Studia Kinanthropologica 2019, 20(1):89-94

Motorická docilita jako klíčový pojem při vytváření znalostní domény

R. Peřinová
Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Příspěvek představuje základní výzkum přispívající k hlubšímu poznání fenoménu motorické docility. Ta je definována jako pohybová učenlivost, míra schopnosti učit se novým pohybovým dovednostem. Přesto, že termín "motorická docilita" je v kinantropologii užíván, jeho teoretický koncept není dosud dostatečně explikován. Vybudování znalostní domény pomocí pojmové mapy umožní vytvoření strukturovaného teoretického rámce, vědecké teorie. Po té bude možné fundovaně provádět deskripci, explanaci i predikci fenoménu motorické docility. Domníváme se, že dokud se nezlepší předmětná teorie, tzn. teorie týkající se konkrétních atributů, které mají být měřeny, validnost dosud užívaných testů k zjištění úrovně motorické docility bude nadále nízká.

Klíčová slova: pohybová učenlivost; základní výzkum; pojmové mapy

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peřinová R. Motorická docilita jako klíčový pojem při vytváření znalostní domény. Studia Kinanthropologica. 2019;20(1):89-94.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Belej, M. (1994). Motorické učenie. Prešov: Ped. fakulta.
  2. Benešová, D. (2011). Dynamika změn aktivační úrovně jako komponenta motorické docility. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/107886.
  3. Boržíková, I. (2006). Diagnostika motorickej docility v školskej telesnej výchove. In Pavlov, I. (Ed.), Zborník prác z vedecko-pedagogickej konferencie učiteľov telesnej výchovy. Minerva 2006. (pp. 63-73.). Prešov: MPC.
  4. Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
  5. Hirtz, P. et al. (1988). Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin: Volkund Wissen Volkseigener Verlag.
  6. Hossain, S., & Brooks, L. (2008). Fuzzy Cognitive Map Modeling Educational Software Adoption. Computers and Education, 51, 1569-1588. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál.
  8. Kuchyňka, P., & Raclavský, J. (2014). Pojmy a vědecké teorie. Brno: Masarykova univerzita.
  9. Libra, J. (1985). Speciální motorická docilita a učení. Praha: Karolinum.
  10. Mach, M. (2018). Mapování pojmů jako modelování tříd objektů. Teoretická studie. Pedagogika, 68 (1), 51-65. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Mareš, J. (2011). Učení a subjektivní mapy pojmů. Přehledová studie. Pedagogika, 61, 215-245.
  12. Michell, J. (1999). Measurement in Psychology. A Critical History of Methodogical concept. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Mynarski, W. (2003). Przeglad koncepcij strukturalizacji koordynacijnego potencjalu motorycznego (implikacje dla dijagnosty kimotorycznej). Antropomotoryka, 25, 71-79.
  14. Nesbit, J. C., & Adesope, O. (2006). O. Learning With Concept and Knowledge Maps: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 76 (3), 413-448. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Peřinová, R. (2013). Analýza vztahu motorické docility, emocionální stability a reaktibility. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/143556/.
  16. Peřinová, R. (2016). Motorická docilita v osvojování herních dovedností. Studia Sportiva, 10 (2). Přejít k původnímu zdroji...
  17. Raczek, J. (1990). Koordinativ-motorische Vervollkomnung und sportmotorische Lehrnerfolge im Sporttunterricht und Nachwuchstraining. Leistungssport, 20 (5), 4-9.
  18. Rychtecký, A., & Hošek, V. (1975). Motorické učení. Praha: SPN.
  19. Schmidt, R. A. (1999). Motor control and learning: a behavioral emphasis. Champaign: Human Kinetics Publishers.
  20. Szopa, J., Mleczko, E., & Žak, S. (2000). Podstawy antropomotoryki. Warszawa-Krakow: PWN.
  21. Tůma, Z. (1992). Technické základy pohybu jako východiska didaktiky struktur složitých pohybových činností. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120061860.
  22. Valach, P. (2008). Tvorba gymnastických pohybových dovedností v procesu motorického učení. (Disertační práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno). Získáno z https://theses.cz/id/gs4e2c/?lang=en;furl=%2Fid%2Fgs4e2c%2F.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.