Studia Kinanthropologica 2020, 21(2):121-127
Gymnastika pro osoby se specifickými potřebami
- Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky
Příspěvek je zpracován formou přehledové studie zaměřené na problematiku možností využití gymnastiky jako programu pohybové intervence pro osoby se specifickými potřebami (OSP) a aplikovanými programy gymnastiky pro osoby s postižením. Cílem je charakterizovat jednotlivá hlediska gymnastiky, která se významně podílejí na tvorbě pohybového programu pro skupiny osob s postižením a vyjádřit jejich přínos pro osoby se specifickými potřebami. Jako výchozí gymnastické aktivity jsou uvedeny programy Gymnastiky pro všechny, Základní gymnastiky a Rytmické gymnastiky. Pro ilustraci jsou uvedeny zahraniční i domácí příklady realizace pohybových programů pro sportovce s postižením. Metodami sběru dat se stala literární rešerše, analýza vědeckých článků z oblasti gymnastických programů pro OSP, souhrn vlastní poznatků a zkušeností s tvorbou aplikovaných gymnastických programů. Snahou je představit gymnastiku jako inkluzivní sport a poukázat na využití gymnastiky ve sportovní přípravě zdravotně postižených sportovců a osob se specifickými potřebami.
Klíčová slova: aplikované pohybové aktivity; zdravotní postižení; gymnastika pro všechny; základní gymnastika; rytmická gymnastika
Zveřejněno: 30. září 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Activity Alliance. (2019). Annual Disability and Activity Survey 2019-2020. Získáno 12. srpen 2020, z http://www.activityalliance.org.uk/assets/000/003/308/Annual_Disability_and_Activity_Survey_%E2%80%93_executive_summary_original.pdf?1579607707
- Bento-Soares, D., & Schiavon, L. M. (2020). Gymnastics for all: different cultures, different perspectives. Science of Gymnastics Journal, 12 (1), 5-18.
Přejít k původnímu zdroji...
- British Gymnastics. (2020). Disability gymnastics. Získáno 12. srpen 2020, z https://www.british-gymnastics.org/discover/disability-gymnastics
- Cook, O., Frost, G., Twose, D., Wallman, L., Falk, B., Galea, V., & Klentrou, P. (2015). CAN-flip: a pilot gymnastics program for children with cerebral palsy. Adapted physical activity quarterly, 32 (4), 349-370.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Daďová, K. (2012). Introduction to Adapted physical Activities. Získáno 10. srpen 2020, z http://www.ftvs.cuni.cz/elstudovna/index.php?predmet=tvszp&sec=Acro
- Fédération Internationale De Gymnastique (FIG). (2015). Statutes - Edition 2015. Získáno 10. červenec 2020, z http://www.figgymnastics.com/publicdir/rules/files/main/20161025_Statutes%202017_E.pdf
- Hämäläinen, K., & Blomqvist, M. (2016). A New Era in Sport Organizations and Coach Development in Finland. International Sport Coaching Journal, 3, 332-343. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1123/iscj.2016-0075
Přejít k původnímu zdroji...
- Krutsch, H., Mayr, H., Della Villa, F., Tscholl, P. M., & Jones, H. (2020). Injury and Health Risk Management in Sports. Germany: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Novotná, V. et al. (2020). Programy Gymnastiky A Tance. Praha: Karolinum.
- Novotná, V., Doležalová, K., Chrudimský, J. et al. (2019). Základní gymnastika OSP. Praha: UK FTVS.
- Středová, M. (2020). České hnutí speciálních olympiád. Získáno 10. srpen 2020, z https://www.specialolympics.cz/o-nas
- Svobodová, E. (2010) Využití trampolíny ve fyzioterapii. (Bakalářská práce, 3. lékařská fakulta, klinika rehabilitačního lékařství v Praze). Získáno z https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/30467/130000355.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- USA Gymnastics. (2020). Making a Difference. Získáno 16. srpen 2020, z https://usagym.org/pages/education/specialneeds/difference.html
- Veličková, M. (2019). Všestranná pohybová příprava dětí s postižením aneb příklad mimoškolního kroužku pro všechny - příklad dobré praxe (III). Získáno 11. srpen 2020, z https://apa.upol.cz/novinky-projekt?view=article&id=425:vsestranna-pohybova-priprava-deti-s-postizenim-anebo-priklad-mimoskolniho-krouzku-pro-vsechny-priklad-dobre-praxe-iii&catid=8
- Veličková, M. (2017). Gymnastická cvičení pro děti s tělesným a mentálním postižením (Bakalářská práce, Univerzita Palackého v Olomouci). Dostupné z: https://theses.cz/id/0yv59t/Bakal_sk_prce_tisk.pdf
- Veřejný ochránce práv. (2020). Jak psát a mluvit o lidech a s lidmi s postižením. Získáno 19. srpen 2020, z https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/CRPD/Doporuceni/6-2020_doporuceni_media.pdf?fbclid=IwAR3UskG8o04gQM2On6ZK6IqG2sWiai2hnn8RoMOb6Q7nxYVdl6DkWtfO9WM
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.