, 2, 194. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2011.00194. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Schmidt, R. A. (1991). Motor learning and performance. From principles to practice. Champaign: Human Kinetic.
  13. Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2005). Motor control and learning: A behavioral emphasis (4th ed.). Champaign, IL, US: Human Kinetics. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Sigmundová, D., Sigmund, E. (2012). Statistická a věcná významnost a použití koeficientů "effectsize" při hodnocení dat o pohybové aktivitě. Tělesná kultura, 35(1), 55-72. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Stoet, G., & Hommel, B. (1999). Action planning and the temporal binding of response codes. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 25 (6), 1625-1640. Přejít k původnímu zdroji...
  16. White, A. & Hardy, L. (1998). An in-depth analysis of the uses of imagery by high level slalom canoeists and artistic gymnasts. The Sport Psychologist, 12, 387-403. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.