Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):203-211
Vědomostní aspekt standardů tělesné výchovy
- Univerzita Karlova, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu
Záměrem předvýzkumné studie bylo ověřit ve školním prostředí vědomosti z navržených standardů pro tělesnou výchovu na konci etapy základního vzdělávání. Výzkumný soubor tvořilo 669 žáků 9. ročníku základní školy. Základní výzkumnou metodou byl vědomostní test obsahující 22 úloh a administrovaný elektronickou online formou. Didaktický test vycházel z indikátorů a ilustrativních úloh standardů vytvořených pracovní skupinou pod vedením Národního ústavu pro vzdělávání a za účasti zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Průměrná úspěšnost celého souboru žáků činila 58 %. U jednotlivých testových úloh byla provedena položková analýza, která vycházela z klasické teorie testu (CTT). Pro jednotlivé položky byly vypočteny hodnoty obtížnosti Q, indexu obtížnosti P a diskriminační schopnost úlohy d. Z tohoto pohledu vykázaly dvě úlohy nevyhovující hodnotu citlivosti. Úspěšnost úloh pokrývala pásmo přiměřených hodnot (25 % - 77 %). Odhad reliability metodou vnitřní konzistence podle Cronbachova alfa vyšel 0,8, což lze považovat za dostatečnou reliabilitu.
Klíčová slova: vědomosti; standard; tělesná výchova; základní škola; žáci
Zveřejněno: 30. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- CAPL. (2014). Manual for Test Administration: Healthy Active Living and Obesity Research Group 2014. Healthy Active Living and Obesity Research Group.
- CERMAT. (2007). Závěrečná zpráva z projektu: Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií 2007. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
- CERMAT. (2009). Komplexní zkouška z cizího jazyka společné části maturitní zkoušky: informační podpora učitelů cizího jazyka k nové maturitní zkoušce. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
- ČŠI. (2012). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích první celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání: (ve školním roce 2011/2012 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol). Praha: ČŠI.
- ČŠI. (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání: ve školním roce 2012/2013 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol. Praha: ČŠI.
- Dobrý, L. (2012). Tělesná výchova v roce 2012. Tělesná výchova a sport mládeže, 78 (1), 8-13.
- Fialová, L. et al. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.
- Hopple, C., & Graham, G. (1995). What children think, feel, and know about physical fitness testing. Journal of Teaching in Physical Education, 24, 408-417.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chen, S., & Chen, A. (2014). Ninth graders' learning differences in a healthful-living curriculum. Learning andIndividual Differences, 30, 170-176.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chen, S., Liu, Y., & Schaben, J. (2017). To Move More and Sit Less: Does Physical Activity/Fitness Knowledge Matter in Youth? Journal of Teaching in Physical Education, 36, 142-151.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Plzeň: Česká školní inspekce.
- Junková, J. (2006). Didaktické testování. Retrieved, 4, 2013.
- Keating, X. D., Harrison, L., Chen, L., Xiang, P., Lambdin, D., Dauenhauerd, B.... Piñero P, J. C. (2009). An analysis of research on student health-related fitness knowledge in K-16 physical education programs. Journal of Teachingin Physical Education, 28 (3), 333-349.
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT. (2016). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: úplné znění upraveného RVP ZV. (verze platná od 1. 9. 2016). Praha: MŠMT.
- MŠMT (2013). Standardy pro základní vzdělávání: Tělesná výchova. Praha: MŠMT.
- National Association for Sport and Physical Education. (2011). PE metrics:Assessing national standards 1-6 in secondary school. Reston, VA: Autbor.
- Schindler, R. et. al. (2006). Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
- Thompson, A., & Hannon, J. C. (2012). Health-related fitness knowledge and physical activity of high school students. Physical Educator, 69 (1), 71-88.
- Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.