Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):203-211

Vědomostní aspekt standardů tělesné výchovy

R. Havel*, L. Fialová
Univerzita Karlova, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Záměrem předvýzkumné studie bylo ověřit ve školním prostředí vědomosti z navržených standardů pro tělesnou výchovu na konci etapy základního vzdělávání. Výzkumný soubor tvořilo 669 žáků 9. ročníku základní školy. Základní výzkumnou metodou byl vědomostní test obsahující 22 úloh a administrovaný elektronickou online formou. Didaktický test vycházel z indikátorů a ilustrativních úloh standardů vytvořených pracovní skupinou pod vedením Národního ústavu pro vzdělávání a za účasti zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Průměrná úspěšnost celého souboru žáků činila 58 %. U jednotlivých testových úloh byla provedena položková analýza, která vycházela z klasické teorie testu (CTT). Pro jednotlivé položky byly vypočteny hodnoty obtížnosti Q, indexu obtížnosti P a diskriminační schopnost úlohy d. Z tohoto pohledu vykázaly dvě úlohy nevyhovující hodnotu citlivosti. Úspěšnost úloh pokrývala pásmo přiměřených hodnot (25 % - 77 %). Odhad reliability metodou vnitřní konzistence podle Cronbachova alfa vyšel 0,8, což lze považovat za dostatečnou reliabilitu.

Klíčová slova: vědomosti; standard; tělesná výchova; základní škola; žáci

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Havel R, Fialová L. Vědomostní aspekt standardů tělesné výchovy. Studia Kinanthropologica. 2018;19(3):203-211.
Stáhnout citaci

Reference

  1. CAPL. (2014). Manual for Test Administration: Healthy Active Living and Obesity Research Group 2014. Healthy Active Living and Obesity Research Group.
  2. CERMAT. (2007). Závěrečná zpráva z projektu: Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií 2007. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
  3. CERMAT. (2009). Komplexní zkouška z cizího jazyka společné části maturitní zkoušky: informační podpora učitelů cizího jazyka k nové maturitní zkoušce. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
  4. ČŠI. (2012). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích první celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání: (ve školním roce 2011/2012 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol). Praha: ČŠI.
  5. ČŠI. (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání: ve školním roce 2012/2013 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol. Praha: ČŠI.
  6. Dobrý, L. (2012). Tělesná výchova v roce 2012. Tělesná výchova a sport mládeže, 78 (1), 8-13.
  7. Fialová, L. et al. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.
  8. Hopple, C., & Graham, G. (1995). What children think, feel, and know about physical fitness testing. Journal of Teaching in Physical Education, 24, 408-417. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Chen, S., & Chen, A. (2014). Ninth graders' learning differences in a healthful-living curriculum. Learning andIndividual Differences, 30, 170-176. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Chen, S., Liu, Y., & Schaben, J. (2017). To Move More and Sit Less: Does Physical Activity/Fitness Knowledge Matter in Youth? Journal of Teaching in Physical Education, 36, 142-151. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Plzeň: Česká školní inspekce.
  12. Junková, J. (2006). Didaktické testování. Retrieved, 4, 2013.
  13. Keating, X. D., Harrison, L., Chen, L., Xiang, P., Lambdin, D., Dauenhauerd, B.... Piñero P, J. C. (2009). An analysis of research on student health-related fitness knowledge in K-16 physical education programs. Journal of Teachingin Physical Education, 28 (3), 333-349. Přejít k původnímu zdroji...
  14. MŠMT. (2016). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: úplné znění upraveného RVP ZV. (verze platná od 1. 9. 2016). Praha: MŠMT.
  15. MŠMT (2013). Standardy pro základní vzdělávání: Tělesná výchova. Praha: MŠMT.
  16. National Association for Sport and Physical Education. (2011). PE metrics:Assessing national standards 1-6 in secondary school. Reston, VA: Autbor.
  17. Schindler, R. et. al. (2006). Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
  18. Thompson, A., & Hannon, J. C. (2012). Health-related fitness knowledge and physical activity of high school students. Physical Educator, 69 (1), 71-88.
  19. Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.