Studia Kinanthropologica 2019, 20(1):89-94
Motorická docilita jako klíčový pojem při vytváření znalostní domény
- Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu
Příspěvek představuje základní výzkum přispívající k hlubšímu poznání fenoménu motorické docility. Ta je definována jako pohybová učenlivost, míra schopnosti učit se novým pohybovým dovednostem. Přesto, že termín "motorická docilita" je v kinantropologii užíván, jeho teoretický koncept není dosud dostatečně explikován. Vybudování znalostní domény pomocí pojmové mapy umožní vytvoření strukturovaného teoretického rámce, vědecké teorie. Po té bude možné fundovaně provádět deskripci, explanaci i predikci fenoménu motorické docility. Domníváme se, že dokud se nezlepší předmětná teorie, tzn. teorie týkající se konkrétních atributů, které mají být měřeny, validnost dosud užívaných testů k zjištění úrovně motorické docility bude nadále nízká.
Klíčová slova: pohybová učenlivost; základní výzkum; pojmové mapy
Zveřejněno: 30. březen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Belej, M. (1994). Motorické učenie. Prešov: Ped. fakulta.
- Benešová, D. (2011). Dynamika změn aktivační úrovně jako komponenta motorické docility. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/107886.
- Boržíková, I. (2006). Diagnostika motorickej docility v školskej telesnej výchove. In Pavlov, I. (Ed.), Zborník prác z vedecko-pedagogickej konferencie učiteľov telesnej výchovy. Minerva 2006. (pp. 63-73.). Prešov: MPC.
- Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
- Hirtz, P. et al. (1988). Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin: Volkund Wissen Volkseigener Verlag.
- Hossain, S., & Brooks, L. (2008). Fuzzy Cognitive Map Modeling Educational Software Adoption. Computers and Education, 51, 1569-1588.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál.
- Kuchyňka, P., & Raclavský, J. (2014). Pojmy a vědecké teorie. Brno: Masarykova univerzita.
- Libra, J. (1985). Speciální motorická docilita a učení. Praha: Karolinum.
- Mach, M. (2018). Mapování pojmů jako modelování tříd objektů. Teoretická studie. Pedagogika, 68 (1), 51-65.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J. (2011). Učení a subjektivní mapy pojmů. Přehledová studie. Pedagogika, 61, 215-245.
- Michell, J. (1999). Measurement in Psychology. A Critical History of Methodogical concept. Cambridge: Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mynarski, W. (2003). Przeglad koncepcij strukturalizacji koordynacijnego potencjalu motorycznego (implikacje dla dijagnosty kimotorycznej). Antropomotoryka, 25, 71-79.
- Nesbit, J. C., & Adesope, O. (2006). O. Learning With Concept and Knowledge Maps: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 76 (3), 413-448.
Přejít k původnímu zdroji...
- Peřinová, R. (2013). Analýza vztahu motorické docility, emocionální stability a reaktibility. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/143556/.
- Peřinová, R. (2016). Motorická docilita v osvojování herních dovedností. Studia Sportiva, 10 (2).
Přejít k původnímu zdroji...
- Raczek, J. (1990). Koordinativ-motorische Vervollkomnung und sportmotorische Lehrnerfolge im Sporttunterricht und Nachwuchstraining. Leistungssport, 20 (5), 4-9.
- Rychtecký, A., & Hošek, V. (1975). Motorické učení. Praha: SPN.
- Schmidt, R. A. (1999). Motor control and learning: a behavioral emphasis. Champaign: Human Kinetics Publishers.
- Szopa, J., Mleczko, E., & Žak, S. (2000). Podstawy antropomotoryki. Warszawa-Krakow: PWN.
- Tůma, Z. (1992). Technické základy pohybu jako východiska didaktiky struktur složitých pohybových činností. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120061860.
- Valach, P. (2008). Tvorba gymnastických pohybových dovedností v procesu motorického učení. (Disertační práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno). Získáno z https://theses.cz/id/gs4e2c/?lang=en;furl=%2Fid%2Fgs4e2c%2F.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.