Studia Kinanthropologica 2020, 21(3):267-276

Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9 - 11 let) v městské zástavbě

E. Řepka*, K. Dunovská, M. Pospíšilová
PF JU v Českých Budějovicích

Analýza životního stylu dětí středního školního věku vyžaduje získávat fakta o jejich reálném chování v prostředí, kde žijí. Cílem studie bylo zjistit, jak městské děti dodržují zásady zdravého životního stylu v běžném životě. Výzkumu se zúčastnilo 104 žáků navštěvujících základní školu. Jejich průměrný věk byl 10,4 roku. Z uvedeného celkového počtu bylo 52 chlapců a 52 dívek. Školy se nacházely v obci s počtem obyvatel 25000. Ke zjištění míry spánku, pocitu únavy a rovnováhy mezi prací a odpočinkem byl aplikován Dotazník denního režimu žáků (Řehulka, 1987). Pro posouzení pohybového, denního režimu na základě sebehodnocení dětí, byl použit časový snímek dne (Mužík & Vlček, 2010). K registraci týdenní pohybové aktivity byl použit krokoměr YAMAX. 59% děti plní doporučované penzum spánku pro svůj věk. Polovina dětí, které nespí 10 hod., pociťuje potřebu delšího spánku a odpočinku. Rozdíly mezi chlapci a děvčaty ve vnímání střední a vysoké námahy v průběhu týdne jsou statisticky významné. V pracovní a víkendové dny není mezi chlapci a dívkami významný rozdíl ve faktické pohybové aktivitě. O víkendu je pohybová aktivita vyjádřená v krocích u obou pohlaví nižší.

Klíčová slova: střední školní věk; životní styl; spánek; únava; pohybová aktivita

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Řepka E, Dunovská K, Pospíšilová M. Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9 - 11 let) v městské zástavbě. Studia Kinanthropologica. 2020;21(3):267-276.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartík, P. (2012). Primary School Students'Attitudes Towards Physical Education and Sports in Central Slovak Region. European researcher, 32 (10-2), 1788-1791.
  2. Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v uplatnění pohybových aktivit dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Ústí n. Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí n. Labem.
  3. Bunc, V. (2015). Dětská hypokinéza - příčiny a možnosti nápravy. In Optimální působení tělesné zátěže. "Kinantropologické dny MUDr. V. Soulka", 24. - 25. 3. 2015 (pp. 19-25). Hradec Králové, Česká republika: KTVS PF UHK.
  4. Crouter, S. E., Schneider, P. L., Karabulut, M., & Bassett, D. R. (2003). Validity of 10 electronic pedometers for measuring steps, distance, and energy cost. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35 (8), 1455-1460. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Havlínová, M. (1998). Prpogram podpory zdraví ve škole: rukověť projektu zdravá škola. Praha: Portál.
  6. Havlínová, M., Kopřiva, P., & Mayer, I. (2006). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.
  7. Hatano, Y. (1993). Use of the pedometer for promoting daily walking exercise. International Council for Health, Physical Education, and Recreation, 29 (4), 4-8.
  8. Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
  9. Holický, J., Kaplan, A., & Honsová, Š. (2014). Postoje k pohybovým aktivitám u dívek mladšího školního věku. Studia Sportiva, 8 (1), 133-140. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41 (2), 49-55. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Benešová, D., & Csémy, L. (2011). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků. Olomouc: UP v Olomouc.
  12. Kalman, M., & Vašíčková, J. (2013). Zdraví a životní styl školáků. Olomouc: UP v Olomouci.
  13. Kastnerová, M. (2012). Poradce zdravého životního stylu. Č. Budějovice: Nová Forma.
  14. Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
  15. Kelnárová, J., & Matějková, E. (2010). Psychologie pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
  16. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha Portál.
  17. Machová, J., & Kubátová, D. (2016). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  18. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  19. Medeková, H., Zapletalová, L., & Havlíček, I. (2000). Habitual physical activity in children according to their motor performance and sports activity of their parents. Acta Universitaitis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 30 (1), 21-24.
  20. Mužík, V., Jonášová, D., Vrbas, J., & Bártová, M. (2010). Školáci v pohybu - projekt podpory pohybové aktivity dětí mladšího školního věku. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola a zdraví 21-škola, pohyb a zdraví (pp. 171-179). Brno: MU.
  21. Nešpor, K. (2013). Sebeovládání. Praha: Portál s.r.o.
  22. Papas, M. A., Alberg, A. J., Ewing, R., Helzlsouer, K. J., Gary, T. L., & Klassen, A. C. (2007). The built environment and obesity. Epidemiologic Reviews, 29 (1), 129-143. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Praško, J., Espa - Červená, K., & Závěšická, L. (2004). Nespavost: zvládání nespavosti. Praha: Portál.
  24. Renalds, A., Smith, T. H., & Hale, P. J. (2010). A systematic review of built environment and health. Family and Community Health, 33 (1), 68-78. http://doi.org/10.1097/FCH.0b013e3181c4e2e5 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Řepka, E., Feltová, D...., Frömel. K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Ružbarská, I., & Turek, M. (2010). Vybrané kapitoly z didaktiky elementárnej telesnej výchovy. Prešov, Slovenská republika: Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta športu.
  27. Rychtecký, A., & Tilinger, P. (2017). Životní styl české mládeže. Praha: Karolinum.
  28. Řehulka, E.(1987). Otázky zatížení žáků. 1. vyd. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
  29. Schulz, M., Romppel, M., & Grande, G. (2016). Built environment and health: A systematic review of studies in Germany. Journal of Public Health, 38 (4), 1-8. http://doi.org/10.1093/pubmed/fdw141 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  31. Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Stackeová, D. (2010). Zdravotní benefity pohybové aktivnosti. Hygiena, 55 (1), 25-28.
  33. Wágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  34. World Health Organization. (2010). Global recommendations on physical activity for health (1st ed.). Geneva: World Health Organization.
  35. Zaiontz, Ch. (b.r.). Real Statistics Using Excel. Dostupné 23. dubna 2019, z http://www.real-statistics.com/free-download/real-statisticsresource-pack/

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.