Studia Kinanthropologica 2019, 20(1):35-40

Rytmické cítění u studentů UK FTVS a jeho posouzení v praxi

A. Kašparová*, V. Novotná
Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky

Cílem příspěvku je představit prvotní poznatky z výzkumu disertační práce zaměřené na vytvoření souboru testů ověřujících rytmické schopnosti studentů vysokých škol v oblasti Tělesná výchova a sport. Testy vycházejí z obsahu potřebných kompetencí budoucích pedagogů. V disertační práci bude realizován menší rozsah výzkumu, který bude tvořit základ pro možnou budoucí standardizaci testové baterie rytmických schopností.
První použití testové baterie v praxi proběhlo ve výuce studentů 2. ročníků TVS UK FTVS v rámci semestrálního předmětu Rytmické gymnastiky. Realizace testů odkryla a poukázala na limity, na jejichž základě je žádoucí úprava testové baterie takovým způsobem, aby mohla být používána v běžné praxi.
Parametry úloh a jednotlivých testů vycházejí z výstupů učení, tedy kompetencí, jež jsou očekávány od pedagogů a trenérů v oblasti osvojování dovedností při realizaci optimálního spojování pohybu s hudbou. Výsledky testů rytmických schopností budou statisticky zpracovány z důvodu možné redukce baterie testů a ověření nepřekrývání testů při posuzování jednotlivých komponent rytmických a hudebně-pohybových schopností.

Klíčová slova: hudba; rytmus; pohybový vzorec; testová baterie; příprava učitelů

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kašparová A, Novotná V. Rytmické cítění u studentů UK FTVS a jeho posouzení v praxi. Studia Kinanthropologica. 2019;20(1):35-40.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bentley, A. (1966). Musical ability in children and itsmeasurement. London: Harrap.
  2. Brtníková, M. (2008). Modernizace hudebně pohybové výchovy. Disertační práce. Praha: UK FTVS.
  3. Holas, M. (1985). Úvod do hudební diagnostiky: určeno pro učitele hudební výchovy, učitele hudební nauky na LŠU, učitele HV na SPgŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  4. Kos, B. (1975). Metodika výzkumu rytmických schopností sportovce. Teorie Praxe tělesné výchovy, 23 (11).
  5. Kos, B. (1975). Výzkum rytmických schopností sportovce. Teorie Praxe tělesné výchovy, 23 (12).
  6. Maroušková, Z. (2016). Problematika hudebnosti v gymnastických programech na UK FTVS. Nepublikovaná diplomová práce Praha: UK FTVS.
  7. Měkota, K. & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
  8. Mihule, J., & Appelt, K. (1963). Rytmus a jeho experimentální výzkum. In Sborník ITVS UK 4, Praha: Univerzita Karlova.
  9. Novotná, V., Chrudimský J., & Holá, I. (2016). Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu. In Bunc, V., & M., Bednář (Eds.). Pohybové aktivity ve světle odkazu Karla IV. Praha: UK FTVS.
  10. Seashore, C. E. (1915). The measurement of Musical talent. Music quarterly.
  11. Seashore, C. E. (1936). Objective Analysis of Musical Performance. New York.
  12. Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum 1.
  13. Váňová, H., & Skopal, J. (2007). Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.