Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):165-169
Pohyb na "adaptačních kurzech" pro začínající studenty
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky a psychologie
- 2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky
Přehledový text nabízí nový pohled na doposud nepříliš prozkoumaný fenomén adaptačních kurzů, cílí na problematiku pohybu v programu těchto kurzů; popisuje vztah sportu a edukace jako dvou navzájem se doplňujících obsahů zmíněných kurzů. V odborné literatuře nacházíme jen velmi kusé informace o samotném konceptu adaptačních kurzů, zaměření na téma pohybu a sportu v této oblasti však v dostupných zdrojích zcela chybí. V reakci na to autoři v první části poskytují přehled základních ideových i metodických principů a východisek adaptačních kurzů. Celkový pohled na téma adaptačních kurzů pak dokreslují výsledky kvantitativního šetření z roku 2016 a zdůrazňují ty výstupy, které bezprostředně souvisí s pohybem a sportem.
Klíčová slova: edukace; pohyb; adaptační kurz; zážitková pedagogika; třídní kolektiv
Zveřejněno: 30. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Blažková, M., & Macků, R. (2017). Dramaturgie adaptačních kurzů - nástroj inkluze. In T. Čech, A. Jůvová (Eds.), Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. Olomouc: Česká pedagogická společnost. In press.
- Dimmitt, C., & Carey, J. (2007). Usingthe ASCA National Model to Facilitate School Transitions. Professional School Counseling, 10 (3), 227-232.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál.
- Kaplánek, M. (2013). Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál.
- Kolář, J., Nehyba, J., & B. Lazarová. (2011). Osobnostně sociální rozvoj - o významu pojmu optikou pedagogického diskursu. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (pp. 349-355). Brno: Masarykova univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M., Valenta T., & Magerová, L. (2004). Společně v zážitkové pedagogice: Integrace osob se zdravotním postižením prostřednictvím společných zážitků. Gymnasion, 1 (2), 8-18.
- Macků, R. (2016). Pohyb na adaptačních kurzech. In M. Švamberk Šauerová (ed.), Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech (pp. 243-253). Praha: Palestra.
- Másilka, D. (2006). Jevy ovlivňující život vybrané sociální skupiny (zakotvená teorie v kinantropologické praxi) (Nepublikovaná disertační práce). Fakulta tělesné kultury UP, Olomouc.
- Másilka, D., & Zappe, P. (2007). Seriál Ze života gymnazistů, 3. díl, Vstupní adaptační kurz GO! Gymnasion, 4 (7), 67-70.
- Smith, R. (2013). Bridging The Transition From Middle School To High School (Diplomová práce, State University of New York, USA). Získáno z: https://digitalcommons.brockport.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.cz/&httpsredir=1&article=1139&context=edc_theses.
- Žák, M. (2011). Jaký má vliv úvodní soustředění (neboli adaptační kurz) na kvalitu sociálních vztahů v třídním kolektivu?. Gymnos Akadémos, 1 (2), 28-42.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.