Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):203-211
Knowledge Aspect of Standard Physical Education
- Univerzita Karlova, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu
The purpose of this pre-research study was to verify, within a school environment, the knowledge of the proposed standards for physical education at the end of the primary education stage. The research group comprised 669 pupils from the 9th year of primary school. The basic research method was a general-knowledge test containing 22 tasks administered by way of an electronic on-line form. The didactic test was based on indicators and illustrative tasks of standards created by a working group under the leadership of the National Institute for Education and with the participation of representatives of the Ministry of Education, Youth and Sports. The average success rate of the entire group of students was 58%. An item analysis based on the classical theory test (CTT) was carried out for individual test tasks. A difficulty value Q, difficulty index P and discrimination ability of the task d were calculated for individual items. In this regard, two tasks with an unsuitable sensitivity value were reported. The task success rate covered the range of reasonable values (25% - 77%). The reliability estimate using the internal consistency method pursuant to Cronbach's alpha came to 0.8, which can be considered acceptable reliability.
Keywords: knowledge; standard; physical education; primary schools; pupils
Published: September 30, 2018 Show citation
References
- CAPL. (2014). Manual for Test Administration: Healthy Active Living and Obesity Research Group 2014. Healthy Active Living and Obesity Research Group.
- CERMAT. (2007). Závěrečná zpráva z projektu: Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií 2007. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
- CERMAT. (2009). Komplexní zkouška z cizího jazyka společné části maturitní zkoušky: informační podpora učitelů cizího jazyka k nové maturitní zkoušce. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
- ČŠI. (2012). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích první celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání: (ve školním roce 2011/2012 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol). Praha: ČŠI.
- ČŠI. (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání: ve školním roce 2012/2013 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol. Praha: ČŠI.
- Dobrý, L. (2012). Tělesná výchova v roce 2012. Tělesná výchova a sport mládeže, 78 (1), 8-13.
- Fialová, L. et al. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.
- Hopple, C., & Graham, G. (1995). What children think, feel, and know about physical fitness testing. Journal of Teaching in Physical Education, 24, 408-417.
Go to original source...
- Chen, S., & Chen, A. (2014). Ninth graders' learning differences in a healthful-living curriculum. Learning andIndividual Differences, 30, 170-176.
Go to original source...
- Chen, S., Liu, Y., & Schaben, J. (2017). To Move More and Sit Less: Does Physical Activity/Fitness Knowledge Matter in Youth? Journal of Teaching in Physical Education, 36, 142-151.
Go to original source...
- Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Plzeň: Česká školní inspekce.
- Junková, J. (2006). Didaktické testování. Retrieved, 4, 2013.
- Keating, X. D., Harrison, L., Chen, L., Xiang, P., Lambdin, D., Dauenhauerd, B.... Piñero P, J. C. (2009). An analysis of research on student health-related fitness knowledge in K-16 physical education programs. Journal of Teachingin Physical Education, 28 (3), 333-349.
Go to original source...
- MŠMT. (2016). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: úplné znění upraveného RVP ZV. (verze platná od 1. 9. 2016). Praha: MŠMT.
- MŠMT (2013). Standardy pro základní vzdělávání: Tělesná výchova. Praha: MŠMT.
- National Association for Sport and Physical Education. (2011). PE metrics:Assessing national standards 1-6 in secondary school. Reston, VA: Autbor.
- Schindler, R. et. al. (2006). Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
- Thompson, A., & Hannon, J. C. (2012). Health-related fitness knowledge and physical activity of high school students. Physical Educator, 69 (1), 71-88.
- Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.