Studia Kinanthropologica, 2010 (roč. 11), číslo 2

Meranie laktátu v súťažnom stretnutí džudo

M. Štefanovský, M. Janata

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):63-68  

V tomto výskume sme sa zaoberali vnútornou odozvou organizmu džudistiek na zaťaženie, ktorému sú vystavené na domácich súťažiach v SR. Zaťaženie organizmu žien sme sledovali nepriamo, pomocou meraní hladín krvného laktátu. Meranie koncentrácie krvného laktátu v krvi sa uskutočnilo na probandkách v prvej, štvrtej a ôsmej minúte po skončení jednotlivých zápasov. Výskumný súbor tvorilo 8 slovenských džudistiek, ktorých priemerný vek bol 17,3 (±1,67) rokov. Na základe analýzy vzoriek zo sedemnástich zápasov sme zistili priemerné hodnoty laktátu. v prvej minúte po skončení zápasu bola priemerná hodnota 7,7 (±2,06) mmol/l, v štvrtej minúte...

Analýza pohybu hráče fotbalu při kopu do míče

F. Zahálka, P. Hanuš, T. Malý, M. Buzek, P. Hráský, L. Malá, T. Gryc

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):69-76  

Cílem studie bylo provést analýzu pohybového výkonu hráče fotbalu při několika typech provedení kopu vzhledem k rychlosti vystřeleného míče. Pro realizaci kopu bylo vybráno provedení přímým nártem a provedení vnitřní stranou nohy. Zjistili jsme nízkou korelaci mezi působící silou stojné nohy na měřící desku a následnou rychlostí míče u kopu přímým nártem (r = 0,118; p > 0,05) a také u kopu vnitřní stranou nohy (r = 0,133; p > 0,05). Předpoklad, že silové působení stojné nohy na podložku by mělo trvat co nejkratší čas za současného působení maximálních sil v měřených osách se jednoznačně prokázat nepodařilo. Bylo prokázáno, že věková skupina hráčů...

Vzťah telesnej aktivity a subjektívnej pohody u vysokoškolských študentov

L. Pašková

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):77-82  

Cieľom výskumu bola analýza vzťahu telesnej aktivity a subjektívnej pohody u vysokoškolských študentov. Výskum bol realizovaný na skupine respondentov - vysokoškolákov študujúcich na rôznych typoch vysokých škôl v SR. Výskumný súbor tvorilo 150 mužov a 230 žien s vekovým priemerom 20,8 roka. Pre zber výskumných údajov sme použili dotazníkovú metódu. Takto získané údaje sme podrobili štatistickej analýze prostredníctvom 2 - testu a Spearmanovho korelačného koeficientu. z našich výskumných zistení vyplýva významná súvislosť medzi stupňom športovej aktivity respondentov a častosťou prežívania jednotlivých emócií, ako i životnou spokojnosťou.

Pohybové aktivity a životospráva jako indikátory životního stylu učitelů

J. Pokorná, P. Jansa

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):83-93  

V článku uvádíme výsledky šetření prováděné dotazníkem "Význam pohybových aktivit a sportu pro pedagogy středních škol". Celkově bylo do souboru zařazeno 999 respondentů. v první etapě výzkumu se zpracovávala data podle pohlaví (muži N=477; ženy N=522) a podle věkových kategorií (18-30 let, 31-45 let, 46-60 let a 60 let a více). z výsledků je zřejmé, že většina učitelů ZŠ (více jak 90 %) považuje ve svém životě pohybové aktivity a sport za velmi důležité, do aktivního životního stylu je zařazuje cca 80 % respondentů. Největší měsíční frekvence pohybových aktivit (sportu) vykazují učitelé v pásmu 1 - 10krát, s převahou nejmladší věkové skupiny a učitelů...

Rozdíly rychlostně silových předpokladů akademické reprezentace v ledním hokeji vůči extraligovým standardům hráčů Českého svazu ledního hokeje v anaerobním Wingate testu

P. Šťastný, M. Fiala, M. Petr

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):94-100  

Akademické mistrovství světa v ledním hokeji se poslední dobou stává stále prestižnějším světovým turnajem. S tím je spojen i vzestup výkonnostních požadavků na reprezentační tým ČR. Pro výběr hráčů byl trenérem dán požadavek na zjištění kondiční úrovně a "typologie" vybíraných hráčů z empirických poznatků trenéra vyplynulo, že výkonnostní úroveň akademického MS se pohybuje na úrovni české Extraligy až první ligy. Cílem bylo zjistit prostřednictvím Wingate test W-30 anaerobní kapacitu (AnC), anaerobní kapacitu přepočtenou na kg tělesné hmotnosti AnC/kg, a index únavy v kontextu počtu otáček. Zjištěné výsledky testovaných univerzitních hráčů potom porovnat...

Svalové dysbalance a možnosti jejich prevence a korekce u hráčů žákovské kategorie FC Viktoria Plzeň

P. Šrámková, J. Votík

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):101-107  

Cílem předložené pilotní studie je monitoring výskytu svalových dysbalancí a nefyziologických hybných stereotypů u vybraných hráčů žákovské kategorie FC Viktoria Plzeň v rámci tříd s rozšířenou výukou tělesné výchovy se zaměřením na fotbal při 33. ZŠ v Plzni a doporučení pro jejich prevenci a korekci v tělovýchovné a sportovní praxi. u 10 hráčů žákovské kategorie U12 (resp. U13) jsme provedli kvalitativní analýzu 14 parametrů (svalové dysbalance, hybné stereotypy, rozložení hmotnosti těla) v rámci vstupního (březen 2009) a výstupního šetření (březen 2010). u testovaného souboru jsme diagnostikovali svalové dysbalance a nefyziologické hybné stereotypy....

Struktura složek pohybové gramotnosti pro sportovní odvětví moderní gymnastika

I. Šimůnková, V. Novotná, J. Vorálková

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):110-117  

Kultivace pohybového základu je v moderní gymnastice nejdůležitějším východiskem pro budoucí podání nejvyššího výkonu. Vymezené základní pohybové kompetence a dovednosti pro první tři úrovně dlouhodobého sportovního vývoje (podle vzoru LTAD, Long-term Athletes Development), jsou základem pro vytvoření obsahu bezpečného, komplexního a perspektivního tréninku, respektujícího individuální předpoklady gymnastky. Do obsahu vybíráme: základní úroveň rozvoje pohybových schopností, držení těla a rovnováhu, lokomoci (chůzi, běh, skoky), rytmus a rytmizaci pohybu, manipulační dovednosti s náčiním. Na všestrannou přípravu navazují specifické sportovní dovednosti...

Intervenční program poweryogy ve výuce tělesné výchovy na přírodovědecké fakultě

K. Feitová, V. Novotná

Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):120-124  

Pro motivaci a ovlivnění způsobu života vysokoškolských studentů je v současnosti možné v rámci výuky tělesné výchovy nabízet moderní pohybové formy, atraktivní tělovýchovné programy, které budou odpovídat očekáváním studentů. Prostřednictvím pohybových programů pak může docházet k relaxaci, ke kompenzaci mentální zátěže při studiu, k pozitivnímu ovlivňování tělesné zdatnosti, psychické odolnosti a k naplňování potřeb sociálních kontaktů. Vybraný gymnastický program poweryoga propojuje tradiční systém jógových cvičení zaměřených na upevňování duševní rovnováhy a na rozvoj koncentrace s moderním pojetím ovlivňování zdravotně orientované tělesné zdatnosti....