Studia Kinanthropologica 2021, 22(2):133-141 | DOI: 10.32725/sk.2021.013

Názory adolescentů v Praze a blízkém okolí na realizované kurikulum v hodinách Tělesné výchovy

T. Polívka1, L. Fialová1
1 Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Studie interpretuje výsledky výzkumu realizovaného v rámci rozšíření povědomí o problematice školní Tělesné výchovy pomocí Antalova výzkumného nástroje. Cílem studie je odkrytí proměnných ovlivňujících vztah žáků k pohybovým aktivitám, v této studii se jedná konkrétně o názory žáků základních škol, gymnázií a středních škol na realizované kurikulum ve vzdělávacím oboru Tělesná výchova. Ve studii zároveň zjišťujeme preference pohybových aktivit u zkoumaného souboru. Jedná se o jednu z proměnných významně ovlivňujících tvorbu pozitivního vztahu jedince k pohybovým aktivitám a zároveň také ke zdravému životnímu stylu. Zpracování výsledků souboru o velikosti 480 respondentů, přineslo zajímavé výsledky. Pro výpočet statistické významnosti jsme použili Chí kvadrát test a věcnou významnost jsme posuzovali pomocí koeficientu determinace. Většina žáků je spokojena s realizovaným kurikulem. 55% souboru je spokojeno s kvalitou hodin TV. Nejčastějším důvodem nízkého zájmu je neatraktivní obsah. Nejčastější důvod absence je nemoc či zranění.

Klíčová slova: realizované kurikulum; pohybová aktivita; moderní prvky v hodinách TV; kvalita hodin TV; neatraktivní obsah

Vloženo: 20. říjen 2021; Revidováno: 19. prosinec 2021; Přijato: 31. prosinec 2021; Zveřejněno: 15. únor 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Polívka T, Fialová L. Názory adolescentů v Praze a blízkém okolí na realizované kurikulum v hodinách Tělesné výchovy. Studia Kinanthropologica. 2021;22(2-3):133-141. doi: 10.32725/sk.2021.013.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adamcak, S., Bartik, P., & Michal, J. (2020). Comparison of Primary School Pupils' and Secondary School Students' Opinions on Physical Education Classes in Slovakia. European Journal of Contemporary Education, 9 (2), 258-270. doi:10.13187/ejced.2020.2.258 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Antala, B. (2009). Telesná športová výchova v základných a stredných školách v SR po prvom roku transformácie vzdelávania. Štrbské Pleso: Slovenská asociácia univerzitného športu v spolupráci s MŠ SR.
  3. Antala, B. et al. (2012). Telesná a športová výchova v názoroch žiakov základných a stredných škôl.
  4. Batislava: END, Topoľčianky.
  5. Bauman, P. (2007). Norská inspirace pro českou kurikulární reformu. Orbis scholae, (1), 140-141. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Frano, J. (1977). Vplyv povinnej telesnej výchovy na postoje a záujmy žiakov gymnázia v oblasti telesnej kultúry (Kandidátska dizertačná práca, Bratislava).
  7. Frömel, K. et al. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
  8. Gurková, E. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada.
  9. Habrdlová, M. (2019). Tělesná výchova ve vybraných kurikulárních dokumentech Norska a České republiky - srovnávací studie. Česká kinantropologie, 23 (3-4), 7-17.
  10. Lupač, M. (2018). Analysis of the Swedish PE curricula: A comparison with the Czech curricula documents. Tělesná kultura, 41 (1), 25-41. doi:10.5507/tk.2018.003 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál. Maciulevičien ̇e, E. (2016). 10-11 Classes students and Physical Education teachers subjective opinions about their Physical Education lessons modernity. Human. Sport. Medicine, 16 (2), 67-70. doi:10.14529/hsm160207 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Malina, R., Bouchard, M., & Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation, and physical activity. Champaign: Human Kinetics.
  13. Pavelkova, I. (2002). Motivace žáků k učení: Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Pedagogická fakulta UK.
  14. Sigmund, E., Frömel, K., Chmelík, F., Lokvencová, P. & Groffik, D. (2009). Oblíbený obsah vyucovacích jednotek telesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura, 32 (2), 45-63. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2012). The statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity. Tělesná kultura, 35 (1), 55-72. doi:10.5507/tk.2012.004 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
  17. Štěch, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23 (5), 615-633. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Vlček, P. (2011). Kurikulum tělesné výchovy v ČR, SRN a USA. Česká kinantropologie, 15 (1), 90-101.
  19. Vlček, P., & Mužík, V. (2012). Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově. Česká kinantropologie, 16 (1), 31-45. 139
  20. Vlček, P., Kouřilová, I., & Šeráková, H. (2018). Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku - vybrané kvality projektovaného kurikula. Česká kinantropologie, 22 (3-4), 37-52.
  21. Walterová, E. (2015). Proměny srovnávací pedagogiky v globální perspektivě. In: Dvořák, D., Janík, T., Průcha, J., Rabušicová, M., Spilková, V., Starý, K., Straková, J., Walterová, E., & Greger, D. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: PedF UK.
  22. Zoglowek, H. (2012). Physical Education in Norway. Journal of Physical Education & Health, 1 (2), 17-25.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.