Studia Kinanthropologica 2021, 22(2):133-141 | DOI: 10.32725/sk.2021.013
Adolescents opinions on the implemented curriculum in Physical Education classes
- 1 Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu
The study describes the results of research carried out in the framework of raising awareness of school Physical Education. The aim of the study is to monitor variables affecting the relationship of adolescents to exercise activities. This study discusses the views of primary and secondary school pupils on the curriculum in the education field of Physical Education, and also detects popular physical activities.This is one of the variables that significantly influence the formation of a positive relationship to exercise activities as well as to a healthy lifestyle. Processing the results of a 480 response population produced interesting results. To calculate statistical significance, we used the Chi square test and assessed material significance using a coefficient of determination. Most students are satisfied with the implemented curriculum, 55 % of the sample is satisfied with the quality of the P.E. lessons. The most common reason for low interest is unattractive content. The most common reason for absence is illness or injury.
Keywords: realizované kurikulum; pohybová aktivita; moderní prvky v hodinách TV; kvalita hodin TV; neatraktivní obsah
Received: October 20, 2021; Revised: December 19, 2021; Accepted: December 31, 2021; Published: February 15, 2022 Show citation
References
- Adamcak, S., Bartik, P., & Michal, J. (2020). Comparison of Primary School Pupils' and Secondary School Students' Opinions on Physical Education Classes in Slovakia. European Journal of Contemporary Education, 9 (2), 258-270. doi:10.13187/ejced.2020.2.258
Go to original source...
- Antala, B. (2009). Telesná športová výchova v základných a stredných školách v SR po prvom roku transformácie vzdelávania. Štrbské Pleso: Slovenská asociácia univerzitného športu v spolupráci s MŠ SR.
- Antala, B. et al. (2012). Telesná a športová výchova v názoroch žiakov základných a stredných škôl.
- Batislava: END, Topoľčianky.
- Bauman, P. (2007). Norská inspirace pro českou kurikulární reformu. Orbis scholae, (1), 140-141.
Go to original source...
- Frano, J. (1977). Vplyv povinnej telesnej výchovy na postoje a záujmy žiakov gymnázia v oblasti telesnej kultúry (Kandidátska dizertačná práca, Bratislava).
- Frömel, K. et al. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Gurková, E. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada.
- Habrdlová, M. (2019). Tělesná výchova ve vybraných kurikulárních dokumentech Norska a České republiky - srovnávací studie. Česká kinantropologie, 23 (3-4), 7-17.
- Lupač, M. (2018). Analysis of the Swedish PE curricula: A comparison with the Czech curricula documents. Tělesná kultura, 41 (1), 25-41. doi:10.5507/tk.2018.003
Go to original source...
- Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál. Maciulevičien ̇e, E. (2016). 10-11 Classes students and Physical Education teachers subjective opinions about their Physical Education lessons modernity. Human. Sport. Medicine, 16 (2), 67-70. doi:10.14529/hsm160207
Go to original source...
- Malina, R., Bouchard, M., & Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation, and physical activity. Champaign: Human Kinetics.
- Pavelkova, I. (2002). Motivace žáků k učení: Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Sigmund, E., Frömel, K., Chmelík, F., Lokvencová, P. & Groffik, D. (2009). Oblíbený obsah vyucovacích jednotek telesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura, 32 (2), 45-63.
Go to original source...
- Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2012). The statistical and practical significance and "effect size" coefficients for the evaluation of physical activity. Tělesná kultura, 35 (1), 55-72. doi:10.5507/tk.2012.004
Go to original source...
- Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
- Štěch, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23 (5), 615-633.
Go to original source...
- Vlček, P. (2011). Kurikulum tělesné výchovy v ČR, SRN a USA. Česká kinantropologie, 15 (1), 90-101.
- Vlček, P., & Mužík, V. (2012). Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově. Česká kinantropologie, 16 (1), 31-45. 139
- Vlček, P., Kouřilová, I., & Šeráková, H. (2018). Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku - vybrané kvality projektovaného kurikula. Česká kinantropologie, 22 (3-4), 37-52.
- Walterová, E. (2015). Proměny srovnávací pedagogiky v globální perspektivě. In: Dvořák, D., Janík, T., Průcha, J., Rabušicová, M., Spilková, V., Starý, K., Straková, J., Walterová, E., & Greger, D. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: PedF UK.
- Zoglowek, H. (2012). Physical Education in Norway. Journal of Physical Education & Health, 1 (2), 17-25.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.