Studia Kinanthropologica, 2008 (roč. 9), číslo 2
Diagnostika herního zatížení v utkání volejbalu
Jaroslav Buchtel
Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):238-245
Diagnostika herního zatížení je důležitou součástí tréninku volejbalu. Příspěvek se proto v úvodní části zabývá nejprve obecnou a později specifickou charakteristikou tohoto pojmu aplikovanou na volejbal. Stejně jsou rozvedeny pojmy herní zatížení a jeho vnější a vnitřní ukazatelé - objem a intenzita .Podkladem pro výklad těchto pojmů je interpretace názorů autorů vybraných literárních publikací, které se touto problematikou zabývají jak z obecného, tak volejbalového pohledu. V druhé části příspěvku jsou již uvedeny konkrétní metody diagnostiky vnějšího i vnitřního zatížení a výsledky jejich realizace ve výzkumech prováděných na UK FTVS v posledních...
Hodnotenie koordinačnej výkonnosti v školskej telesnej výchove a športe
Jaromír Šimonek, Nora Halmová, Natália Czaková, Mária Kalinková, Jaroslav Broďáni
Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):248-252
Autori prezentujú výsledky meraní koordinačných schopností 2256 mladých športovcov, ktorí navštevujú športové triedy so zameraním na futbal, basketbal, ľadový hokej, volejbal, atletiku a hádzanú. Na získanie dát o úrovni koordinačných schopností boli použité testy podľa Hirtza (1985) a Šimoneka (2007). Výsledky ukázali, že športová špecializácia prispieva k zlepšeniu úrovne koordinačných schopností, ktoré sú kľúčové pre daný šport. Autori odporúčajú využívať vytvorené normy pri výbere talentov ako aj hodnotení ich koordinačnej výkonnosti trénermi. Popis použitých testov je k dispozícii u autorov.
Vplyv úpolových športov na všeobecnú pohybovú výkonnosť žiakov 1.stupňa základnej školy
Pavol Bartík
Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):254-257
Autor v svojom príspevku rieši problém využívania úpolových športov v telesnej výchove na 1.stupni základnej školy. Zameriava sa najmä na zistenie ich vplyvu na všeobecnú pohybovú výkonnosť žiakov. Hlavnnými výskumnými metódami bol pedagogický experiment a motorické testy. Vo výskume boli použité motorické testy: člnkový beh 4x10m, 12 min. beh, ľah-sed za 60s, skok do diaľky z miesta, výdrž v zhybe a Jacíkov celostný motorický test (JCMT). Výskumnú vzorku tvorilo 205 žiakov 4.ročníka ZŠ, z toho bolo 96 chlapcov a 109 dievčat. Autor výskumom zistil štatisticky významný vplyv úpolových športov na zlepšenie rýchlostných a silových schopností žiakov, členov...
Tendence vyhledávat mimořádné prožitky u vysokoškoláků ve vztahu k osobnostním charakteristikám
Petra Krásová, Michal Rost
Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):258-265
Článek se zabývá vzájemným vztahem osobnostních charakteristik a prožívání z hlediska tendence vyhledávat mimořádné prožitky. Studie byla prováděna na českých rekreačně sportujících vysokoškolácích ve třech, svou povahou rozdílných sportech (plavání, potápění, lezení). Pomocí NEO-FFI a"Sensation Seeking Scale verze V" byl zjišťován vztah mezi jednotlivými proměnnými. Z výsledků studie vyplývá, že nejvýznamnější je vztah prožívání ve smyslu vyhledávání mimořádných prožitků s osobnostním faktorem "Extraverze" (v kladném smyslu) a s"Přívětivostí" (v záporném smyslu).
Význam kompenzačních cvičení v prevenci a terapii svalových dysbalancí v tréninku badmintonistů
Andrea Mahrová, Václav Bunc
Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):266-269
Badminton, stejně jako ostatní "tenisové" sporty působí na aerobní vytrvalost, anaerobní metabolismus, rychlost, rychlostní sílu, vytrvalost a obratnost. Charakter hry vyvolává přetížení jedné poloviny těla a proto je nezbytné do tréninkového procesu začlenit kompenzační a vyrovnávací cvičení. Cílem naší studie bylo zhodnotit vliv jednostranné zátěže na svalovou symetrii u hráčů badmintonu s využitím přístrojové metody bioimpedanční analýzy (BIA) a nepřístrojové vyšetřovací metody kineziologickým rozborem (KR) a následně potvrdit nezbytnost zařazení kompenzačních strečinkových cvičení do pravidelného tréninkového procesu.Vyšetřili jsme smíšenou skupinu...
Rodičovství a relaxace - anotace výzkumného projektu
Miroslava Plívová
Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):272-275
Cílem tohoto výzkumného projektu je v prvé řadě popsat fenomén výchovy dítěte s ADHD z pohledu rodiče. Tato deskripce bude použita ke korekci originálního intervenčního programu pro rodiče. Druhým cílem je ověřit účinnost originálního intervenčního programu.Výzkumný soubor bude tvořit přibližně 40 rodičů dětí maximálně mladšího školního věku (do 12 let) s ADHD. V první části výzkumu (kvalitativní studie) bude jako výchozí metoda výzkumu použita metoda zakotvené teorie. Druhá část výzkumu je koncipována jako kvantitativní evaluace a bude mít charakter víceskupinového experimentu. Intervenční program bude zahrnovat jak informace o syndromu ADHD,...