Studia Kinanthropologica 2020, 21(3):267-276
Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9 - 11 let) v městské zástavbě
- PF JU v Českých Budějovicích
Analýza životního stylu dětí středního školního věku vyžaduje získávat fakta o jejich reálném chování v prostředí, kde žijí. Cílem studie bylo zjistit, jak městské děti dodržují zásady zdravého životního stylu v běžném životě. Výzkumu se zúčastnilo 104 žáků navštěvujících základní školu. Jejich průměrný věk byl 10,4 roku. Z uvedeného celkového počtu bylo 52 chlapců a 52 dívek. Školy se nacházely v obci s počtem obyvatel 25000. Ke zjištění míry spánku, pocitu únavy a rovnováhy mezi prací a odpočinkem byl aplikován Dotazník denního režimu žáků (Řehulka, 1987). Pro posouzení pohybového, denního režimu na základě sebehodnocení dětí, byl použit časový snímek dne (Mužík & Vlček, 2010). K registraci týdenní pohybové aktivity byl použit krokoměr YAMAX. 59% děti plní doporučované penzum spánku pro svůj věk. Polovina dětí, které nespí 10 hod., pociťuje potřebu delšího spánku a odpočinku. Rozdíly mezi chlapci a děvčaty ve vnímání střední a vysoké námahy v průběhu týdne jsou statisticky významné. V pracovní a víkendové dny není mezi chlapci a dívkami významný rozdíl ve faktické pohybové aktivitě. O víkendu je pohybová aktivita vyjádřená v krocích u obou pohlaví nižší.
Klíčová slova: střední školní věk; životní styl; spánek; únava; pohybová aktivita
Zveřejněno: 30. září 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Bartík, P. (2012). Primary School Students'Attitudes Towards Physical Education and Sports in Central Slovak Region. European researcher, 32 (10-2), 1788-1791.
- Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v uplatnění pohybových aktivit dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Ústí n. Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí n. Labem.
- Bunc, V. (2015). Dětská hypokinéza - příčiny a možnosti nápravy. In Optimální působení tělesné zátěže. "Kinantropologické dny MUDr. V. Soulka", 24. - 25. 3. 2015 (pp. 19-25). Hradec Králové, Česká republika: KTVS PF UHK.
- Crouter, S. E., Schneider, P. L., Karabulut, M., & Bassett, D. R. (2003). Validity of 10 electronic pedometers for measuring steps, distance, and energy cost. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35 (8), 1455-1460.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Havlínová, M. (1998). Prpogram podpory zdraví ve škole: rukověť projektu zdravá škola. Praha: Portál.
- Havlínová, M., Kopřiva, P., & Mayer, I. (2006). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.
- Hatano, Y. (1993). Use of the pedometer for promoting daily walking exercise. International Council for Health, Physical Education, and Recreation, 29 (4), 4-8.
- Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
- Holický, J., Kaplan, A., & Honsová, Š. (2014). Postoje k pohybovým aktivitám u dívek mladšího školního věku. Studia Sportiva, 8 (1), 133-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41 (2), 49-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Benešová, D., & Csémy, L. (2011). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků. Olomouc: UP v Olomouc.
- Kalman, M., & Vašíčková, J. (2013). Zdraví a životní styl školáků. Olomouc: UP v Olomouci.
- Kastnerová, M. (2012). Poradce zdravého životního stylu. Č. Budějovice: Nová Forma.
- Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
- Kelnárová, J., & Matějková, E. (2010). Psychologie pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
- Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha Portál.
- Machová, J., & Kubátová, D. (2016). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Medeková, H., Zapletalová, L., & Havlíček, I. (2000). Habitual physical activity in children according to their motor performance and sports activity of their parents. Acta Universitaitis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 30 (1), 21-24.
- Mužík, V., Jonášová, D., Vrbas, J., & Bártová, M. (2010). Školáci v pohybu - projekt podpory pohybové aktivity dětí mladšího školního věku. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola a zdraví 21-škola, pohyb a zdraví (pp. 171-179). Brno: MU.
- Nešpor, K. (2013). Sebeovládání. Praha: Portál s.r.o.
- Papas, M. A., Alberg, A. J., Ewing, R., Helzlsouer, K. J., Gary, T. L., & Klassen, A. C. (2007). The built environment and obesity. Epidemiologic Reviews, 29 (1), 129-143.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Praško, J., Espa - Červená, K., & Závěšická, L. (2004). Nespavost: zvládání nespavosti. Praha: Portál.
- Renalds, A., Smith, T. H., & Hale, P. J. (2010). A systematic review of built environment and health. Family and Community Health, 33 (1), 68-78. http://doi.org/10.1097/FCH.0b013e3181c4e2e5
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Řepka, E., Feltová, D...., Frömel. K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ružbarská, I., & Turek, M. (2010). Vybrané kapitoly z didaktiky elementárnej telesnej výchovy. Prešov, Slovenská republika: Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta športu.
- Rychtecký, A., & Tilinger, P. (2017). Životní styl české mládeže. Praha: Karolinum.
- Řehulka, E.(1987). Otázky zatížení žáků. 1. vyd. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
- Schulz, M., Romppel, M., & Grande, G. (2016). Built environment and health: A systematic review of studies in Germany. Journal of Public Health, 38 (4), 1-8. http://doi.org/10.1093/pubmed/fdw141
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stackeová, D. (2010). Zdravotní benefity pohybové aktivnosti. Hygiena, 55 (1), 25-28.
- Wágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
- World Health Organization. (2010). Global recommendations on physical activity for health (1st ed.). Geneva: World Health Organization.
- Zaiontz, Ch. (b.r.). Real Statistics Using Excel. Dostupné 23. dubna 2019, z http://www.real-statistics.com/free-download/real-statisticsresource-pack/
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.