Studia Kinanthropologica 2020, 21(2):121-127

Gymnastika pro osoby se specifickými potřebami

K. Doležalová*, V. Novotná
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky

Příspěvek je zpracován formou přehledové studie zaměřené na problematiku možností využití gymnastiky jako programu pohybové intervence pro osoby se specifickými potřebami (OSP) a aplikovanými programy gymnastiky pro osoby s postižením. Cílem je charakterizovat jednotlivá hlediska gymnastiky, která se významně podílejí na tvorbě pohybového programu pro skupiny osob s postižením a vyjádřit jejich přínos pro osoby se specifickými potřebami. Jako výchozí gymnastické aktivity jsou uvedeny programy Gymnastiky pro všechny, Základní gymnastiky a Rytmické gymnastiky. Pro ilustraci jsou uvedeny zahraniční i domácí příklady realizace pohybových programů pro sportovce s postižením. Metodami sběru dat se stala literární rešerše, analýza vědeckých článků z oblasti gymnastických programů pro OSP, souhrn vlastní poznatků a zkušeností s tvorbou aplikovaných gymnastických programů. Snahou je představit gymnastiku jako inkluzivní sport a poukázat na využití gymnastiky ve sportovní přípravě zdravotně postižených sportovců a osob se specifickými potřebami.

Klíčová slova: aplikované pohybové aktivity; zdravotní postižení; gymnastika pro všechny; základní gymnastika; rytmická gymnastika

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Doležalová K, Novotná V. Gymnastika pro osoby se specifickými potřebami. Studia Kinanthropologica. 2020;21(2):121-127.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Activity Alliance. (2019). Annual Disability and Activity Survey 2019-2020. Získáno 12. srpen 2020, z http://www.activityalliance.org.uk/assets/000/003/308/Annual_Disability_and_Activity_Survey_%E2%80%93_executive_summary_original.pdf?1579607707
  2. Bento-Soares, D., & Schiavon, L. M. (2020). Gymnastics for all: different cultures, different perspectives. Science of Gymnastics Journal, 12 (1), 5-18. Přejít k původnímu zdroji...
  3. British Gymnastics. (2020). Disability gymnastics. Získáno 12. srpen 2020, z https://www.british-gymnastics.org/discover/disability-gymnastics
  4. Cook, O., Frost, G., Twose, D., Wallman, L., Falk, B., Galea, V., & Klentrou, P. (2015). CAN-flip: a pilot gymnastics program for children with cerebral palsy. Adapted physical activity quarterly, 32 (4), 349-370. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Daďová, K. (2012). Introduction to Adapted physical Activities. Získáno 10. srpen 2020, z http://www.ftvs.cuni.cz/elstudovna/index.php?predmet=tvszp&sec=Acro
  6. Fédération Internationale De Gymnastique (FIG). (2015). Statutes - Edition 2015. Získáno 10. červenec 2020, z http://www.figgymnastics.com/publicdir/rules/files/main/20161025_Statutes%202017_E.pdf
  7. Hämäläinen, K., & Blomqvist, M. (2016). A New Era in Sport Organizations and Coach Development in Finland. International Sport Coaching Journal, 3, 332-343. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1123/iscj.2016-0075 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Krutsch, H., Mayr, H., Della Villa, F., Tscholl, P. M., & Jones, H. (2020). Injury and Health Risk Management in Sports. Germany: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Novotná, V. et al. (2020). Programy Gymnastiky A Tance. Praha: Karolinum.
  10. Novotná, V., Doležalová, K., Chrudimský, J. et al. (2019). Základní gymnastika OSP. Praha: UK FTVS.
  11. Středová, M. (2020). České hnutí speciálních olympiád. Získáno 10. srpen 2020, z https://www.specialolympics.cz/o-nas
  12. Svobodová, E. (2010) Využití trampolíny ve fyzioterapii. (Bakalářská práce, 3. lékařská fakulta, klinika rehabilitačního lékařství v Praze). Získáno z https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/30467/130000355.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  13. USA Gymnastics. (2020). Making a Difference. Získáno 16. srpen 2020, z https://usagym.org/pages/education/specialneeds/difference.html
  14. Veličková, M. (2019). Všestranná pohybová příprava dětí s postižením aneb příklad mimoškolního kroužku pro všechny - příklad dobré praxe (III). Získáno 11. srpen 2020, z https://apa.upol.cz/novinky-projekt?view=article&id=425:vsestranna-pohybova-priprava-deti-s-postizenim-anebo-priklad-mimoskolniho-krouzku-pro-vsechny-priklad-dobre-praxe-iii&catid=8
  15. Veličková, M. (2017). Gymnastická cvičení pro děti s tělesným a mentálním postižením (Bakalářská práce, Univerzita Palackého v Olomouci). Dostupné z: https://theses.cz/id/0yv59t/Bakal_sk_prce_tisk.pdf
  16. Veřejný ochránce práv. (2020). Jak psát a mluvit o lidech a s lidmi s postižením. Získáno 19. srpen 2020, z https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/CRPD/Doporuceni/6-2020_doporuceni_media.pdf?fbclid=IwAR3UskG8o04gQM2On6ZK6IqG2sWiai2hnn8RoMOb6Q7nxYVdl6DkWtfO9WM

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.