Studia Kinanthropologica 2022, 23(2):83-90 | DOI: 10.32725/sk.2022.009
Verification of the influence of sport gymnastics on the development of coordinating skills
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
The aim of our present contribution was to verify the impact of artistic gymnastics on agility skills in younger school-aged gymnasts in the transit to competition level. The tested group was made of gymnasts aged 6-7 years that transferred into competition group. The gymnasts compete in České Budějovice in the gymnastics club Merkur CB. A quasi-experimental study was used for the thesis. In the beginning of the training period a pre-test test was made and after three months a post-test was made. The verifying of agility skills was proven through standardized tests. Four tests focused on agility skills were chosen. The measured data were put into tables and diagrams which were analysed. We verified statistical significance using a paired t-test and factual significance using Cohen d. All four tests confirmed high statistical significance and rather less substantive significance.
Keywords: artistic gymnastics, sports training, agility skills, children of younger school-age, diagnostics
Received: October 28, 2022; Revised: November 4, 2022; Accepted: December 19, 2022; Published: January 11, 2023 Show citation
References
- Bahenský, P., & Bunc, V. (2018). Trénink mládeže v bězích na střední a dlouhé tratě. Karolinum.
- Bahenský, P., Marko, D., Malátová, R., Krajcigr, M., & Schuster, J. (2021). Fyziologie tělesných cvičení. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- Grexa, J. (2007). Přehled světových dějin sportu. Masarykova univerzita.
- Havlíčková, L., Bartůňková, S., Dlouhá, R., Melichna, J., Šrámek, P., & Vránová, J. (2006). Fyziologie tělesné zátěže I: obecná část. Karolinum.
- Hrabinec, J. (2017). Tělesná výchova pro učitele na 2. stupni základních škol. Karolinum.
- Ježek, S., Vaculík, M., & Wortner, V. (2006). Základní pojmy z metodologie psychologie. Definice a vysvětlení. Masarykova univerzita.
- Kovaříková, K. (2017). Aerobik a fitness. Karolinum.
- Piňos, A. (2007). Sportovní trénink: rozšiřující učební texty k předmětu Teorie a didaktika sportovního tréninku. Střední pedagogická škola Přerov.
- Shadish, W. R., Cook, T. D., & Campbell, D. T. (2002). Experimental and Quasi-experimental Designs for Generalized Causal Inference. Houghton Mifflin Company.
- Skolnik, H., & Chernus, A. (2011). Výživa pro maximální sportovní výkon: správně načasovaný jídelníček. Grada Publishing.
- Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Univerzita Karlova.
- Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (1996). Reasearch Methods in Physical Atcivity. Human Kinetics.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.