Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):165-169
Movement within freshmen adaptation courses
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky a psychologie
- 2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky
The review text provides a new insight into the phenomenon of adaptation courses, which has not yet been studied. It focuses on the issue of movement in these courses; describes the relationship between sport and education as two mutually complementary contents of the courses. We can find only very little information about the concept of adaptation courses in literature and the focus on the theme of movement and sport in this area is totally absent in the available resources. In response, the authors in the first part of the text provide an overview of the basic ideological and methodical principles of adaptation courses. The overall view of adaptation courses is illustrated by the outputs of the quantitative survey from 2016 and highlight those outputs that are directly related to movement and sport.
Keywords: education; movement; adaptation course; experiential eudacation; school class group
Published: September 30, 2018 Show citation
References
- Blažková, M., & Macků, R. (2017). Dramaturgie adaptačních kurzů - nástroj inkluze. In T. Čech, A. Jůvová (Eds.), Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. Olomouc: Česká pedagogická společnost. In press.
- Dimmitt, C., & Carey, J. (2007). Usingthe ASCA National Model to Facilitate School Transitions. Professional School Counseling, 10 (3), 227-232.
Go to original source...
- Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál.
- Kaplánek, M. (2013). Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál.
- Kolář, J., Nehyba, J., & B. Lazarová. (2011). Osobnostně sociální rozvoj - o významu pojmu optikou pedagogického diskursu. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (pp. 349-355). Brno: Masarykova univerzita.
Go to original source...
- Kudláček, M., Valenta T., & Magerová, L. (2004). Společně v zážitkové pedagogice: Integrace osob se zdravotním postižením prostřednictvím společných zážitků. Gymnasion, 1 (2), 8-18.
- Macků, R. (2016). Pohyb na adaptačních kurzech. In M. Švamberk Šauerová (ed.), Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech (pp. 243-253). Praha: Palestra.
- Másilka, D. (2006). Jevy ovlivňující život vybrané sociální skupiny (zakotvená teorie v kinantropologické praxi) (Nepublikovaná disertační práce). Fakulta tělesné kultury UP, Olomouc.
- Másilka, D., & Zappe, P. (2007). Seriál Ze života gymnazistů, 3. díl, Vstupní adaptační kurz GO! Gymnasion, 4 (7), 67-70.
- Smith, R. (2013). Bridging The Transition From Middle School To High School (Diplomová práce, State University of New York, USA). Získáno z: https://digitalcommons.brockport.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.cz/&httpsredir=1&article=1139&context=edc_theses.
- Žák, M. (2011). Jaký má vliv úvodní soustředění (neboli adaptační kurz) na kvalitu sociálních vztahů v třídním kolektivu?. Gymnos Akadémos, 1 (2), 28-42.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.