Studia Kinanthropologica 2019, 20(1):89-94

Motor Docility a Key Concept in Creating a Knowledge Domain

R. Peřinová
Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

The article presents fundamental research that contributes to a deeper understanding of the phenomenon of motor docility. It is defined as movement learnability, the ability to learn new motor skills. Although the term "motor docility" is used in kinanthropology, its theoretical concept is not yet well defined. Building a knowledge area through a concept map will allow the creation of a structured theoretical framework, a scientific theory. It will then be possible to describe, explain and predict the phenomenon of motor docility. We are convinced that the validity of currently used motor docility tests will continue to be low until the theory improves, ie the theory of specific attributes to be measured.

Keywords: movement learnability; fundamental research; concept maps

Published: March 30, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peřinová R. Motor Docility a Key Concept in Creating a Knowledge Domain. Studia Kinanthropologica. 2019;20(1):89-94.
Download citation

References

  1. Belej, M. (1994). Motorické učenie. Prešov: Ped. fakulta.
  2. Benešová, D. (2011). Dynamika změn aktivační úrovně jako komponenta motorické docility. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/107886.
  3. Boržíková, I. (2006). Diagnostika motorickej docility v školskej telesnej výchove. In Pavlov, I. (Ed.), Zborník prác z vedecko-pedagogickej konferencie učiteľov telesnej výchovy. Minerva 2006. (pp. 63-73.). Prešov: MPC.
  4. Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
  5. Hirtz, P. et al. (1988). Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin: Volkund Wissen Volkseigener Verlag.
  6. Hossain, S., & Brooks, L. (2008). Fuzzy Cognitive Map Modeling Educational Software Adoption. Computers and Education, 51, 1569-1588. Go to original source...
  7. Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál.
  8. Kuchyňka, P., & Raclavský, J. (2014). Pojmy a vědecké teorie. Brno: Masarykova univerzita.
  9. Libra, J. (1985). Speciální motorická docilita a učení. Praha: Karolinum.
  10. Mach, M. (2018). Mapování pojmů jako modelování tříd objektů. Teoretická studie. Pedagogika, 68 (1), 51-65. Go to original source...
  11. Mareš, J. (2011). Učení a subjektivní mapy pojmů. Přehledová studie. Pedagogika, 61, 215-245.
  12. Michell, J. (1999). Measurement in Psychology. A Critical History of Methodogical concept. Cambridge: Cambridge University Press. Go to original source...
  13. Mynarski, W. (2003). Przeglad koncepcij strukturalizacji koordynacijnego potencjalu motorycznego (implikacje dla dijagnosty kimotorycznej). Antropomotoryka, 25, 71-79.
  14. Nesbit, J. C., & Adesope, O. (2006). O. Learning With Concept and Knowledge Maps: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 76 (3), 413-448. Go to original source...
  15. Peřinová, R. (2013). Analýza vztahu motorické docility, emocionální stability a reaktibility. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/143556/.
  16. Peřinová, R. (2016). Motorická docilita v osvojování herních dovedností. Studia Sportiva, 10 (2). Go to original source...
  17. Raczek, J. (1990). Koordinativ-motorische Vervollkomnung und sportmotorische Lehrnerfolge im Sporttunterricht und Nachwuchstraining. Leistungssport, 20 (5), 4-9.
  18. Rychtecký, A., & Hošek, V. (1975). Motorické učení. Praha: SPN.
  19. Schmidt, R. A. (1999). Motor control and learning: a behavioral emphasis. Champaign: Human Kinetics Publishers.
  20. Szopa, J., Mleczko, E., & Žak, S. (2000). Podstawy antropomotoryki. Warszawa-Krakow: PWN.
  21. Tůma, Z. (1992). Technické základy pohybu jako východiska didaktiky struktur složitých pohybových činností. (Disertační práce, FTVS UK, Praha). Získáno z https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120061860.
  22. Valach, P. (2008). Tvorba gymnastických pohybových dovedností v procesu motorického učení. (Disertační práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno). Získáno z https://theses.cz/id/gs4e2c/?lang=en;furl=%2Fid%2Fgs4e2c%2F.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.