Studia Kinanthropologica 2024, 25(1):7-13 | DOI: 10.32725/sk.2024.008
Vzťah hodnotenia pohybovej zdatnosti a matematických schopností profesionálnych vojakov
- Akadémia ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika
Existuje veľa dôkazov o súvislostiach medzi fyzickou aktivitou a akademickými výsledkami. Táto štúdia je zameraná na profesionálnych vojakov a vzťah medzi ich fyzickými schopnosťami a matematickými výsledkami.
Autori hodnotenia profesionálnych vojakov (A-Fx podľa klasifikačnej stupnice ECTS) z predmetov Telesná výchova a šport a Matematika. Výberovú skupinu tvoria kadeti Akadémie ozbrojených síl (profesionálni vojaci), n - 316, priemerný vek 18,9 ± 3, extrakcia údajov v januári od roku 2022 do 2024).
Hodnotenia profesionálnych vojakov boli rozdelené do 6 skupín podľa stupňov od 1 = najlepšie výsledky po 6 = nedostatočné výsledky. Ku každej z týchto 6 skupín bol priradený priemerný výsledok z opačného vyučovacieho predmetu. Napríklad: 58 žiakom s najlepšími výsledkami v testoch fyzických schopností (skupina ročníka TEV 1) bol priradený priemerný výsledok z ich výsledkov v matematických zručnostiach (Ø MAT = 3,74). Výsledok ukazuje úzky vzťah medzi fyzickými schopnosťami a matematickým hodnotením. Vojaci s vyššími fyzickými schopnosťami majú lepšie matematické schopnosti (p = 0,05). Navyše, z opačného pohľadu, hodnotenie vysokých matematických schopností predpokladá lepšie výsledky v testoch fyzických schopností (p = 0,01).
V ďalších článkoch tejto štúdie je možné hľadať a demonštrovať dôvody popisujúce úzku koreláciu medzi rôznymi zručnosťami a vojenskými schopnosťami. Fyzické schopnosti, ale aj iné oblasti zručností ako jazykové, komunikačné, psychologické a pod. by mohli pri každom vojenskom výkone navzájom spolupracovať.
Klíčová slova: profesionálni vojaci; telesná výchova a šport; fyzická zdatnosť; matematika; matematické schopnosti
Vloženo: 27. srpen 2024; Revidováno: 31. říjen 2024; Přijato: 31. říjen 2024; Zveřejněno: 7. prosinec 2024 Zobrazit citaci
Reference
- Perič, T., & Dovalil, J., (2010). Sportovní trénink. Fitness, síla, kondice. Grada Publishing.
- Rasberry, C. N., Lee, S. M., Robin, L., Laris, B. A., Russell, L. A., Coyle, K. K., & Nihiser, A. J.
- (2011). The association between school-based physical activity, including physical education, and
- academic performance: a systematic review of the literature. Prev Med., Jun, 52 Suppl 1:S10-20.
- doi: 10.1016/j.ypmed.2011.01.027. Epub 2011 Feb 1. PMID: 21291905.
Přejít k původnímu zdroji...
- Syväoja, H. V. et. al. (2021). How physical activity, fitness, and motor skills contribute to math
- performance: Working memory as a mediating factor. Scandinavian Journal of Medicine & Science
- in Sports. doi: 10.1111/SMS.14049
Přejít k původnímu zdroji...
- Soper, D. S. (2024). p-Value Calculator for Correlation Coefficients [Software]. Available from https://
- www.danielsoper.com/statcalc
- Straka, O., Cígler, H., & Jabůrek, M. (2013). Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní
- psychologie, (EN) Mathematical Talent from the Perspective of Neuropsychology and Cognitive
- Psychology, Strana / Page: 327-358,: v rámci projektu MUNI/A/0991/2013
- Thorndike, E.L., (1920). A constant error in psychological ratings. Journal of Applied Psychology, 4 (1),
Přejít k původnímu zdroji...
- 25-29. online: https://web.mit.edu/curhan/www/docs/Articles/biases/4_J_Applied_Psychology
- _25_(Thorndike).pdf
- Wang, T., & Guo, C. (2022). Inverted U-Shaped Relationship between Physical Activity and Academic
- Achievement among Chinese Adolescents, On the Mediating Role of Physical and Mental Health.
- Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 4678. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph19084678
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Waterhouse, L. (2006). Multiple Intelligences, the Mozart Effect, and Emotional Intelligence: A Critical
- Review. Educational Psychologist - EDUC PSYCHOL., 41, 207-225. doi: 10.1207/s15326985ep4104_1
Přejít k původnímu zdroji...
- Yongtawee, A., Park, J., Kim, Y., & Woo, M. (2021). Athletes have different dominant cognitive
- functions depending on type of sport. International Journal of Sport and Exercise Psychology,
- 20 (1), 1-15. https://doi.org/10.1080/1612197X.2021.1956570
Přejít k původnímu zdroji...
- Zarazaga-Peláez, J., Barrachina, V., Gutiérrez-Logroño, A., Villanueva-Guerrero, O., Roso-Moliner,
- A., & Mainer-Pardos, E. (2024). Impact of Extracurricular Physical Activity on Achievement of the
- Sustainable Development Goals and Academic Performance: Mediating Cognitive, Psychological,
- and Social Factors. Sustainability, 16, 7238. doi: https://doi.org/10.3390/su16167238
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhou, Y., & Tolmie, A., (2024). Associations between Gross and Fine Motor Skills, Physical Activity,
- Executive Function, and Academic Achievement: Longitudinal Findings from the UK Millennium
- Cohort Study. Brain Sci, 14, 121. doi: https://doi.org/10.3390/brainsci14020121
Přejít k původnímu zdroji...
- Ziegler, A., & Stoeger, H. (2010). How Fine Motor Skills Influence the Assessment of High Abilities
- and Underachievement in Math. Journal for the Education of the Gifted.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.