Studia Kinanthropologica 2020, 21(2):189-196

Monitoring of the quality of body posture and of the relation between body posture and physical fitness at young school-age children

L. Vojtíková
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

The main focus of our study was to evaluate the body posture in a group of 147 children aged 6.3 - 9.7 y. In the study, we tried to find a statistically significant relationship among a body posture, particular components of physical fitness and the amount of physical activity. To evaluate the body posture, a modified Matthias test was used. To test the physical fitness, the UNIFITTEST 6-60 was used, including defining the somatotypes and it's specific features. To find out the amount of physical activity, a questionnaire was used, which was completed by parents due to the age of the respondents.

The results have shown disbalances in body posture in the observed group of young school-age children. There was not any significant relation between the amount of organized physical activity or physical fitness and the quality of the body posture. There was only a slight correlation of the body posture and the amount of physical activity and with the group of girls only, as well as the relationship between age and quality of posture (increasing age - worse posture). There was also a slight correlation of the physical fitness, the amount of physical activity and the amount of subcutaneous fat. Those children who practice some organized physical activity less frequently did worse in most tests concerning physical endurance. Their amount of subcutaneous fat was higher than in children who often participate in various after school activities more.

Keywords: body posture; physical activity; body fitness; young school-age children

Published: September 30, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vojtíková L. Monitoring of the quality of body posture and of the relation between body posture and physical fitness at young school-age children. Studia Kinanthropologica. 2020;21(2):189-196.
Download citation

References

  1. Bunc, V. (2005). Role pohybových aktivit v životě dětí a mládeže. Závěrečná zpráva o řešení výzkumného záměru MSM 115100001. Praha: FTVS UK.
  2. Dostálová, I. (1999). Funkční profil žáka mladšího školního věku. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole (pp. 111-114). Brno: PdF MU.
  3. Hnízdil, J., Šavlík, J., & Chvátalová, O. (2005). Vadné držení těla dětí. Praha: Nakladatelství Triton s.r.o.
  4. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  5. Chytráčková, J. (Ed.) (2002). UNIFITTEST (6-60). Příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Praha: UK FTVS.
  6. Chytráčková, J., & Kovář, R. (1994). Frekvence výskytu extrémních variant v projevech motorické výkonnosti a jejich vazba na vybrané somatické charakteristiky. In P. Slepička, (Ed.), Školní tělesná výchova a celoživotní pohybová aktivita: sborník z vědeckého semináře - Praha (pp. 18-20). Praha: FTVS UK.
  7. Kolisko, P. (2003). Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. Olomouc: Univerzita Palackého.
  8. Kopřivová, J. (1998). Poruchy funkce svalového systému dětí mladšího školního věku. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. Brno: PdF MU.
  9. Kovář, R. (1994). Some theoretical aspects of giftedness. Acta Univ. Carol. Kinanthropol., 30 (2), 33-42.
  10. Kratěnová, J. (2005). Výskyt vadného držení těla u dětí školního věku v ČR, výsledky grantu IGA MZ ČR. In Sborník z 1. mezinárodní konference Škola a zdraví. (Vol. 21).
  11. Krátký, P. (1999). Týdenní mimoškolní energetická náročnost pohybu dětí a její vztah k tělesné zdatnosti a somatickému rozvoji. In Pyšný, L. & Vavrušková, M. (eds.). Teorie a praxe v tělesné výchově a sportu: Sborník referátů vědeckého semináře s mezinárodní účastí - Ústí nad Labem (pp. 54-56). Ústí nad Labem: UJEP.
  12. Maciałczyk-Paprocka, K., Stawińska-Witoszyńska, B., Kotwicki, T., Sowińska, A., Krzyżaniak, A., Walkowiak, J., & Krzywińska-Wiewiorowska, M. (2017). Prevalence of incorrect body posture in children and adolescents with overweight and obesity. European journal of pediatrics, 176 (5), 563-572. Získáno z https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s00431-017-2873-4.pdf Go to original source... Go to PubMed...
  13. Molina-Garcia, P., Mora-Gonzalez, J., Migueles, J. H., Rodriguez-Ayllon, M., Esteban-Cornejo, I., Cadenas-Sanchez, C., & Vanrenterghem, J. (2020). Effects of Exercise on Body Posture, Functional Movement, and Physical Fitness in Children With Overweight/Obesity. Journal of Strength and Conditioning Research. Získáno z https://europepmc.org/article/med/32459738 Go to original source... Go to PubMed...
  14. Mužík, V., & Mužíková, L. et al. (2014). Pohyb a výživa, edukační program pro žáky 1. stupně ZŠ. Pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žák ZŠ (Pohyb a výživa) (č.j. MSMT-5488/2013-210). Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Získáno z https://pav.rvp.cz/
  15. Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza ve školní a mimoškolní tělesné výchově. Praha: Nakladatelství Olympia a.s.
  16. Suchomel, A. (2004). Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: Pedagogická fakulta, Technická univerzita. Získáno z https://www.researchgate.net/profile/Ales_Suchomel/publication/40329014_Somaticka_charakteristika_deti_skolniho_veku_s_rozdilnou_urovni_motoricke_vykonnosti/links/5c2e2807458515a4c70a530f/Somaticka-charakteristika-deti-skolniho-veku-s-rozdilnou-urovni-motoricke-vykonnosti.pdf
  17. SZÚ. (2016). Výsledky studie "Zdraví dětí 2016" řešitelé: Kratěnová, J., Žejglicová, K., Malý, M., Puklová V., SZÚ. Získáno z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/odborne_zpravy/OZ_16/Zdravotni_stav_2016.pdf
  18. Vařeková, R., & Vařeka, I. (2001). Vliv věku a pohlaví na výskyt svalových dysbalancí a držení těla u dětí školního věku. K. Martiník et al. Optimální působení tělesné zátěže a výživy, 280-281.
  19. Vojtašák, J. (1985). Držanie tela detí materských a základných škôl. Rehabilitácia, 18 (2), 99-102.
  20. Vrbas, J. (2010). Nové přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti žáků-součást výchovy ke zdraví na 1. stupni ZŠ (Disertační práce, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika). Získáno z https://is.muni.cz/th/e20gg/Vrbas_DisP_IS.pdf
  21. Wyszyńska, J., Podgórska-Bednarz, J., Drzał-Grabiec, J., Rachwał, M., Baran, J., Czenczek-Lewandowska, E., & Mazur, A. (2016). Analysis of relationship between the body mass composition and physical activity with body posture in children. BioMed research international. Získáno z https://www.hindawi.com/journals/bmri/2016/1851670

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.