Studia Kinanthropologica 2019, 20(1):35-40
Rytmické cítění u studentů UK FTVS a jeho posouzení v praxi
- Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra gymnastiky
Cílem příspěvku je představit prvotní poznatky z výzkumu disertační práce zaměřené na vytvoření souboru testů ověřujících rytmické schopnosti studentů vysokých škol v oblasti Tělesná výchova a sport. Testy vycházejí z obsahu potřebných kompetencí budoucích pedagogů. V disertační práci bude realizován menší rozsah výzkumu, který bude tvořit základ pro možnou budoucí standardizaci testové baterie rytmických schopností.
První použití testové baterie v praxi proběhlo ve výuce studentů 2. ročníků TVS UK FTVS v rámci semestrálního předmětu Rytmické gymnastiky. Realizace testů odkryla a poukázala na limity, na jejichž základě je žádoucí úprava testové baterie takovým způsobem, aby mohla být používána v běžné praxi.
Parametry úloh a jednotlivých testů vycházejí z výstupů učení, tedy kompetencí, jež jsou očekávány od pedagogů a trenérů v oblasti osvojování dovedností při realizaci optimálního spojování pohybu s hudbou. Výsledky testů rytmických schopností budou statisticky zpracovány z důvodu možné redukce baterie testů a ověření nepřekrývání testů při posuzování jednotlivých komponent rytmických a hudebně-pohybových schopností.
Klíčová slova: hudba; rytmus; pohybový vzorec; testová baterie; příprava učitelů
Zveřejněno: 30. březen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Bentley, A. (1966). Musical ability in children and itsmeasurement. London: Harrap.
- Brtníková, M. (2008). Modernizace hudebně pohybové výchovy. Disertační práce. Praha: UK FTVS.
- Holas, M. (1985). Úvod do hudební diagnostiky: určeno pro učitele hudební výchovy, učitele hudební nauky na LŠU, učitele HV na SPgŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Kos, B. (1975). Metodika výzkumu rytmických schopností sportovce. Teorie Praxe tělesné výchovy, 23 (11).
- Kos, B. (1975). Výzkum rytmických schopností sportovce. Teorie Praxe tělesné výchovy, 23 (12).
- Maroušková, Z. (2016). Problematika hudebnosti v gymnastických programech na UK FTVS. Nepublikovaná diplomová práce Praha: UK FTVS.
- Měkota, K. & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Mihule, J., & Appelt, K. (1963). Rytmus a jeho experimentální výzkum. In Sborník ITVS UK 4, Praha: Univerzita Karlova.
- Novotná, V., Chrudimský J., & Holá, I. (2016). Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu. In Bunc, V., & M., Bednář (Eds.). Pohybové aktivity ve světle odkazu Karla IV. Praha: UK FTVS.
- Seashore, C. E. (1915). The measurement of Musical talent. Music quarterly.
- Seashore, C. E. (1936). Objective Analysis of Musical Performance. New York.
- Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum 1.
- Váňová, H., & Skopal, J. (2007). Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.