Studia Kinanthropologica 2020, 21(3):267-276

Aspects of the lifestyle of middle school - age children (9-11 years) in urban areas

E. Řepka*, K. Dunovská, M. Pospíšilová
PF JU v Českých Budějovicích

Analysis of the lifestyle of middle school-age children requires obtaining facts about their real behavior in the environment where they live. The aim of the study was to find out how urban children follow the principles of a healthy lifestyle in everyday life. The research involved 104 pupils attending primary school. Their average age was 10.4 years. Of this total, 52 were boys and 52 were girls. The schools were located in a town with a population of 25,000. A Questionnaire of the Pupils' Daily Regime (Řehulka, 1987) was applied to determine the degree of sleep, the feeling of fatigue and the balance between work and rest. The time frame of the day (Mužík & Vlček, 2010) was used to assess the movement, daily regime based on children's self-evaluation. A YAMAX pedometer was used to register weekly physical activity. 59% of children meet the recommended sleep rate for their age. Half of children who do not sleep for 10 hours feel the need for longer rest. The differences between boys and girls in the perception of medium and high exertion during the week are statistically significant. On weekdays and weekends, there is no significant difference in actual physical activity between boys and girls. At the weekend, physical activity expressed in steps is lower for both sexes.

Keywords: middle school age; lifestyle; sleep; fatigue; physical activity

Published: September 30, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Řepka E, Dunovská K, Pospíšilová M. Aspects of the lifestyle of middle school - age children (9-11 years) in urban areas. Studia Kinanthropologica. 2020;21(3):267-276.
Download citation

References

  1. Bartík, P. (2012). Primary School Students'Attitudes Towards Physical Education and Sports in Central Slovak Region. European researcher, 32 (10-2), 1788-1791.
  2. Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v uplatnění pohybových aktivit dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Ústí n. Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí n. Labem.
  3. Bunc, V. (2015). Dětská hypokinéza - příčiny a možnosti nápravy. In Optimální působení tělesné zátěže. "Kinantropologické dny MUDr. V. Soulka", 24. - 25. 3. 2015 (pp. 19-25). Hradec Králové, Česká republika: KTVS PF UHK.
  4. Crouter, S. E., Schneider, P. L., Karabulut, M., & Bassett, D. R. (2003). Validity of 10 electronic pedometers for measuring steps, distance, and energy cost. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35 (8), 1455-1460. Go to original source... Go to PubMed...
  5. Havlínová, M. (1998). Prpogram podpory zdraví ve škole: rukověť projektu zdravá škola. Praha: Portál.
  6. Havlínová, M., Kopřiva, P., & Mayer, I. (2006). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.
  7. Hatano, Y. (1993). Use of the pedometer for promoting daily walking exercise. International Council for Health, Physical Education, and Recreation, 29 (4), 4-8.
  8. Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
  9. Holický, J., Kaplan, A., & Honsová, Š. (2014). Postoje k pohybovým aktivitám u dívek mladšího školního věku. Studia Sportiva, 8 (1), 133-140. Go to original source...
  10. Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41 (2), 49-55. Go to original source...
  11. Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Benešová, D., & Csémy, L. (2011). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků. Olomouc: UP v Olomouc.
  12. Kalman, M., & Vašíčková, J. (2013). Zdraví a životní styl školáků. Olomouc: UP v Olomouci.
  13. Kastnerová, M. (2012). Poradce zdravého životního stylu. Č. Budějovice: Nová Forma.
  14. Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
  15. Kelnárová, J., & Matějková, E. (2010). Psychologie pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
  16. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha Portál.
  17. Machová, J., & Kubátová, D. (2016). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  18. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  19. Medeková, H., Zapletalová, L., & Havlíček, I. (2000). Habitual physical activity in children according to their motor performance and sports activity of their parents. Acta Universitaitis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 30 (1), 21-24.
  20. Mužík, V., Jonášová, D., Vrbas, J., & Bártová, M. (2010). Školáci v pohybu - projekt podpory pohybové aktivity dětí mladšího školního věku. In V. Mužík & P. Vlček (Eds.), Škola a zdraví 21-škola, pohyb a zdraví (pp. 171-179). Brno: MU.
  21. Nešpor, K. (2013). Sebeovládání. Praha: Portál s.r.o.
  22. Papas, M. A., Alberg, A. J., Ewing, R., Helzlsouer, K. J., Gary, T. L., & Klassen, A. C. (2007). The built environment and obesity. Epidemiologic Reviews, 29 (1), 129-143. Go to original source... Go to PubMed...
  23. Praško, J., Espa - Červená, K., & Závěšická, L. (2004). Nespavost: zvládání nespavosti. Praha: Portál.
  24. Renalds, A., Smith, T. H., & Hale, P. J. (2010). A systematic review of built environment and health. Family and Community Health, 33 (1), 68-78. http://doi.org/10.1097/FCH.0b013e3181c4e2e5 Go to original source... Go to PubMed...
  25. Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Řepka, E., Feltová, D...., Frömel. K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Olomouc, Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  26. Ružbarská, I., & Turek, M. (2010). Vybrané kapitoly z didaktiky elementárnej telesnej výchovy. Prešov, Slovenská republika: Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta športu.
  27. Rychtecký, A., & Tilinger, P. (2017). Životní styl české mládeže. Praha: Karolinum.
  28. Řehulka, E.(1987). Otázky zatížení žáků. 1. vyd. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
  29. Schulz, M., Romppel, M., & Grande, G. (2016). Built environment and health: A systematic review of studies in Germany. Journal of Public Health, 38 (4), 1-8. http://doi.org/10.1093/pubmed/fdw141 Go to original source... Go to PubMed...
  30. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  31. Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého. Go to original source...
  32. Stackeová, D. (2010). Zdravotní benefity pohybové aktivnosti. Hygiena, 55 (1), 25-28.
  33. Wágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  34. World Health Organization. (2010). Global recommendations on physical activity for health (1st ed.). Geneva: World Health Organization.
  35. Zaiontz, Ch. (b.r.). Real Statistics Using Excel. Dostupné 23. dubna 2019, z http://www.real-statistics.com/free-download/real-statisticsresource-pack/

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.